Marc Márquez heeft de MotoGP-wereldtitel met anderhalve hand vast, ondanks dat hij tijdens de twee recente Grand Prix-weekenden niet alles wist te winnen. Álex Márquez was sterker in Catalonië en Marco Bezzecchi pakte de sprintzege in Misano. Marc Márquez won op beide circuits wel een race en begint met een riante voorsprong van 182 punten aan de overzeese reeks.
Het gaat allang niet meer om de vraag wie MotoGP-wereldkampioen 2025 wordt. Zelfs als Marc Márquez tijdens de laatste zes GP’s niet meer in actie komt, is het alleen theoretisch nog mogelijk dat zijn jongere broer Álex hem passeert. Praktisch gezien lijkt dat onhaalbaar; de Gresini Racing-coureur zou dan vrijwel alle resterende races moeten winnen. Nee, iedereen is het erover eens: MM93 gaat zijn negende wereldtitel pakken – waarvan zijn zevende in de MotoGP. Wanneer hij in de eerstvolgende Grand Prix in Japan drie punten meer scoort dan Álex, is de wereldtitel officieel binnen. Na al het blessureleed, dat bijna het einde van zijn carrière betekende, en de vele valpartijen en moeilijke jaren bij Repsol Honda, mag deze prestatie gerust worden bestempeld als de grootste comeback in de geschiedenis van het wegracewereldkampioenschap. Marc Márquez komt daarmee qua aantal kampioenschappen op gelijke hoogte met zijn grote rivaal Valentino Rossi. Na de MotoGP-races in Misano is één ding in elk geval 100% zeker: de wereldtitel gaat naar de familie Márquez. Alle andere rijders maken daar geen aanspraak meer op. Ook een historische 1-2 in het kampioenschap wordt steeds waarschijnlijker, mede doordat Francesco Bagnaia steeds verder wegzakt. En over de constructeurstitel wordt eigenlijk al niet meer nagedacht. Dat is inmiddels een zekerheidje. Die kon je feitelijk na de eerste Grand Prix al afvinken. Ducati vierde het zelf nog wel na de Sprint in Catalonië, maar verder ging het vrijwel onopgemerkt voorbij dat ze voor de zesde keer op rij de titel binnensleepten – terwijl er op dat moment nog acht GP-races te gaan waren. Ongekende dominantie van de fabrikant uit Bologna!
Wat viel er dan wél op?
Dat Álex Márquez volledig is teruggekeerd uit zijn dip. Die begon tijdens de TT van Assen, waar de Gresini-coureur zijn hand brak bij een crash in de race. Daarna ging hij ook nog onderuit met Joan Mir in Brno, wat hem een penalty opleverde voor de Red Bull Ring. In Hongarije crashte hij ook, maar op het Circuit de Barcelona-Catalunya was Álex Márquez weer in topvorm – misschien zelfs beter dan aan het begin van het seizoen. Niemand kon daar tippen aan zijn snelheid. Toch leverde het hem naast de poleposition geen twee overwinningen op, want in de Sprint crashte hij net nadat hij zijn oudere broer Marc had afgeschud. Daardoor behield Marc zijn reeks van zeven opeenvolgende zeges in Sprint en Grand Prix, begonnen in Aragón (begin juni). Een dag later maakte Álex daar een einde aan. Hij bleef nu foutloos en pakte zijn tweede MotoGP-zege. Marc werd ‘gewoon’ tweede, waardoor hij nauwelijks punten verloor en de broers samen een 1-2-feestje konden vieren in eigen huis.
In Catalonië kreeg MM93 de sprintzege als het ware cadeau, maar een week later gaf hij die zelf weg op het Misano World Circuit Marco Simoncelli. Deze keer was het Marco Bezzecchi die profiteerde. Hij vertrok vanaf pole in zijn thuisrace en pakte de winst. Álex Márquez werd tweede en stond een dag later, met een derde plaats, opnieuw op het podium. De race draaide uit op een intens 1-tegen-1-duel tussen Marc Márquez en Bezzecchi. De Aprilia-coureur reed de eerste helft aan de leiding, maar een klein remfoutje gaf Marc de kans om toe te slaan. Het tweetal joeg elkaar daarna naar snellere rondetijden, maar Bezzecchi kreeg geen kans meer om Marc van zijn elfde GP-zege in 2025 af te houden. Een week eerder bleef Bezzecchi puntloos in Catalonië. In de Sprint werd hij uitgeschakeld door een valpartij van Fermín Aldeguer en in de race crashte hij na een duel met Franco Morbidelli. Toch maakt hij nog steeds goede kans om derde te worden in het wereldkampioenschap. Dat zou een primeur zijn voor Aprilia in de MotoGP-klasse. Aleix Espargaró eindigde in 2022 als vierde. Het zou een knappe prestatie zijn van Bezzecchi, die vorig jaar in eerste instantie als tweede rijder achter toenmalig wereldkampioen Jorge Martín werd aangetrokken.
MotoGP Hongarije 2025: uiteindelijk niets nieuws op een nieuw circuit
Bagnaia volledig de weg kwijt
Dat Bezzecchi volop meedoet voor de derde plek in de WK-stand heeft ook te maken met de inzinking van Bagnaia. De wereldkampioen van 2022 en 2023 begon het seizoen goed, met meerdere podiumplaatsen achter de Márquez-broers. Hij won zelfs de derde GP van het seizoen in Amerika. Maar na de zomerstop raakte de Italiaan in een vrije val. Tijdens de trainingen in Catalonië stond hij zelfs buiten de top twintig. Het grootste probleem? Bagnaia heeft geen idee waar het misgaat. Een combinatie van een GP25-Ducati die hij niet onder controle krijgt en de mentale kwestie van een teamgenoot die met dezelfde motor bijna alles wint, lijken de voornaamste oorzaken. Na een teleurstellende veertiende plek in de Sprint werd hij nog zevende in de race. In Misano ging het tijdens de trainingen beter, maar opnieuw liep het in de Sprint mis. Deze discipline is nooit zijn favoriet geweest, maar de manier waarop hij opnieuw terugviel, past niet bij een tweevoudig wereldkampioen. Hij eindigde als dertiende. In de race kon hij geen revanche nemen: hij kwam ten val en bleef puntloos in zijn thuis-GP.

KTM is nog altijd wisselvallig, maar lijkt competitiever dan aan het begin van het seizoen. In Catalonië waren de KTM-rijders razendsnel in de trainingen – eigenlijk de enigen die de Márquez-broers enigszins konden volgen. Dat leverde Enea Bastianini zijn eerste GP-podium op in dienst van KTM: hij werd derde in de race. Pedro Acosta werd tweemaal vierde in Barcelona. Maar een week later ging het minder goed. De betrouwbaarheid bleek een groot probleem. Acosta leek op weg naar een top-vijfklassering, maar viel uit nadat zijn ketting van de motor schoot. Een dag eerder had teamgenoot Brad Binder zijn KTM al moeten parkeren met een technisch probleem. Bastianini kwam ten val in de race, al streed hij niet voor een topklassering. En Maverick Viñales is na een sterk begin bij zijn nieuwe werkgever momenteel duidelijk de vierde KTM-rijder.
Yamaha leunt volledig op Quartararo
Kijken we over een heel jaar naar de fabrikant die de meeste progressie heeft geboekt, dan verdient Honda die eer. Vorig jaar reden de Honda-coureurs steevast achteraan. Dit jaar staan ze steeds vaker in de top tien. Johann Zarco is vaak de snelste Honda-rijder, maar is ook onstuimig – hij crashte zowel in Barcelona als Misano in de race. Luca Marini is de meest constante Honda-rijder. In alle vier de races van de afgelopen twee GP-weekenden finishte hij in de top acht.
Yamaha is de fabrikant met de minste vooruitgang, al weet Fabio Quartararo dat met zijn talent aardig te verbloemen. De Fransman kwalificeerde zich in zowel Catalonië als Misano op de eerste rij, terwijl zijn teamgenoten Álex Rins, Jack Miller en Miguel Oliveira niet verder kwamen dan de vijfde rij of verder. Vooral in Catalonië deed Quartararo het uitstekend met een tweede plek in de Sprint en een vijfde plaats in de race. In Misano crashte hij in de Sprint terwijl hij opnieuw kans maakte op een podium. In de race eindigde hij als achtste. Veel wordt verwacht van de nieuwe V4-motor van Yamaha. Testrijder Augusto Fernández mocht deze voor het eerst demonstreren tijdens de GP van San Marino. Dat hij achterin reed zegt weinig; de motor is nog volop in ontwikkeling. Wel is duidelijk geworden dat Yamaha pas in 2026 in staat zal zijn om de V4 in te zetten door hun vaste rijders tijdens races. De Japanse fabrikant heeft niet meer de mogelijkheid om diverse componenten van deze nieuwe motor te homologeren in 2025. Hoewel Quartararo al met de V4 heeft getest en de Yamaha-leiding onder druk zet voor het leveren van een beter pakket, blijft het de vraag of hij volgend seizoen weer volledig competitief zal zijn.
Weinig wisselingen voor 2026
Doordat Jorge Martín in de eerste seizoenshelft alles leek te doen om Aprilia eind 2025 te verlaten, werd een ware transferstorm in de MotoGP verwacht. Toen Martín en Aprilia elkaar uiteindelijk toch weer in de armen sloten voor een langer verblijf in 2026, ging die storm snel weer liggen. Het is inmiddels bijna traditie dat Jack Miller als een van de laatste MotoGP-rijders zijn contract verlengt. De Australiër mag nog een jaar blijven bij Pramac Yamaha, net als Franco Morbidelli, die aanblijft bij VR46 Ducati. Bij de Europese fabrikanten – Ducati, Aprilia en KTM – verandert er niets in de rijderssamenstelling voor 2026. Slechts twee verschuivingen gaan er plaatsvinden voor komend seizoen, waarvan er één officieel bevestigd is. De eerste wijziging was al langer bekend: Toprak Razgatlıoğlu maakt de overstap van World Superbike naar Pramac Yamaha. Daardoor moet Miguel Oliveira plaatsmaken. De 30-jarige Portugees, die al zeven seizoenen actief is in de MotoGP, moet op zoek naar een nieuwe werkplek buiten de koningsklasse. De tweede wijziging betreft Honda. De Japanse fabrikant leek lange tijd geïnteresseerd in Martín, maar toen bekend werd dat de Spanjaard Aprilia trouw bleef, besloot Honda verder te gaan met Luca Marini en Joan Mir in het fabrieksteam, en met Johann Zarco – met fabrieksondersteuning – bij LCR Honda. Gezien de vooruitgang die deze rijders in 2025 boeken, is dat een begrijpelijke keuze. Het is eveneens logisch dat er geen plek meer lijkt voor Somkiat Chantra bij LCR Honda. De Thaise coureur wist zich niet te bewijzen op MotoGP-niveau. Zijn plek kreeg hij mede dankzij hoofdsponsor Idemitsu, die eist dat er een Aziatische coureur op deze machine rijdt. Oorspronkelijk hoopte Idemitsu op Moto2-wereldkampioen Ai Ogura, maar de Japanner koos vorig jaar voor een Aprilia van Trackhouse Racing. Daarmee bleef Chantra als enige reële optie over, nadat Takaaki Nakagami al eerder was verteld dat er voor hem geen plek meer was als vaste rijder. Aangezien er momenteel geen Aziatische vervanger voor Chantra klaarstaat, moest LCR Honda verder kijken. De ogen vielen op Diogo Moreira, een talentvolle Braziliaan van slechts 21 jaar. In zowel Moto3 als Moto2 liet hij in korte tijd zien over veel potentie te beschikken. Zijn afkomst speelt eveneens in zijn voordeel, aangezien er in 2026 opnieuw een Grand Prix wordt georganiseerd in Brazilië. De aankondiging van Moreira naar LCR Honda lijkt enkel nog een kwestie van tijd. Of Idemitsu zonder een Aziatische rijder aan boord nog steeds aanblijft als hoofdsponsor van deze motor (Castrol is hoofdsponsor van de LCR Honda van Zarco) is vooralsnog onduidelijk.
Nieuwe wind bij Tech3
Bij KTM verandert er op rijdersvlak niets, maar binnen de leiding van het Tech3-satellietteam is wél sprake van een belangrijke wijziging. In Catalonië werd groots aangekondigd dat Günther Steiner na dit seizoen de nieuwe CEO wordt van het Red Bull KTM Tech3 MotoGP-team. Hij neemt het stokje over van Hervé Poncharal, die in eerste instantie nog in een adviserende rol betrokken blijft. Steiners projectpartner Richard Coleman wordt aangesteld als teambaas. Steiner neemt het volledige eigenaarschap van Tech3 over, inclusief de Moto3-activiteiten. Het Franse Tech3-team, dat al in 1990 werd opgericht door Hervé Poncharal, is sindsdien onafgebroken actief geweest in de Grand Prix-paddock. Steiner verwierf bekendheid als teambaas van Haas in de Formule 1, een functie die hij ruim tien jaar vervulde. De 60-jarige Italiaan – die ook over een Amerikaans paspoort beschikt – werd bij het grote publiek vooral geliefd door zijn uitgesproken mening en humoristische uitspraken in de Netflix-serie Drive to Survive. Met de komst van Steiner naar de MotoGP worden de eerste contouren zichtbaar van een overlap tussen Formule 1 en MotoGP, sinds Liberty Media – eigenaar van de Formule 1 – ook de rechten van de MotoGP in handen heeft.
Foto’s: MotoGP, ANP, Thomas Seidenglanz
MotoGP Catalonië 2025 uitslagen
Evenement: Grand Prix van Catalonië Circuit: Circuit de Barcelona-Catalunya Lengte: 4.657 meter Pole position: Alex Márquez (Ducati), 1.37,536 (171,8 km/u)Snelste raceronde: Alex Márquez (Ducati), 1.39,866 (167,8 km/h) |
Sprint Catalonië |
1.Marc Márquez (E), Ducati, 19.58,946; 2. Fabio Quartararo (F), Yamaha, +1,299; 3. Fabio Di Giannantonio (I), Ducati, +3,9653; 4. Pedro Acosta (E), KTM, +5,868; 5. Enea Bastianini (I), KTM, +5,913; 6. Brad Binder (ZA), KTM, +5,943; 7. Johann Zarco (F), Honda, +7,017; 8. Luca Marini (I), Honda, +7,346; 9. Ai Ogura (JP), Aprilia, +8,488. |
- 12 ronden = 55,884 km
- Racegemiddelde winnaar: 167,7 km/u
- Snelste ronde (2e): M. Márquez, 1.38,592 = 170,0 km/u
MotoGP Catalonië |
1.A. Márquez, 40.14,093; 2. M. Marquez, +1,740; 3. Bastianini, +5,562; 4. Acosta, +13,373; 5. Quartararo, +14,409; 6. Ogura, +15,055; 7. Francesco Bagnaia (I), Ducati, +16,048; 8. Marini, +16,372; 9. Miguel Oliveira (POR), Aprilia, +16,937; 10. Jorge Martin (E), Aprilia, +18,492; 11. Raul Fernandez (E), Aprilia, +19,489; 12. Joan Mir (E), Honda, +20,159; 13. Maverick Viñales (E), KTM, +22,792; 14. Jack Miller (AU), Yamaha, +24,351; 15. Fermin Aldeguer (E), Ducati, +24,592. |
- 24 ronden = 111,768 km
- Racegemiddeld winnaar: 166,6 km/u
- Snelste ronde (7e): A. Márquez, 1.39,866 = 150,1 km/u
MotoGP San Marino 2025 uitslagen
Evenement: Grand Prix van San Marino Circuit: Misano World Circuit Marco Simoncelli Lengte: 4.226 meter Pole position: Marco Bezzecchi (Aprilia), 1.30,134 (168,7 km/u)Snelste raceronde: Marc Márquez (Ducati), 1.31,290 (166,6 km/h) |
Sprint San Marino |
1. Marco Bezzecchi (I), Aprilia, 19.52,966; 2. A. Marquez, +1,000; 3. Di Giannantonio, +2,551; 4. Franco Morbidelli (I), Ducati, +3,526; 5. Acosta, +6,834; 6. Aldeguer, +6,960; 7. Marini, +9,307; 8. Martin, +11,027; 9. R. Fernandez, +11,594. |
- 13 ronden = 54,938 km
- Racegemiddelde winnaar: 165,7 km/u
- Snelste ronde (3e): Bezzecchi, 1.30,970 = 167,2 km/u
MotoGP San Marino |
1. M. Márquez, 41.20,898; 2. Bezzecchi, +0,568; 3. A. Marquez, +7,737; 4. Morbidelli, +10,379; 5. Di Giannantonio, +11,330; 6. Aldeguer, +16,069; 7. Marini, +17,965; 8. Quartararo, +20,964; 9. Oliveira, +21,565; 10. Binder, +23,109; 11. R. Fernandez, +24,592; 12. Miller, +27,492; 13. Martin, +29,937; 14. Augusto Fernandez (E), Yamaha, +1’01,504; 15. Somkiat Chantra (TH), Honda, +1’01,932. |
- 27 ronden = 114,102 km
- Racegemiddeld winnaar: 165,5 km/u
- Snelste ronde (25e): M. Márquez, 1.31,290 = 166,6 km/u
STAND MOTOGP NA 32 VAN 44 RACES
Positie | Rijders, nationaliteit en fabrikant | Punten |
---|---|---|
1 | Marc Márquez (E) – Ducati | 512 |
2 | Alex Márquez (E) – Ducati | 330 |
3 | Francesco Bagnaia (I) – Ducati | 237 |
4 | Marco Bezzecchi (I) – Aprilia | 229 |
5 | Pedro Acosta (E) – KTM | 188 |
6 | Franco Morbidelli () – Ducati | 180 |
7 | Fabio Di Giannantonio (I) – Ducati | 179 |
8 | Fermin Aldeguer (E) – Ducati | 141 |
9 | Fabio Quatararo (F) – Yamaha | 137 |
10 | Johann Zarco (F) – Honda | 117 |
11 | Brad Binder (ZA) – KTM | 101 |
12 | Luca Marini (I) – Honda | 94 |
13 | Enea Bastianini (I) – KTM | 84 |
14 | Raul Fernandez (E) – Aprilia | 84 |
15 | Maverick Viñales (E) – KTM | 72 |