maandag 27 mei 2024

Offroad leren rijden met een allroad #9: Manoeuvreren op lage snelheid

Hoewel ik me steeds beter op mijn gemak voel op de Moto Morini 650 X-Cape, blijft het toch een hele kluif om vertrouwen op het onverharde te kweken. Er zijn zeker de nodige stappen in de juiste richting gedaan, maar voor mijn gevoel moet er nog meer in het vat zitten.

Fotografie: Guus van Goethem

‘We zijn bezig met de basis van onverhard rijden’, legt trainer Eric Verhoef me nogmaals uit. ‘Het is belangrijk om te beseffen dat je straks niet direct alle technieken onder de knie hebt. Jij hebt veel gevoel met de motor op straat, maar op het onverharde kom je pas net kijken. Het vergt veel oefenen om er ook daadwerkelijk goed in te worden.’

De reality check van Verhoef komt precies op het juiste moment, als ik vlak daarvoor verwijs naar spectaculaire videobeelden van rijders die ongelooflijke trucs uithalen met allroads. ‘Dat ziet er inderdaad top uit, maar het is geen vergelijk. Die mannen hebben een bizar hoog rijniveau, doordat ze al jaren niets anders doen dan offroad rijden. Zou ik jou daarmee aan de slag laten gaan, dan kunnen we over vijf minuten een ambulance gaan bestellen. Of nou ja, maak er één minuut van.’

Offroad leren rijden met een allroad #1: Goede voorbereiding is het halve werk

Achtjes draaien

Hoewel we geen gekke capriolen gaan uitvoeren, vindt Verhoef het toch wel tijd worden om eens wat manoeuvreerwerk te gaan oefenen. Dit alles om me een beter en vertrouwder gevoel op het onverharde terrein te geven. Om dat voor elkaar te krijgen, zoeken we een grasveldje op bij het E3-strand in Eersel. ‘Motortechniek verandert per snelheid’, meent de voormalige rallyrijder. ’Op een laag tempo moet de motor lekker vrij kunnen bewegen en dat begint met een juiste houding. Maak O-benen en daarna is het een kwestie van de motor als het ware omduwen. Via het stuur ga je kantelen en hierdoor krijg je de mogelijkheid om echt kort af te draaien.’

Twee stevige takken doen dienst als pylonen en van Eric behoor ik de nodige achtjes te draaien. Telkens maakt hij het ‘speelveld’ kleiner, om de techniek echt goed te oefenen. ‘Dit is ideaal voor kort stuurwerk op een single track door het bos. Bedenk wel dat je dit nu op een grasveld doet, waar je relatief veel grip hebt. In het zachte zand wordt het natuurlijk een stukje moeilijker, maar ook daar kun je deze vaardigheid inzetten. Dat vraagt alleen wel wat meer oefening en een iets andere techniek.’

Slim trucje

Vlak voor het moment dat ik mezelf helemaal doldraai, roept Eric me bij zich. Tijd voor nog een oefening op lage snelheid. ‘We gaan eens even een spelletje uitvoeren.’ De twee takken worden door de Brabantse leermeester verlegd en even later pakt hij zijn telefoon erbij. ‘Er zit ongeveer tien meter tussen de twee takken. Je gaat proberen om zo lang mogelijk over dat stuk te doen, zonder een voet aan de grond te zetten.’

Na mijn eerste poging kan Verhoef zijn glimlach niet verbergen. ‘Geen slechte poging, maar met een slim trucje kun je veel langer over die tien meter doen.’ En inderdaad, de tweede keer hoeft Eric niet direct binnen een paar seconden de stopwatch weer in te drukken. ‘Voetje op de achterrem, staande positie en licht wat gas blijven houden. Op die manier heb je veel meer balans en controle over de motor. Je merkt het enorme verschil. Ook dit is weer een oefening die je overal kunt uitvoeren. En zoals met alles… Hoe vaker je het doet, hoe beter je erin wordt.’

Veel rustiger

Voortbordurend op de vorige techniek wordt een zandexpert pur sang als voorbeeld gebruikt. Bij de vorige oefening die ik uitvoerde, hielp het om langer in een rechte lijn te rijden, maar de volgende vaardigheid heeft effect op beter bochtenwerk. Het is een next level-oefening, die veel meer controle geeft over de motor. Hoewel deze techniek lastig onder de knie te krijgen is en daardoor ook geen onderdeel uitmaakt van deze basiscursus, wil Verhoef toch graag even een uitleg geven. ‘Je zult het niet geloven, maar ook ik heb mijn techniek van iemand moeten leren’, grapt de Brabantse offroad-trainer.

Het is topcrosser Kees van der Ven die jaren terug één van zijn trucs aan een nog piepjonge Verhoef vertelde. ‘Als iemand weet hoe je in het mulle zand moet rijden, dan is het Kees wel. Hij won niet voor niets vijf keer de beroemde strandrace Le Touquet. Wat hij me leerde, was het feit dat je in de bocht beter gewoon het gas erop kon blijven houden en dan de snelheid te regelen met het achterremmetje. Op die manier blijft de motor strak en verandert de geometrie ook minder sterk. Met als groot voordeel dat de machine veel rustiger blijft en je dus meer controle houdt. Ga je van het gas af, dan zul je zien dat het voorwiel gelijk gaat zoeken en dat maakt het allemaal veel lastiger.’

Aan gort draaien

Terwijl ik probeer om op lage snelheid nog enkele technieken uit te voeren, meld ik me na wat pogingen bij Verhoef. Ik heb trainer Eric weleens zijn enduromotor snel om zien keren en dat zag er spectaculair uit. Zodoende vraag ik me af of dat ook te leren valt op een allroad. Al snel zie ik dat hij nee aan het schudden is, met de uitleg dat het vragen om problemen is. ‘Iemand die veel ervaring heeft, krijgt het zeker voor elkaar, maar het blijft tricky. Doordat je je been op de grond neer moet zetten, is de kans groot dat je je knie aan gort draait. Zeker met een zware allroad komt er gewoon heel veel gewicht op dat gewricht te staan. Zoiets ga ik jou zeker niet aanleren.’

Wat Verhoef me wel wil bijbrengen om snel af te kunnen draaien, is het goed om leren gaan met de koppeling. Een belangrijk onderdeel om de motor een stapje te laten zetten en op die manier van koers te veranderen. ‘Ik ben continu met de koppeling bezig’, legt hij uit. ‘Als ik op een onbekende motor stap, is dat gelijk het eerste wat ik doe. Even een paar keer die koppeling uitproberen, voelen waar het aangrijppunt zit en hoeveel marge ik heb. En altijd met één of twee vingers, zodat ik ook voldoende grip op het stuur houd. Het lijkt een simpel onderdeel, maar het is o zo belangrijk. Koppeling in, meer toeren draaien en lossen, zodat je op die manier de motor uit kan laten stappen. Ga dat maar eens oefenen, want dat gevoel moet je echt ervaren. Als je dit vaak oefent, zul je merken dat je steeds langer het gas erop kunt houden. Zorg alleen wel dat je de ruimte hebt, zodat er ook de mogelijkheid is om fouten te maken. Het is dan namelijk helemaal niet erg om eens de motor onderuit te trekken. Daar heb je valbeugels en beschermende kleding voor. Het is namelijk vallen en opstaan om goed offroad te leren rijden.’

Jarno van Osch
Jarno van Osch
Jarno van Osch bevind zich sinds 2006 in de motorbranche als redacteur van MOTOR Magazine en MOTO73. Vernoemd naar de legendarische GP-coureur Jarno Saarinen was het wellicht niet zo vreemd dat ik uiteindelijk in deze hoek belandde. Als kleine jongen keek ik al graag naar motorraces en op het moment dat ik twaalf werd, mocht ik achter op de motor bij mijn vader... naar de TT in Assen! Daar werd een passie ontdekt, die uiteindelijk zelfs werk werd. Per 1 januari 2017 aan de slag te gaan als schrijvend freelancer en fotograaf. Dat geeft me de kracht in handen om tekst met beeld te combineren.

Stay tuned

Schrijf je in voor onze nieuwsbrief en mis nooit het laatste nieuws! Onze nieuwsbrief wordt iedere week op dinsdag (bij veel nieuws) en donderdag verstuurd.


Gerelateerde artikelen