vrijdag 18 juli 2025

Jorge Martin blijft bij Aprilia Racing: Contractcontroverse eindigt voor seizoen 2026

Jorge Martin heeft zijn toewijding aan Aprilia Racing voor het MotoGP-seizoen van 2026 bevestigd, waarmee een einde komt aan maanden van speculatie en contractuele onzekerheid. De aankondiging, gedaan tijdens een persconferentie voorafgaand aan de Grand Prix van Tsjechië, markeert een opmerkelijke ommezwaai nadat Martin eerder had gesuggereerd dat hij gebruik zou maken van een clausule om het team te verlaten.

Tijdens de persconferentie verklaarde Martin dat een reeks blessures hem aanvankelijk had doen twijfelen aan zijn toekomst bij het team. “Deze blessures zorgden ervoor dat ik mijn situatie moest heroverwegen en andere mogelijkheden ging verkennen,” legde de rijder uit. “Maar uiteindelijk is het mogelijk om opnieuw verliefd te worden op een project, en dat is precies wat er is gebeurd met Aprilia.”

Contractuele spanningen

De contractsaga, die zich over meerdere maanden uitstrekte, draaide voornamelijk om een prestatiegerelateerde clausule die volgens het kamp van Martin was geactiveerd na zijn moeizame start van het seizoen door blessures. Aprilia CEO Massimo Rivola bleef echter standvastig in zijn overtuiging dat Martin contractueel gebonden was aan het team tot eind 2026.

“We verwachten dat Jorge zijn contract volledig zal nakomen,” had Rivola eerder verklaard in een officiële verklaring. De CEO ontkende ook dat er onderhandelingen gaande waren om de duur van het contract te wijzigen en suggereerde zelfs dat Aprilia bereid was juridische stappen te ondernemen om hun rijder te behouden indien nodig.

Deze standvastige houding van Aprilia, gecombineerd met vermoedelijke gesprekken achter de schermen, heeft uiteindelijk bijgedragen aan Martins beslissing om zijn oorspronkelijke overeenkomst met het team te respecteren.

Technische ontwikkelingen bij Aprilia

Martin’s besluit om bij Aprilia te blijven valt samen met aanzienlijke technische ontwikkelingen binnen het team. Hoewel de specifieke specificaties voor de 2026 MotoGP-machine nog niet volledig zijn onthuld, wijst het huidige ontwikkelingstraject van Aprilia op verdere verbeteringen aan hun competitieve RS-GP.

De huidige generatie RS-GP wordt aangedreven door een 1000cc viercilinder V4-motor die ongeveer 250-260 pk produceert. Het chassis bestaat uit een twin-spar aluminium frame met toenemende integratie van koolstofvezel elementen. Voor 2026 wordt verwacht dat Aprilia zich zal richten op het verbeteren van de grip bij de start van races – een historisch probleem voor het team – en verdere verfijning van hun elektronische regelsystemen.

Een belangrijke technische partner in deze ontwikkelingen is Castrol, die nauw samenwerkt met Aprilia Racing MotoGP Team Manager Paolo Bonora aan op maat gemaakte smeermiddelen om de prestaties van de machine te verbeteren. “De samenwerking met Castrol stelt ons in staat om specifieke technische oplossingen te ontwikkelen die direct bijdragen aan onze competitiviteit op het circuit,” heeft Bonora eerder verklaard.

Redactie
Redactie
De redactie van Motor.nl bestaat uit alle redactieleden van MOTO73 en Promotor. Redacteuren Marien Cahuzak, Jan Kruithof, Maikel Sneek en diverse freelancers zijn dagelijks actief voor Motor.nl.

Stay tuned

Schrijf je in voor onze nieuwsbrief en mis nooit het laatste nieuws! Onze nieuwsbrief wordt iedere week op dinsdag (bij veel nieuws) en donderdag verstuurd.


Gerelateerde artikelen