donderdag 15 mei 2025

Keanu Reeves’ Arch Motorcycle waagt zich aan racen met Isle of Man TT ambities

Arch Motorcycle, het exclusieve motorfietsmerk dat in 2011 werd opgericht door acteur Keanu Reeves en ontwerper Gard Hollinger, betreedt de wereld van de competitieve motorsport. Het merk heeft zijn debuut gemaakt in de MotoAmerica Super Hooligan klasse met een speciaal ontwikkelde motorfiets. Tijdens de Daytona 200-ronde in maart behaalde het team al een verdienstelijke zevende plaats met rijder Corey Alexander, een voormalig AMA Supersport en MotoAmerica Stock 1000cc kampioen.

Naast Alexander heeft Arch Racing ook een bekende naam uit de motorsportwereld aangetrokken als strateeg: Jeremy McWilliams, voormalig MotoGP-coureur en huidig wegracecoureur. Volgens verklaringen van Arch zal McWilliams later in het seizoen ook zelf aan de start verschijnen op de racefiets van het team.

Legendarische Isle of Man TT Honda RVF750 RC45 van Michael Rutter te koop

Samenwerking met Suter Racing en toekomstplannen

Om hun raceprogramma technisch op niveau te brengen, is Arch een samenwerking aangegaan met Suter Racing, dat zal fungeren als officiële engineering partner van het team. Dit Zwitserse bedrijf brengt waardevolle technische expertise en ondersteuning met zich mee, wat cruciaal kan zijn voor het jonge raceteam.

Het meest ambitieuze aspect van Arch’s raceprogramma is echter hun uitgesproken doel om in 2026 deel te nemen aan de legendarische Isle of Man TT. Deze historische wegrace op het eiland Man staat bekend als een van de meest uitdagende en gevaarlijke motorwedstrijden ter wereld. Dit vormt een significante uitdaging voor het team, mede vanwege de specifieke technische regelgeving van de Supertwin-klasse waarin ze zouden deelnemen.

Technische uitdagingen voor Isle of Man TT-deelname

Om in 2026 aan de Isle of Man TT Supertwin-klasse te kunnen deelnemen, staat Arch voor aanzienlijke technische uitdagingen. De huidige Super Hooligan-motorfiets voldoet namelijk niet aan de Supertwin-regelgeving. In deze klasse mogen alleen weglegale, op productiemodellen gebaseerde tweecilinder motorfietsen met een maximale cilinderinhoud van 700cc deelnemen.

Arch’s huidige Super Hooligan-motorfiets is ontwikkeld voor een klasse waar 750cc-motoren met maximaal 125 pk zijn toegestaan. Voor deelname aan de Isle of Man TT moet het team daarom waarschijnlijk een volledig nieuwe motorfiets ontwikkelen die voldoet aan de strikte reglementen voor de Supertwin-klasse, inclusief eisen rond minimumgewicht (waarschijnlijk rond 150 kg) en beperkingen op motormodificaties.

Documentaireserie zal ontwikkeling volgen

De inspanningen van Arch Racing zullen worden vastgelegd in een nieuwe documentaireserie, geproduceerd door Sharon Trojan Hollinger voor Trojan Horse Productions. Deze serie zal het traject van het team volgen, van de huidige races in de MotoAmerica tot mogelijk de Isle of Man TT in 2026. Een releasedatum voor deze documentaire is nog niet bekendgemaakt.

Voor liefhebbers van motorsport en volgers van het exclusieve Arch Motorcycle-merk belooft dit een interessante ontwikkeling te worden. Met prijzen van productiemodellen die beginnen rond de €78.000 voor de KRGT-1 en oplopen tot ongeveer €138.000 voor de zeldzame Method 143, staat Arch bekend om zijn exclusieve, handgemaakte V-twin motorfietsen met uniek design en hoogwaardige afwerking. De stap naar competitief racen vormt een nieuwe fase in de evolutie van dit bijzondere motormerk.

Redactie
Redactie
De redactie van Motor.nl bestaat uit alle redactieleden van MOTO73 en Promotor. Redacteuren Marien Cahuzak, Jan Kruithof, Maikel Sneek en diverse freelancers zijn dagelijks actief voor Motor.nl.

Stay tuned

Schrijf je in voor onze nieuwsbrief en mis nooit het laatste nieuws! Onze nieuwsbrief wordt iedere week op dinsdag (bij veel nieuws) en donderdag verstuurd.


Gerelateerde artikelen