Sinds de zomerstop behoort Collin Veijer regelmatig tot de toprijders in de Moto2. Die opmars komt niet zomaar uit de lucht vallen — daar gaat een duidelijk verhaal achter schuil. MOTO73 analyseerde de situatie en sprak Veijer voor tekst en uitleg. Tijdens de laatste race in Misano bleek bovendien hoe snel alles kan veranderen wanneer het even tegenzit.
Na de zomerstop is Veijer plots een vrij vaste waarde in de top tien. Dat leverde hem onder andere een achtste plaats op in Oostenrijk en een vijfde in Hongarije. Ook tijdens de trainingen staat de 20-jarige coureur er goed bij, zoals zijn derde startpositie tijdens de Grand Prix van Catalonië liet zien. Dat Veijer een dag later als negende over de streep kwam omdat zijn voorband te vroeg op was, voelde bijna als een teleurstelling. ‘Ik had het op het laatst lastig en ben in het begin misschien iets te voorzichtig geweest. De volgende keer zou ik denk ik een andere bandenkeuze maken in zo’n situatie, maar dit was weer zo’n leermoment.’ Een week later in Misano werd duidelijk hoe dun het lijntje is in de uiterst competitieve Moto2. Veijer verloor kostbare tijd door een crash in zijn eerste vliegende ronde van de eerste training. Daardoor liep hij het hele weekend achter de feiten aan. Vrijdagmiddag wist de Staphorster zich niet direct te plaatsen voor Q2 en in Q1 kwam hij — ondanks duidelijke progressie — nét te kort om door te stromen naar het beslissende deel van de kwalificatie. Vanaf de twintigste startplek was een goede puntenklassering nog steeds mogelijk. In de openingsfase wist Veijer al snel posities te winnen, totdat hij in de vierde ronde een fout maakte en buiten de baan terechtkwam. Vanaf de laatste plaats (28e) vocht de Red Bull KTM Ajo-rijder zich nog wat naar voren en finishte als eenentwintigste. Maar de Moto2 is simpelweg te competitief om na een matige kwalificatie én een uitstapje buiten de baan nog WK-punten te kunnen scoren.
MotoGP Catalonië en San Marino 2025: Marc Márquez heeft hem bijna
Veijer legt uit
Maar hoe komt het toch dat Collin Veijer ineens zo steevast de aansluiting met de wereldtop in de Moto2 heeft gevonden? De coureur gaf voorafgaand aan het raceweekend in Misano daar zelf een helder antwoord op: ‘Het algemene gevoel is gewoon veel beter en ik heb heel hard getraind tijdens de zomerstop.’ Toch is die analyse wat aan de korte kant. Veijer kende een extreem zware winter door het tragische overlijden van zijn 7-jarige neefje Sid Veijer, die overleed aan de verwondingen na een crash met een minibike. Een gebeurtenis die vanzelfsprekend diepe impact had op de voorbereiding van zijn eerste seizoen in de Moto2. ‘Dat heeft zeker meegespeeld,’ vertelt Veijer. ‘Aan het begin van het seizoen zat ik mentaal behoorlijk in de knoop. Dat kwam allemaal samen tijdens de tweede Grand Prix in Argentinië. Ik hield alles voor mezelf. Maar toen ik erover begon te praten, ging het al snel beter. Eigenlijk ging het net voor mijn blessure – die ik opliep na Le Mans – mentaal al een stuk beter.’ Het is niet ongewoon dat grote talenten die doorstromen vanuit de Moto3 wat tijd nodig hebben om zich aan te passen aan de zwaardere en complexere Moto2-machines. Daniel Holgado deed dat opvallend snel, maar ook Moto3-wereldkampioen David Alonso en Iván Ortolá hadden even nodig om hun plek te vinden. Inmiddels is de top vier van vorig jaar uit de Moto3 nu vrij constant in de top tien van de Moto2 te vinden. Dat zowel Alonso (Hongarije) als Holgado (Catalonië) inmiddels een Moto2-race hebben gewonnen, verbaast Veijer allerminst. ‘Ze zijn gewoon goed en werken er hard voor. Zonder die blessure denk ik dat ik er ook vaker beter bij had kunnen zitten. Ik denk dat er best kans is dat wij vieren – inclusief Ortolá – elkaar volgend jaar opnieuw vaak vooraan tegenkomen. Net als in de Moto3.’ Het feit dat Veijer wat langer nodig had om op gang te komen in combinatie met dat er in het openbaar geen duidelijkheid werd gegeven over zijn situatie bij Red Bull KTM Ajo voor 2026, zorgde ervoor dat er bij de buitenwereld al snel wat twijfels over zijn toekomst ontstonden. Want bij een topteam als Red Bull KTM Ajo is er weinig tijd en dus veel druk. Toch heeft Veijer dat zelf anders ervaren: ‘Ik weet wat ik kan en het team wist van mijn situatie. Ze hebben vorig jaar heel bewust voor mij gekozen, dus ik heb me geen zorgen gemaakt over mijn toekomst.’ Het talent van Veijer stond nooit ter discussie – dat heeft hij ruimschoots bewezen in de Moto3. Maar die klik met de Moto2-motor moet wel even gevonden worden. Hoe doe je dat? ‘Dat zit ’m in hele kleine dingen. Denk aan het opliften van de motor en hoe de spin werkt. Je gaat steeds beter begrijpen hoe de motor gereden moet worden. Het gaat nu goed, maar het is geen zekerheid dat het op iedere baan goed zal gaan. Elke baan is weer anders.’ Gezien de zware winter en de blessure was de Grand Prix van Oostenrijk dan ook de eerste race waarin hij zich 100% mentaal en fysiek fit voelde op de motor. Of toch niet helemaal? ‘Mentaal zeker, fysiek nog niet volledig. De arm is nog steeds pijnlijk en wordt sneller moe. We werken daar nog steeds met een apart programma aan om dat verder te verbeteren.’ Er resten nog zes races in het seizoen. Wanneer is Veijer zelf tevreden over zijn eerste Moto2-jaar? Hij is daar duidelijk over: ‘Wanneer ik een podium heb behaald,’ klinkt het vastberaden.
Eén punt voor Van den Goorbergh
Zonta van den Goorbergh reed tijdens de Grand Prix van Catalonië en San Marino beide keren een sterke race. Op het Circuit de Barcelona-Catalunya wist de 19-jarige coureur zich vanaf een eenentwintigste startplek op eigen kracht op te werken naar een vijftiende plaats, wat hem één WK-punt opleverde. Een week later wist hij zich overtuigend te plaatsen voor Q2 en mocht hij als zestiende starten in Misano. In de race reed de RW-Idrofoglia Racing GP-coureur vrijwel constant op de zeventiende plaats. Tot aan de finishstreep had hij aansluiting bij de strijd om de dertiende positie, maar hij had niet genoeg over om de rijders voor hem te passeren.
In de Moto2-titelstrijd deed Manuel Gonzalez de beste zaken, ondanks dat hij met een vierde en zesde plaats niet op het podium stond. Zijn grootste concurrenten, Arón Canet en Diogo Moreira, scoorden minder punten. Ook Barry Baltus heeft met een vierde plek in het WK nog steeds aansluiting in de titelstrijd. In Misano scoorde hij op indrukwekkende wijze zijn zesde podiumplek van het seizoen. De Belg reed in het begin op de zesde plaats, maar had in de tweede helft van de race het beste tempo van allemaal. Baltus eindigde als tweede en het scheelde weinig of hij had thuisrijder Celestino Vietti nog van de zege kunnen houden. Een week eerder in Catalonië – waar Daniel Holgado zijn eerste Moto2-zege behaalde – eindigde Baltus als tiende.
Moto2 Catalonië en San Marino 2025 uitslagen
Moto2 Catalonië |
1. Daniel Holgado (E), Kalex, 36.21,444; 2. Jake Dixon (GB), Boscoscuro, +2,500; 3. Daniel Muñoz (E), Kalex, +3,119; 4. Manuel Gonzalez (E), Kalex, +4,497; 5. Izan Guevara (E), Boscoscuro, +5,859; 6. Celestino Vietti (I), Boscoscuro, +6,823; 7. Alonso Lopez (E), Boscoscuro, +8,747; 8. David Alonso (CO), Kalex, +8,790; 9. Collin Veijer (NL), Kalex, +9,668; 10. Barry Baltus (BE), Kalex, +10,030; 11. Ivan Ortolá (E), Boscoscuro, +10,030; 12. Joe Roberts (US), Kalex, +13,371; 13. Marcos Ramirez (E), Kalex, +16,369; 14. Diogo Moreira (BR), Kalex, +18,555; 15. Zonta van den Goorbergh (NL), Kalex, +20,587. |
- 21 ronden = 97,797 km
- Racegemiddelde winnaar: 161,3 km/h
- Snelste ronde (3e): Daniel Muñoz (E), Kalex, 1.42,355 = 163,7 km/u (record)
Moto2 San Marino |
1. Vietti, 35.03,863; 2. Baltus, +0,747; 3. Holgado, +3,911; 4. Moreira, +4,246; 5. Senna Agius (AU), Kalex, +7,973; 6. Gonzalez, +8,394; 7. Aron Canet (E), Kalex, +9,752; 8. Alonso, +10,446; 9. Tony Arbolino (I), Boscoscuro, +11,078; 10. Guevara, +12,722; 11. Albert Arenas (E), Kalex, +13,449; 12. Muñoz, +15,310; 13. Ortolá, +18,154; 14. Ayumu Sasaki (JP), Kalex, +18,318; 15. Alonso Lopez (E), Kalex, +19,088; 17. Van den Goorbergh, +19,626; 21. Veijer, +27,786. |
- 22 ronden = 92,972 km
- Racegemiddelde winnaar: 159,0 km/h
- Snelste ronde (4e): Manuel Gonzalez (E), Kalex, 1.34,759 = 160,5 km/u (record)
WK-stand (na 16 van 22 races)
Positie | Rijders, nationaliteit en fabrikant | Punten |
---|---|---|
1 | Gonzalez | 227 |
2 | Moreira | 188 |
3 | Canet | 188 |
4 | Baltus | 173 |
5 | Dixon | 152 |
6 | Vietti | 141 |
7 | Holgado | 128 |
8 | Agius | 104 |
9 | Arenas | 101 |
10 | Deniz Öncü (TR) – Kalex | 100 |
19 | Veijer | 39 |
21 | Van den Goorbergh | 18 |
Foto’s: Teams