woensdag 13 augustus 2025

Marc Márquez op jacht naar historische records in MotoGP 2025

Marc Márquez bevindt zich in 2025 op een cruciaal punt in zijn illustere MotoGP-carrière. Met een comfortabele voorsprong in het wereldkampioenschap en een krachtige Ducati Desmosedici onder hem, staat de Spaanse rijder voor een uitdaging die verder gaat dan alleen het verzamelen van overwinningen: het veroveren van circuits waar hij tot nu toe nog niet heeft gewonnen.

Márquez’ indrukwekkende statistieken

In augustus 2025 leidt Marc Márquez het MotoGP-wereldkampioenschap met een voorsprong van 120 punten. Hij heeft tot dusver acht overwinningen en tien podiumplaatsen behaald in twaalf races. Zijn dominantie in de sprintraces, met elf overwinningen en één tweede plaats, heeft hem een solide basis gegeven in het kampioenschap. Deze prestaties plaatsen hem in een uitstekende positie om zijn eigen record van 13 overwinningen in één seizoen (gevestigd in 2014) te verbeteren en mogelijk het record van 18 podiumplaatsen in één seizoen (uit 2019) aan te vallen.

Márquez heeft in zijn carrière overwinningen behaald op 20 verschillende circuits, wat hem op de vierde plaats zet in de ranglijst van MotoGP-rijders met de meeste verschillende circuitoverwinningen. Boven hem staan legendarische namen als Valentino Rossi (23 circuits), Mick Doohan (24 circuits) en Casey Stoner (21 circuits).

Marc Márquez schrijft geschiedenis met 69ste MotoGP-zege

Circuits waar Márquez nog nooit heeft gewonnen

Ondanks zijn indrukwekkende staat van dienst zijn er nog vier circuits op de huidige MotoGP-kalender waar Márquez nog geen Grand Prix heeft gewonnen:

1. Red Bull Ring (Oostenrijk): Dit 4.318 km lange circuit staat bekend om zijn ‘stop-and-go’ karakter met tien bochten (drie links, zeven rechts), aanzienlijke hoogteverschillen en snelle bochten. Het circuit bevoordeelt motoren met sterke acceleratie en goede remprestaties. Márquez is hier driemaal tweede geworden, vaak verslagen door de superieure acceleratie van de Ducati’s.

2. Balaton Park (Hongarije): Dit 4.115 km lange circuit met 16 bochten (tien links, zes rechts) is nieuw op de MotoGP-kalender van 2025. Het combineert snelle en langzame bochten, wat een evenwichtige motorfiets vereist. Hoewel Márquez historisch gezien succes heeft gehad op nieuwe circuits, vormt Balaton Park een onbekende uitdaging.

3. Mandalika (Indonesië): Dit 4.310 km lange circuit met 17 bochten biedt uitdagingen in de vorm van warm en vochtig weer, wat invloed heeft op het bandenmanagement. Márquez heeft hier in 2023 en 2024 de races niet uitgereden, met als beste resultaat een derde plaats in de sprintrace van 2024.

4. Portimão (Portugal): Dit 4.653 km lange circuit met 15 bochten staat bekend om zijn uitgesproken hoogteverschillen en blinde bochten. Márquez eindigde hier als zevende in 2021 (zijn comeback na een blessure) en heeft sindsdien moeite gehad met dit circuit, met een val in 2023 en een 16e plaats in 2024, ondanks podiumplaatsen in sprintraces in de laatste twee seizoenen.

Waarom deze circuits een uitdaging vormen

Elk van de vier circuits waar Márquez nog niet heeft gewonnen, stelt unieke uitdagingen die tot nu toe moeilijk te overwinnen zijn geweest:

Red Bull Ring: Dit circuit bevoordeelt motoren met sterke acceleratie, traditioneel een sterk punt van Ducati. De combinatie van lange rechte stukken en harde remzones vereist een specifieke afstelling waarmee Márquez in het verleden moeite heeft gehad te perfectioneren met de Honda. Met de Ducati Desmosedici in 2025 heeft hij echter mogelijk de juiste machine om deze hindernis te nemen.

Balaton Park: Als nieuw circuit biedt dit een gelijk speelveld voor alle rijders. Márquez’ vermogen om snel nieuwe circuits te leren en zich aan te passen zou hier een voordeel kunnen zijn. Hij heeft al getraind op Balaton Park met een Ducati Panigale om het circuit te leren kennen en de optimale afstelling te vinden.

Mandalika: De uitdagingen hier liggen in het warme, vochtige klimaat en het bandenmanagement. Márquez’ agressieve rijstijl kan leiden tot overmatige bandenslijtage, wat problematisch is geweest in eerdere races. Een meer behoudende aanpak en focus op bandenmanagement zou nodig kunnen zijn om hier te slagen.

Portimão: De hoogteverschillen en blinde bochten van dit circuit vereisen een uitzonderlijk gevoel voor de motor en vertrouwen in de voorkant. Na zijn zware blessure in 2020 heeft Márquez mogelijk nog niet het volledige vertrouwen teruggevonden dat nodig is om dit circuit te beheersen. Het memoriseren van de ideale lijnen en rempunten is cruciaal op een circuit waar visuele referentiepunten beperkt zijn.

De tweede helft

De start van de tweede helft van het MotoGP-seizoen 2025 vind plaats op Balaton Park van 22 – 24 augustus. Daarna volgen:

Racekalender

Racekalender

Locatie Data
Catalonië 5-7 september
San Marino 12-14 september
Japan 26-28 september
Indonesië 3-5 oktober
Australië 17-19 oktober
Maleisië 24-26 oktober
Portugal 7-9 november
Valencia 14-16 november
Redactie
Redactie
De redactie van Motor.nl bestaat uit alle redactieleden van MOTO73 en Promotor. Redacteuren Marien Cahuzak, Jan Kruithof, Maikel Sneek en diverse freelancers zijn dagelijks actief voor Motor.nl.

Stay tuned

Schrijf je in voor onze nieuwsbrief en mis nooit het laatste nieuws! Onze nieuwsbrief wordt iedere week op dinsdag (bij veel nieuws) en donderdag verstuurd.


Gerelateerde artikelen