Tijdens de Grand Prix van Indonesië wist Collin Veijer een achtste plaats te behalen, zijn vijfde top-tienklassering in de laatste zes races. Zonta van den Goorbergh pakte het laatste WK-punt met een vijftiende plek. Diogo Moreira won. Toch ging het na de race maar over één ding: de diskwalificatie van Manuel Gonzalez, die de titelstrijd volledig op z’n kop zette.
Het Moto2-wereldkampioenschap is spannend en de afloop van de Grand Prix van Indonesië heeft daar alleen maar aan bijgedragen. Tijdens de race op het Mandalika International Street Circuit wisten in de openingsfase vier rijders zich los te rijden. Daniel Holgado ging onderuit vanuit de kopgroep, waarmee een einde kwam aan zijn indrukwekkende reeks na de zomerstop. De Spaanse Moto2-nieuwkomer had, mede dankzij twee zeges en vier podiumplaatsen, de meeste WK-punten gescoord in de vijf races voorafgaand aan de GP van Indonesië. Gedurende de race viel de kopgroep verder uit elkaar. Diogo Moreira toonde zich de sterkste en won daarmee zijn derde race van het seizoen. Aanvankelijk leek hij slechts vijf punten in te lopen op Manuel Gonzalez, de Spaanse kampioenschapsleider die als tweede over de streep kwam. Izan Guevara maakte de top-drie compleet. Gonzalez stond na afloop gewoon op het podium, maar werd later gediskwalificeerd. De reden: de software van de ECU (Electronic Control Unit) voldeed niet aan het reglement. Teammanager Jürgen Lingg van het Liqui Moly Dynavolt Intact GP-team verklaarde: “Er was een transmissiefout in de laatste firmware-update, waarbij slechts één parameter werd bijgewerkt. Helaas kregen wij hiervan geen melding, en hoewel Manu (Gonzalez) hier geen enkel voordeel uit heeft gehaald, moeten we de diskwalificatie accepteren.” Door de uitsluiting liep Moreira in één klap 25 punten in, waardoor het verschil met Gonzalez nog maar negen punten bedraagt, met nog vier races te gaan. Ook Aron Canet en Barry Baltus blijven dankzij de diskwalificatie in de race voor de titel. Canet hield zijn titelkansen levend door een indrukwekkende inhaalrace. De Spanjaard had zich slechts als eenentwintigste gekwalificeerd, maar reed naar een vierde plek, die na de diskwalificatie van Gonzalez werd omgezet naar een podiumplaats. Zijn Fantic Racing-teamgenoot Barry Baltus leverde opnieuw een sterke prestatie: de Belg werd als vierde geklasseerd. Canet en Baltus staan nu respectievelijk 33 en 43 punten achter op Gonzalez. Alles wijst erop dat we een zinderend slot van het Moto2-seizoen tegemoet gaan. Baltus’ transformatie dit jaar blijft ongekend. De laatste jaren bij het Nederlandse RW-Idrofoglia Racing GP kon hij over het algemeen nog maar net in de top-vijftien finishen, met af en toe een uitschieter naar voren toe. Dit jaar stond de Belg al zes keer op het podium en wanneer hij finishte, was dat altijd binnen de top-twaalf. Hierdoor heeft de 21-jarige coureur nog steeds een kleine kans op de wereldtitel. Het enige wat bij Baltus nog ontbreekt om zijn geweldige seizoen compleet te maken, is een overwinning.
MotoGP Indonesië 2025: Fermín Aldeguer wint Grand Prix vol verrassingen
Opnieuw in de top-tien
Het begint bijna gewoonte te worden: Collin Veijer eindigde ook op het Indonesische eiland Lombok weer keurig binnen de top-tien. De Red Bull KTM Ajo-coureur kwalificeerde zich als zevende en liet daarmee opnieuw zijn potentieel zien. Waar in eerdere races vooral de openingsronden een verbeterpunt waren, was het dit keer de start die zijn race bemoeilijkte. De 20-jarige coureur viel direct terug naar de vijftiende plaats, maar begon daarna sterk aan een opmars. Al snel reed Veijer weer de top-tien binnen en in de slotfase wist hij ook Jake Dixon te passeren. Door de diskwalificatie van Gonzalez werd de Nederlander uiteindelijk als achtste geklasseerd. Dat betekent dat Veijer in de laatste zes races maar liefst vijf keer in de top-tien is geëindigd — een knappe prestatie van de Moto2-nieuwkomer, die daarmee de toon zet voor een veelbelovend seizoen 2026. Na afloop verklaarde Veijer: “Ik liet de koppeling te ver opkomen en verloor daardoor veel tijd. Daarna heb ik alles gegeven om zo goed mogelijk terug te vechten, dus die achtste plek was het maximale dat we konden bereiken. De openingsronden gingen nu beter dan in voorgaande races. We moeten alles bij elkaar brengen om te zien waar we kunnen staan in een perfecte race.”
Laatste WK-punt
Ook Zonta van den Goorbergh wist zich rechtstreeks te plaatsen voor Q2. In de kwalificatie ging het niet naar wens en kwam de 19-jarige coureur ten val. Ondanks deze valpartij klokte hij een vijftiende tijd. Vanaf de vijfde startrij verloor Van den Goorbergh bij de start veel plaatsen en zakte weg tot buiten de top-twintig. Gedurende de race wist hij, mede door uitvallers, posities goed te maken en eindigde uiteindelijk op P15, goed voor één WK-punt. Zijn RW-Idrofoglia Racing GP-teamgenoot Ayumu Sasaki finishte als dertiende. Van den Goorbergh scoorde dit jaar in zeven van de achttien races WK-punten, maar verder dan een twaalfde plek – behaald in Assen en Qatar – kwam hij nog niet. Na de race op het Mandalika International Street Circuit gaf Van den Goorbergh aan nog hinder te ondervinden van de pittige crash een week eerder in Japan, toen hij – na contact met een andere rijder – geen remmen meer had. Over Van den Goorberghs toekomst zijn nog veel onzekerheden. Bij RW-Idrofoglia Racing GP lijkt er geen plek meer voor hem te zijn. Filip Salac wordt genoemd als de nieuwe teamgenoot van Ayumu Sasaki, al is zijn komst naar het Nederlandse team nog niet officieel bevestigd. Wat de plannen van Zonta van den Goorbergh voor volgend seizoen zijn, is op het moment van schrijven nog niet bekend. Zijn enige redding om in de Grand Prix te blijven, lijkt een plek bij het Pramac Yamaha Moto2-team, dat hun rijders voor 2026 nog niet heeft gepresenteerd.
Fotografie: ANP, MotoGP, teams
Moto2 Indonesië 2025 uitslagen
Moto2 |
1. Diogo Moreira (BR), Kalex, 34.23,800; 2. Izan Guevara (E), Boscoscuro, +7,261; 3. Aron Canet (E), Kalex, +9,050; 4. Barry Baltus (BE), Kalex, +9,518; 5. Albert Arenas (E), Kalex, +11,109; 6. Joe Roberts (US), Kalex, +11,544; 7. Ivan Ortolá (E), Boscoscuro, +14,591; 8. Collin Veijer (NL), Kalex, +15,022; 9. Jake Dixon (GB), Boscoscuro, +15,363; 10. Adrian Huertas (E), Kalex, +19,100; 11. Darryn Binder (ZA), Kalex, +19,352; 12. Senna Agius (AU), Kalex, +19,105; 13. Ayumu Sasaki (JP), Kalex, +22,632; 14. Alonso Lopez (E), Boscoscuro, +23,648; 15. Zonta van den Goorbergh (NL), Kalex, +23,944. |
- 22 ronden = 94,622 KM
- Racegemiddelde winnaar: 165,0 km/u
- Snelste ronde (3e): Daniel Holgado (E), Kalex, 1.33,104 = 166,3 km/u (record)
WK-stand (na 18 van 22 races)
Positie | Coureur | Punten |
---|---|---|
1 | Gonzalez | 238 |
2 | Moreira | 229 |
3 | Canet | 205 |
4 | Baltus | 195 |
5 | Dixon | 176 |
6 | Daniel Holgado, E, Kalex | 153 |
7 | Celestino Vietti, I, Boscoscuro | 141 |
8 | Arenas | 119 |
9 | Agius | 108 |
10 | Deniz Öncü, TR, Kalex | 100 |
19 | Veijer | 53 |
22 | Van den Goorbergh | 19 |
Moto3: Rueda kroont zich tot Moto3-wereldkampioen

Het was eigenlijk al niet meer de vraag óf, maar alleen nog wanneer José Antonio Rueda de Moto3-wereldtitel zou veiligstellen. De 19-jarige coureur van Red Bull KTM Ajo greep zijn eerste kans meteen aan. Rueda had voorafgaand aan de race al 93 punten voorsprong op Ángel Piqueras – dat moesten er na afloop minstens 100 zijn om de titel definitief te pakken. Ook Máximo Quiles had nog een theoretische kans op het kampioenschap. De beslissing viel eigenlijk op het moment dat Rueda halverwege de race de leiding overnam in een kopgroep van tien rijders, terwijl Piqueras en Quiles door het afsnijden van een chicane een ‘long lap penalty’ kregen en daarmee hun kansen op de overwinning verspeelden. De kopgroep viel verder uiteen door een crash waarbij Taiyo Furusato, Álvaro Carpe en David Almansa betrokken waren. Terwijl Rueda met de titel in het achterhoofd zijn race reed, streden David Muñoz en Adrián Fernández vol voor de dagzege. Het tweetal haalde elkaar meerdere keren in, tot het misging: Fernández dook binnendoor bij Muñoz en raakte hem. Muñoz kwam op nare wijze ten val, bleef in de grindbak liggen en bleek later zijn dijbeen te hebben gebroken. Kort daarna werd de rode vlag gezwaaid, terwijl de voorlaatste ronde bezig was. Fernández reed op dat moment aan de leiding, maar kreeg voor het incident met Muñoz een tijdstraf ter waarde van een dubbele long lap penalty en viel terug naar de zesde plaats in de einduitslag. Rueda werd tot winnaar uitgeroepen, maar belangrijker nog: de wereldtitel was binnen. Mede dankzij de vierde plaats van Quiles en de zevende van Piqueras kon niemand hem nog inhalen. Volgend jaar mag de Spanjaard – die in 2025 al negen races wist te winnen – zijn kunsten vertonen voor Red Bull KTM Ajo in de Moto2 als teamgenoot van Collin Veijer.
Moto3 Indonesië 2025 uitslagen
Moto3 |
1. José Antonio Rueda (E), KTM, 29.28,292; 2. Luca Lunetta (I), Honda, +0,305; 3. Guido Pini (I), KTM, +0,388; 4. Maximo Quiles (E), KTM, +3,027; 5. Jacob Roulstone (AU), KTM, +4,978; 6. Adrian Fernandez (E) Honda, +5,747; 7. Angel Piqueras (E), KTM, +6,154; 8. Ryusei Yamanaka (JP), KTM, +16,144; 9. Stefano Nepa (I), Honda, +16,483; 10. Joel Kelso (AU), KTM, +20,248; 11. Matteo Bertelle (I), KTM, +21,065; 12. Dennis Foggia (I), KTM, +21,378; 13. Ruche Moodley (ZA), KTM, +22,168; 14. Marco Morelli (AR), Honda, +24,795; 15. Eddie O‘Shea (GB), Honda, +24,973. |
- 18 ronden = 77,418 KM
- Racegemiddelde winnaar: 157,6 km/u
- Snelste ronde (7e): José Antonio Rueda (E), KTM, 1.37,255 = 159,2 km/u (record)
WK-stand (na 18 van 22 races)
Positie | Coureur | Punten |
---|---|---|
1 | Rueda | 340 |
2 | Piqueras | 231 |
3 | Quiles | 217 |
4 | David Muñoz, E, KTM | 197 |
5 | Kelso | 157 |
6 | Alvaro Carpe, E, KTM | 157 |
7 | Fernandez | 137 |
8 | Yamanaka | 123 |
9 | Valentin Perrone, AR, KTM | 121 |
10 | Taiyo Furusato, JP, Honda | 107 |