Na dertien jaar kwam er onverwachts een einde aan de rol van Jarno Janssen als teammanager van RW-Idrofoglia Racing GP. De breuk ontstond nadat hij en de familie Waninge het niet eens konden worden over de toekomst van het team. In Maleisië en Australië wist Zonta van den Goorbergh geen WK-punten te scoren, terwijl Collin Veijer dit wel deed met een twaalfde en negende plek. Diogo Moreira nam de WK-leiding over van Manuel Gonzalez in een titelstrijd die onverminderd spannend blijft.
Interview Moto2-teammanager Jarno Janssen: ‘Op een bepaald punt moet je van structuur veranderen’
In een persbericht maakte het enige Nederlandse Grand Prix-team een koerswijziging wereldkundig. Het meest opvallende nieuws: het team gaat verder zonder Jarno Janssen, die sinds de oprichting in 2012 nauw betrokken was en jarenlang het gezicht van het team vormde als teammanager. In het persbericht wordt gesproken over ‘een verschil van inzicht over het te voeren toekomstbeleid.’ De analyse van MOTO73 over deze kwestie is als volgt: Janssen had graag verder gewild met het team en had daar zelfs al vergevorderde plannen voor gemaakt. De familie Waninge kon zich echter niet vinden in de manier waarop dat proces verliep en besloot om niet met de teammanager verder te gaan. Tijdens de overzeese reeks in Japan, Indonesië, Australië en Maleisië was Janssen al niet meer betrokken bij het team. Ook werd bekend dat teameigenaar Roelof Waninge een stap terugdoet. De 78-jarige Drentse ondernemer draagt de dagelijkse leiding over aan zijn zoon Sjarno en dochter Joyce. Binnenkort zullen zij bekendmaken hoe het team er in de toekomst uit zal gaan zien. Het streven blijft om een duidelijke Nederlandse identiteit te behouden, zo werd benadrukt in het persbericht.
Hoop voor Van den Goorbergh
Hoe deze Nederlandse identiteit precies vormgegeven gaat worden, is op dit moment nog niet duidelijk. Feit is dat er momenteel geen enkele Nederlander meer werkzaam is in de pitbox van RW-Idrofoglia Racing GP. Ook leek het er lange tijd op dat er in 2026 geen plek meer zou zijn voor Zonta van den Goorbergh, aangezien Filip Salac volop genoemd werd als mogelijke teamgenoot van Ayumu Sasaki — die nog een doorlopend contract heeft bij het Nederlandse team. Ondanks dat Van den Goorbergh geen WK-punten wist te scoren in Australië (P22) en Maleisië (P21), klinken er toch positieve geluiden rondom de jonge Brabander. ‘Er zijn genoeg positieve dingen om mee te nemen. Er wordt veel veranderd in en rondom de box, wat vertrouwen geeft voor de laatste twee Grands Prix, maar ook voor volgend jaar,’ verklaarde Zonta na de race in Sepang. Deze reactie doet vermoeden dat hij mogelijk toch ook in 2026 uitkomt voor RW-Idrofoglia Racing GP. Dat zou zijn vijfde seizoen in de Moto2 betekenen en dat terwijl Van den Goorbergh op 1 december pas 20 jaar wordt.
Collin Veijer wist daarentegen wél twee keer punten te scoren. In Australië eindigde de Red Bull KTM Ajo-rijder als twaalfde, nadat hij zich als vijftiende had gekwalificeerd. Het zegt veel over de huidige status van de Staphorster dat deze degelijke klassering een van zijn minste resultaten na de zomerstop was. In Maleisië was Veijer dertiende in de kwalificatie, maar hij mocht als twaalfde starten vanwege een gridpenalty voor Izan Guevara. Tot tweemaal toe had de 20-jarige coureur een matige start. Na de eerste ronde werd de race namelijk stilgelegd, omdat de motor van Joe Roberts op een gevaarlijke plek langs de baan stond en niet snel genoeg kon worden weggehaald. Bij de herstart van de ingekorte race over elf ronden lag Veijer na de eerste sector pas achttiende. Daarna baande hij zich in rap tempo een weg door een groep rijders die streed om de tiende plek. Eenmaal aan kop van die groep kreeg de Nederlander nog een positie cadeau toen voormalig kampioenschapsleider Manuel Gonzalez in de voorlaatste ronde onderuitging. Veijer finishte als negende, waarmee hij voor de zesde keer in de laatste acht races binnen de top tien eindigde.
Nieuwe WK-leider
Met nog twee races te gaan, zouden er in theorie nog vijf rijders Moto2-wereldkampioen kunnen worden. Gonzalez had sinds de vijfde Grand Prix in Jerez de WK-leiding in handen. Na de zomerstop had hij zijn Spaanse landgenoot Aron Canet langzaam van zich afgeschud, maar Diogo Moreira kwam steeds dichterbij. In Australië finishte Moreira als derde en Gonzalez als zevende, waardoor het verschil in de WK-stand voor de race in Maleisië geslonken was tot twee punten. Senna Agius trakteerde de Australische fans op een overtuigende zege in eigen land.
Een week later leek Gonzalez in Sepang een beslissende tik uit te kunnen delen, omdat Moreira zich slechts als zestiende had gekwalificeerd. Gonzalez vertrok als zevende en haakte in de ingekorte race aan bij de strijd om de podiumplaatsen. Gedurende de race reed hij op de vijfde plek, terwijl Moreira daarachter steeds terrein goedmaakte. In de voorlaatste ronde reden de twee concurrenten achter elkaar. Net voor het ingaan van de laatste ronde maakte Gonzalez een cruciale fout door onderuit te schuiven. De Spanjaard scoorde geen WK-punten, terwijl zijn Braziliaanse concurrent als vijfde finishte. Moreira kwam daardoor voor het eerst in zijn carrière aan de leiding in het wereldkampioenschap. Het verschil met Gonzalez bedraagt nu negen punten. Het lijkt beslist te gaan worden tussen deze twee rijders, al kunnen ze zich niet veel fouten veroorloven.
Barry Baltus is, met een zesde plek in Australië en een derde plaats in Maleisië, opgeklommen naar de derde positie in het kampioenschap. De Belg is bezig aan een fantastisch seizoen en heeft al zeven podiumplaatsen achter zijn naam. Baltus heeft 35 punten minder dan Moreira. Ook Jake Dixon hield zijn kansen op de wereldtitel levend door de race in Maleisië te winnen. Canet heeft op papier nog steeds een theoretische kans op de titel, maar is de laatste periode duidelijk uit vorm.
Foto’s: Henk Keulemans, ANP, Teams
Uitslagen Moto2 Australië 2025
| Moto2 Australië |
| 1. Senna Agius (AU), Kalex, 35.00,085; 2. David Alonso (CO), Kalex, +3,684; 3. Diogo Moreira (BR), Kalex, +3,721; 4. Daniel Holgado (E), Kalex, +4,440; 5. Jake Dixon (GB), Boscoscuro, +4,451; 6. Barry Baltus (BE), Kalex, +5,378; 7. Manuel Gonzalez (E), Kalex, +5,783; 8. Albert Arenas (E), Kalex, +6,922; 9. Aron Canet (E), Kalex, +9,842; 10. Ayumu Sasaki (JP), Kalex, +11,351; 11. Adrian Huertas (E), Kalex, +11,727; 12. Collin Veijer (NL), Kalex, +12,094; 13. Joe Roberts (US), Kalex, +12,466; 14. Darryn Binder (ZA), Kalex, +12,927; 15. Alonso Lopez (E), Boscoscuro, +19,516; 22. Zonta van den Goorbergh (NL), Kalex, +26,217. |
- 23 ronden = 102,304 km
- Racegemiddelde winnaar: 175,3 km/h
- Snelste ronde (2e): Albert Arenas (E), Kalex, 1.30,253 = 177,4 km/u (record)
Uitslagen Moto2 Maleisië 2025
| Moto2 Maleisië |
| 1. Dixon, 23.05,269; 2. Alonso, +2,035; 3. Baltus, +2,035; 4. Holgado, +4,358; 5. Moreira, +5,672; 6. Arenas, +6,699; 7. Daniel Muñoz (E), Kalex, +7,699; 8. Alex Escrig (E), Forward, +7,704; 9. Veijer, +10,070; 10. Tony Arbolino (I), Boscoscuro, +11,726; 11. Celestino Vietti (I), Boscoscuro, +12,823; 12. Izan Guevara (E), Boscoscuro, +13,512; 13. Ivan Ortolá (E), Boscoscuro, +14,548; 14. Lopez, +14,817; 15. Canet, +14,973; 21. Van den Goorbergh, +23,862. |
- 11 ronden = 60,973 km
- Racegemiddelde winnaar: 158,4 km/h
- Snelste ronde (2e): Jake Dixon (GB), Boscoscuro, 2.04,512 = 160,2 km/u (record)
WK-stand (na 20 van 22 races)
| Plaats | Coureur | Punten |
|---|---|---|
| 1 | Moreira | 256 |
| 2 | Gonzalez | 247 |
| 3 | Baltus | 221 |
| 4 | Dixon | 215 |
| 5 | Canet | 213 |
| 6 | Holgado | 179 |
| 7 | Vietti | 146 |
| 8 | Alonso | 137 |
| 9 | Arenas | 137 |
| 10 | Agius | 133 |
| 19 | Veijer | 64 |
| 24 | Van den Goorbergh | 19 |
Moto3 Australië en Maleisië 2025: zwaar ongeval Dettwiler en Rueda in Maleisië
De Moto3-race in Maleisië werd overschaduwd door een ernstig ongeval tijdens de ‘sighting lap’. In de eerste ronde vanuit de pits leek Noah Dettwiler te kampen met een technisch probleem. De 20-jarige Zwitser reed langzaam over de ideale lijn, waarop José Antonio Rueda met volle snelheid naderde. De Spanjaard zag Dettwiler niet of in ieder geval te laat en reed hard achterop. Bij de heftige botsing liepen beide coureurs zware verwondingen op. Dettwiler werd ter plaatse behandeld en vervolgens per helikopter naar het ziekenhuis vervoerd, waar hij meerdere operaties moest ondergaan. Rueda liep onder meer een zware hersenschudding en een gebroken hand op. Een week eerder had Rueda nog de Grand Prix van Australië gewonnen door in een duel thuisrijder Joel Kelso te verslaan. Voor deze race had de Spanjaard zich al tot Moto3-wereldkampioen gekroond. Ondanks het ernstige incident in Sepang werd de Moto3-race uiteindelijk toch verreden – met een vertraging van één uur en drie kwartier. Taiyo Furusato schreef in de ingekorte race over tien ronden zijn eerste Grand Prix-overwinning op zijn naam. Toch ging het na afloop vooral over de vraag of het verantwoord was om de wedstrijd überhaupt nog te laten doorgaan.
Uitslagen Moto3 Australië 2025
| Moto3 Australië |
| 1. José Antonio Rueda (E), KTM, 33.39,062; 2. Joel Kelso (AU), KTM, +0,829; 3. Alvaro Carpe (E), KTM, +12,638; 4. Joel Esteban (E), KTM, +12,696; 5. Maximo Quiles (E), KTM, +12,773; 6. Adrian Fernandez (E) Honda, +13,251; 7. Luca Lunetta (I), Honda, +13,783; 8. Taiyo Furusato (JP), Honda, +13,921; 9. David Almansa (E), Honda, +13,979; 10. Matteo Bertelle (I), KTM, +15,294; 11. Cormac Buchanan (NZ), KTM, +25,420; 12. Guido Pini (I), KTM, +25,716; 13. Nicola Carraro (I), Honda, +25,755; 14. Scott Ogden (GB), KTM, +25,803; 15. Stefano Nepa (I), Honda, +25,917. |
- 21 ronden = 93,408 km
- Racegemiddelde winnaar: 166,5 km/u
- Snelste ronde (3e): Alvaro Carpe (E), KTM, 1.35,323 = 167,9 km/u (record)
Uitslagen Moto3 Maleisië
| Moto3 Maleisië |
| 1. Furusato, 22.03,888; 2. Angel Piqueras (E), KTM, +2,259; 3. Fernandez, +2,625; 4. Almansa, +4,167; 5. Ryusei Yamanaka (JP), KTM, +4,338; 6. Carpe, +4,429; 7. Quiles, +4,496; 8. Ogden, +4,678; 9. Brian Uriarte (E), KTM, +4,729; 10. Valentin Perrone (AR), KTM, +6,309; 11. Lunetta, +6,633; 12. Kelso, +6,960; 13. Marco Morelli (AR), Honda, +8,065; 14. Carraro, +8,238; 15. Eddie O‘Shea (GB), Honda, +11,612. |
- 10 ronden = 55,430 km
- Racegemiddelde winnaar: 150,7 km/u
- Snelste ronde (2e): Hakim Danish (MY), KTM, 2.11,066 = 152,2 km/u (record)
WK-stand (na 20 van 22 races)
| Plaats | Coureurinformatie | Punten |
|---|---|---|
| 1 | Rueda | 365 |
| 2 | Piqueras | 251 |
| 3 | Quiles | 237 |
| 4 | David Muñoz, E, KTM | 197 |
| 5 | Kelso | 183 |
| 6 | Carpe | 183 |
| 7 | Fernandez | 163 |
| 8 | Furusato | 140 |
| 9 | Yamanaka | 134 |
| 10 | Perrone | 127 |



