Aleix Espargaro, test- en ontwikkelingsrijder bij Honda, heeft zich opmerkelijk positief uitgelaten over de toekomstperspectieven van de Japanse fabrikant in de MotoGP. Volgens de ervaren Spanjaard zal Honda in 2027 opnieuw meedoen in de strijd om het wereldkampioenschap. Deze uitspraken, gepubliceerd door BikeSport News op 15 mei 2025, bieden een interessante kijk op de ontwikkelingen achter de schermen bij de voormalige MotoGP-grootmacht.
De huidige stand van zaken
Honda presteert in het huidige seizoen 2025 al beter dan in voorgaande jaren. De fabrikant staat momenteel tweede in het constructeurskampioenschap en wist tijdens de regenachtige Franse Grand Prix haar eerste overwinning sinds 2023 te behalen. Deze resultaten suggereren dat Honda langzaam maar zeker de weg terug naar boven heeft ingezet, na enkele jaren waarin ze duidelijk achterbleven bij concurrenten als Ducati, Yamaha en KTM.
MotoGP’s grote verandering in 2027: van 1000cc naar 850cc motoren
Espargaro’s voorspellingen
Espargaro heeft een duidelijk stappenplan geschetst voor Honda’s terugkeer naar de top:
- ‘In de relatief nabije toekomst zal Honda weer races winnen’
- Voor 2027: regelmatige podiumplaatsen
- 2026: strijd om posities in de top vijf van het wereldkampioenschap
- 2027: volwaardige titelkandidaat
De Spaanse testrijder stelt dat Honda ‘een zeer duidelijk doel heeft: opnieuw races winnen’ en dat de fabrikant fors investeert in het testteam. Volgens Espargaro is Honda vastbesloten om het project op te bouwen en neemt het bedrijf de nodige tijd om weer competitief te worden.
Potentiële rijderswisselingen
Een belangrijk element in Honda’s wederopbouw is de mogelijke komst van Jorge Martín. Recente berichten suggereren dat Martín aan het einde van 2025 Aprilia zal verlaten, waarbij Honda’s HRC Castrol-team zijn voorkeursbestemming zou zijn. Met het aflopen van Luca Marini’s contract eind 2025 komt er een fabriekszitje vrij bij het Japanse merk.
Hoewel er ook gesprekken zijn geweest over Toprak Razgatlıoğlu, lijkt Martín momenteel de meest waarschijnlijke kandidaat. De toevoeging van een rijder van Martíns kaliber zou Honda’s prestaties aanzienlijk kunnen verbeteren en hun ambitie voor 2026 en 2027 kracht bijzetten.
Technische uitdagingen
Honda heeft de afgelopen jaren met verschillende technische problemen gekampt. Rijders hadden moeite met gebrek aan grip aan de achterkant en instabiliteit in bochten. Sommige analisten wijzen op problemen met de gasrespons, mogelijk als gevolg van ongeschikte krukastraagheid.
Voor 2026 wordt er veel verwacht van een verbeterde motorblok, terwijl 2027 een cruciale technische herziening met zich meebrengt met de nieuwe MotoGP-regels. Honda zal een volledig nieuwe motorfiets moeten ontwikkelen die voldoet aan deze regels, waaronder een verschuiving naar 850cc-motoren, verminderde aerodynamica en vereenvoudigde ride-height devices.
En nu?
Hoewel Espargaro’s voorspellingen ambitieus lijken, wijzen de recente verbeteringen en investeringen erop dat Honda serieus werk maakt van een terugkeer naar de top van de MotoGP. Met potentiële versterkingen in het rijdersbestand en voortdurende technische ontwikkeling, bestaat er een reële kans dat Honda in de komende jaren weer een dominante kracht wordt in de koningsklasse van de motorsport.
De komende races en seizoenen zullen uitwijzen of Espargaro’s visie werkelijkheid wordt. Wat zeker is, is dat Honda vastbesloten lijkt om terug te keren naar de gloriedagen waarin ze regelmatig races en kampioenschappen wonnen in de MotoGP.