Michael van der Mark: Het waarom achter de overstap naar BMW

Waar iedereen – inclusief zijn werkgever – dacht dat Michael van der Mark in 2021 bij Yamaha zou blijven, werd begin juli bekend dat hij deze winter overstapt naar het BMW Motorrad WorldSBK Team. Waarom? MotorNL-sportcoördinator Marien Cahuzak ging op onderzoek uit en dat zorgt voor antwoorden op veel vragen die VDM vanwege contractverplichtingen zelf nog niet mag geven.

Direct nadat Yamaha het persbericht had verstuurd waarin duidelijk werd dat Michael van der Mark hen gaat verlaten, begon de wereldwijde zoektocht naar het waarom hiervan. Niet in de laatste plaats omdat Yamaha – zoals gebruikelijk bij dit soort aankondigen – er zelf met geen woord over sprak en Michael niet aan het woord liet. Uiteraard hebben wij zowel contact gehad met Van der Mark als met zijn manager Laurens Klein Koerkamp, maar beiden mogen of willen voorlopig niets zeggen omdat VDM nog een Yamaha-contract heeft tot eind dit jaar. Dat is uiteraard voor ons veel te lang om op te wachten. Gelukkig wordt er met een heldere analyse veel duidelijk.

Yamaha en Michael van der Mark gaan einde seizoen uit elkaar

Insiders

Met drie WorldSBK-zeges en twee overwinningen tijdens de Acht uren van Suzuka mag duidelijk zijn dat Michael niet zomaar iemand is binnen Yamaha. Dat weet hij zelf als allerbeste en zo’n positie geef je natuurlijk niet zomaar op. Aan de andere kant, als WK Supersport-kampioen en eveneens tweevoudig Suzuka-winnaar had hij bij Honda, zijn vorige werkgever, een min of meer vergelijkbare status opgebouwd. Toen duidelijk werd dat er bij Honda niet zoveel toekomst voor hem was, durfde hij de stap voor een nieuwe uitdaging te maken. Kijkend naar de situatie bij Yamaha zijn er enige paralellen uit zijn Honda-tijd te vinden, ook al staat de 2020 R1 duidelijk op een veel hoger niveau dan de Fireblade van een paar jaar geleden. Of het hoog genoeg is om mee te kunnen in het geweld van Ducati en Kawasaki is dan weer een andere vraag. Michael en Yamaha zitten er al een tijd heel dicht tegenaan – anders win je echt geen wedstrijden in het WorldSBK – maar of de laatste, meest ingewikkelde stap gemaakt kan worden, is de vraag. Zeker met de onzekerheid die corona met zich meebrengt. Midden 2019 kreeg de R1 de laatste update(tje) en het is onwaarschijnlijk dat er snel weer een update aankomt. De gevolgen van corona zijn groot bij Yamaha. Volgens veel insiders heeft de BMW S1000RR het potentieel om mee te kunnen met Kawasaki en Ducati en Michael lijkt dus één van die insiders te zijn.

Budget

Maar er spelen meer dingen binnen Yamaha. Zo start er dit jaar geen officieel team tijdens de Acht uren van Suzuka, waardoor Michael niet eens een kans krijgt op een mogelijk vijfde zege. De reden? Vanuit Japan ligt de focus volledig op de MotoGP. Dat is uiteraard een logische keuze, maar vertaal je dat naar het WorldSBK-project is het nog maar de vraag wat die keuze voor gevolgen heeft voor Pata Yamaha. In gesprek met het betrouwbare gpone.com liet SBK-projectleider Andrea Dosoli weten dat ze, binnen de budgettaire mogelijkheden van Yamaha, Van der Mark een maximaal voorstel hadden gedaan voor 2021. Het een publiekelijk paddock-geheim dat BMW flink wat budget over heeft voor het WorldSBK-project. Ook qua technisch personeel, zoals ze eerder al deden. Bovendien zijn ze ook budgetten gewend vanuit de autosport en die liggen vaak ‘net ietsje’ hoger.

MotoGP

Binnen BMW ligt de focus daarnaast volledig ligt op het WorldSBK, net als dat bij Kawasaki het geval is. Bij Yamaha is dat dus absoluut niet het geval en dat geeft qua denkwijze grote verschillen. Yamaha ziet het WorldSBK-project ook als een mogelijke opstap naar de MotoGP, één van de redenen waarom Michael een paar jaar geleden Honda verliet. Met de keus voor BMW laat Michael daarmee dus indirect ook een ingang naar de MotoGP los, al moet je ook realistisch zijn dat die overstap er waarschijnlijk niet zou inzitten. Zeker niet omdat de vier jaar jongere Toprak Razgatlıoğlu, zijn nieuwe teamgenoot, waarschijnlijk eerder die kans krijgt, kijkend naar de denkwijze van Yamaha. Dat de MotoGP binnen Yamaha veel belangrijker is, vertaald zich overigens niet alleen door naar de rijders. In 2018 werd de belangrijke data-engineer Michele Gadda van het Superbike-project weggehaald om het toen zwalkende MotoGP-fabrieksteam van Yamaha te ondersteunen.

Vragen, vragen, vragen…

Opvallend is dat er in het persbericht van BMW enkel gesproken wordt over 2021. Let wel, dit wil niet zeggen dat Michael slechts een eenjarig contract getekend heeft. Iets dat ook niet zou passen in de denkwijze van Michael en ook niet in die van zijn manager Laurens Klein Koerkamp. Opvallend is het niet de eerste keer dat er niet gesproken wordt over de contractduur. Eerder verlengde Rea zijn Kawasaki-contract voor ‘meerdere seizoenen’. Ook is het nog onduidelijk hoe de technische staf eruit gaat zijn rondom VDM bij BMW. Sinds deze winter is tweevoudig Supersport-wereldkampioen Andrew Pitt zijn crewchief nadat hij een aantal jaren had gewerkt met Lez Pearson.

Toprak

Dat de interne politiek binnen Yamaha een rol gespeeld heeft voor Van der Mark’s keuze, werd door Paul Denning op Twitter ontkent. Geruchten melden al langer dat het niet helemaal lekker loopt tussen Andrea Dosoli en Denning, teameigenaar van Crescent Racing, het team dat Pata Yamaha ‘runt’. Volgens velen zou ook de komst van Toprak een rol spelen bij de beslissing van Michael om Yamaha te verlaten. Een wat voorbarige conclusie na slechts een wedstrijdweekeinde, op bovendien Phillip Island dat zou uniek is dat het zelden een goede graadmeter is. Daarnaast is Michael inmiddels 27 en dan ben je zelden nog wel de underdog. Iets wat hij wel was als teamgenoot van Sylvain Guintoli en Nicky Hayden terwijl hij met Alex Lowes op min of meer gelijke voet stond. Dat Toprak direct won op de R1 kwam uiteraard hard aan, zoals verlies bij elke sportman lastig is, maar Michael stapt echt niet naar BMW over omdat hij weet dat hij daar een mindere teamgenoot zal hebben… En om wereldkampioen te worden moet je iedereen – dus ook Toprak – verslaan. Iets dat Michael al eerder liet weten aan MotorNL.

Ideale herstart

Er zullen voor Michael komend jaar hoe dan ook voldoende uitdagingen zijn. Afgelopen jaar eindigde BMW als vierde in de constructeursstand met 249 punten, 202 stuks minder dan Yamaha. Tom Sykes parkeerde de S1000RR in 2019 wel vier keer op het podium. Begin dit jaar pakte hij ook de pole op Phillip Island. Of Sykes blijft in 2021 is echter nog zeer onduidelijk. Dat zelfde geldt voor zijn huidig teamgenoot Eugene Laverty. BMW heeft daar met nog geen woord over gesproken en dat geldt ook voor Yamaha over de vacante-plek door het vertrek van Michael. Het maakt de rijdersmarkt er niet minder spannend om in ieder geval.

Voor Michael zijn eerste meters op de S1000RR rijdt, staan er eerst nog een heel aantal belangrijke Yamaha-afspraken voor hem. De knop bij Michael moet dus snel weer om en dat is waarschijnlijk waarom het nieuws over BMW nu naar buiten gebracht is. Iedereen heeft duidelijkheid, zodat de focus volledig op 2020 kan liggen. Kijkend naar het huidige pakket van Michael kan zijn afscheidstournee voor Yamaha erg leuk wordden. Niet in de laatste plaats omdat de herstart op Jerez plaatsvindt en een week later Portimao aan de beurt is. Twee circuits waar Michael bijzonder graag rijdt!

Het WorldSBK-verhaal van BMW

BMW keerde in 2019 na een aantal jaar afwezigheid officieel terug in het WorldSBK, in samenwerking met Shaun Muir Racing. BMW is daarbij verantwoordelijk voor blok, elektronica, chassis en aerodynamica, Muir voor de praktische invulling van het project. Eerder probeerde BMW het ook al in het WK Superbike, maar dat project werd in 2013 gestopt. Opvallend genoeg had dat weinig met de racerij zelf te maken, maar het resultaat van een verlegde focus. Onder andere om zich te richten op groeimarkten als Brazilië en Azië en e-mobiliteit. Met de komst van een nieuwe S1000RR, eind 2018, kwam die focus gelukkig ook weer te liggen op het WorldSBK.

MotorNL Nieuwsbrief

Schrijf je nu in voor onze nieuwsbrief of aanbiedingen en blijf iedere week op de hoogte van al het nieuws, motortests, leuke routes of aanbiedingen.

Ik meld me hierbij aan voor de volgende mailinglijsten:




Vul een geldig emailadres in
Dat adres bestaat al in ons bestand
The security code entered was incorrect
Dank voor je aanmelding

Gerelateerd

REAGEER OP DIT ARTIKEL

Reacties

  • Henk Yzerman 07/07/2020 at 12:53

    Lang verhaal over het waarom Michael Yamaha verlaat. Had veel korter gekund door de stukken van 2 duitse journalisten (motorsportaktuell en speedweek) te lezen. Daar staat precies waar het om draaid, money money money. Geen Toprak en niet de R1. Als ik het stuk lees schijnt de journalist van Motor niet op de hoogte te zijn van de nieuwe 2020 R1M. Hij heeft het over de laaste update ergens in 2019 ????
    Mijn conclusie is dat dit stuk over MvdM een pruts stuk is en mijn advies aan de journalist, ga je huiswerk eens goed doen.

    Antwoord