MotoGP-voorbeschouwing 2020: Jagen op MM93

Op 8 maart begint weer de jacht op Marc Marquez, oftewel de coureur die sinds zijn debuut in de MotoGP in 2013 alleen in 2015 géén wereldkampioen werd. Wat gaat er in 2020 gebeuren? Marien Cahuzak confronteerde Henk Keulemans met zes stellingen. De langst dienstdoende journalist en fotograaf in de MotoGP reageert erop. Marc Marquez kan in 2020 alleen van zichzelf verliezen. ‘Die kans lijkt heel groot, maar met de komst van Fabio Quartararo is de MotoGP een groot talent rijker geworden. Gezien datgene wat de jonge Fransman in zijn eerste seizoen in de koningsklasse heeft laten zien, kan hij wel eens degene worden ...
Op 8 maart begint weer de jacht op Marc Marquez, oftewel de coureur die sinds zijn debuut in de MotoGP in 2013 alleen in 2015 géén wereldkampioen werd. Wat gaat er in 2020 gebeuren? Marien Cahuzak confronteerde Henk Keulemans met zes stellingen. De langst dienstdoende journalist en fotograaf in de MotoGP reageert erop. Marc Marquez kan in 2020 alleen van zichzelf verliezen. ‘Die kans lijkt heel groot, maar met de komst van Fabio Quartararo is de MotoGP een groot talent rijker geworden. Gezien datgene wat de jonge Fransman in zijn eerste seizoen in de koningsklasse heeft laten zien, kan hij wel eens degene worden die Marc Marquez gaat verslaan. Een ander gevaar voor de Spanjaard is natuurlijk zijn eigen instelling. In de zeven seizoenen dat hij nu in de MotoGP rijdt, kwam hij maar liefst 120 keer ten val. Het mag een wonder heten dat hij nog nooit dusdanig geblesseerd is geraakt dat hij een race heeft moeten missen. Marc Marquez rijdt tot en met 2024 voor Honda, zo werd zojuist duidelijk dankzij een persbericht. Gaat dat in 2020 wel gebeuren? Op dit moment kampt Marquez namelijk nog steeds met de gevolgen van een operatie aan zijn rechterschouder. Die ingreep bleek noodzakelijk te zijn na zijn spectaculaire highsider tijdens de kwalificatie voor de Grand Prix van Maleisië van afgelopen seizoen. Mocht Marquez niet honderd procent fit zijn of zelfs de eerste races moeten missen, dan maakt hij het zichzelf een stuk moeilijker om MotoGP-wereldtitel nummer zeven te veroveren.’ Willen Ducati en Suzuki iets presteren in de MotoGP, dan moet het dit jaar. ‘Nee, dat hoeft niet. Zoals eerder aangegeven is Marc Marquez nog altijd bereid veel risico’s te nemen en rijdt hij dus zeker niet foutloos. De Suzuki wordt nog steeds beter. Bovendien heeft dit merk met Alex Rins en Joan Mir twee jonge, zeer getalenteerde coureurs onder contract, die ook nog steeds beter worden. Hoewel het erop lijkt dat Ducati niet de sterkste rijders van het veld heeft, is het Italiaanse merk altijd in staat om een zeer snelle machine te ontwikkelen. Dat zal ook in de toekomst zo zijn. Veel hangt af van het feit of er een Ducati-coureur is of komt die de mogelijkheden van de Desmosedici optimaal weet te benutten. De grote hoeveelheden geld van sponsor Philip Morris zijn daarvoor niet altijd de beslissende factor. Dat hebben we onder meer met Valentino Rossi en Jorge Lorenzo gezien. Persoonlijk zou ik echter graag zien waartoe Marc Marquez met de Ducati in staat is.’ Voor de Dutch TT weten we of Valentino Rossi er in 2021 nog bij is. ‘Ja, want Rossi heeft zelf aangekondigd dat hij de beslissing over zijn toekomst na een aantal GP’s neemt. Ik denk dat hij er minimaal nog een jaartje bij aan zal plakken, zeker na de bemoedigende resultaten bij de eerste test van 2020 in Sepang. Mede door de nieuwe Michelin-achterband lijkt juist de Yamaha M1 een stuk sterker te zijn geworden. Het feit dat de nu 41-jarige Italiaan vanaf volgend jaar geen deel meer zal uitmaken van het Yamaha-fabrieksteam schijnt hem gezien zijn reactie niet veel uit te maken. Hij heeft ook vertrouwen in het Petronas Yamaha SRT-team. Ik zie Rossi geen wereldkampioen meer worden, maar ik denk dat hij zeker nog goed genoeg is voor podiumplaatsen en misschien wel een overwinning. Gezien zijn enorme staat van dienst heeft Valentino ook zelf het recht om te bepalen wanneer hij stopt. Yamaha gaat daar heel juist mee om.’ Jorge Lorenzo rijdt volgend jaar weer Grands Prix voor Yamaha. ‘Tijdens de test in Sepang heb ik een tijdje met hem staan praten. Hij was heel relaxed en zeer gelukkig met zijn huidige situatie. “Eindelijk geen stress meer en nu kan ik ook eens dingen doen waarvoor ik nooit tijd had”, aldus de 32-jarige vijfvoudig wereldkampioen, die meer dan de helft van zijn leven in het GP-wereldje vertoefde. Op de vraag of hij ooit als volwaardig GP-coureur zal terugkeren, antwoordde hij direct na zijn afscheid in Valencia al: “Zeg nooit nooit!” Na hem met die uitspraak te hebben geconfronteerd, zei hij in Sepang: “Ik ben op dit moment blij met mijn rol als testrijder voor Yamaha en andere dingen die ik in de racerij doe.” Ik weet echter wel dat Jorge Lorenzo ook een zeer trotse man is en dat de mislukkingen bij Ducati en Honda hem pijn moeten doen. “Dat is zo,” beaamde hij, “maar op dit moment ben ik alleen testrijder voor Yamaha. Ik kan en wil nu niet te veel in de toekomst kijken.” Persoonlijk zou ik er niet van staan te kijken als de Spanjaard weer aan het front zou terugkeren. Maar waarom op een Yamaha? Ducati zou volgens mij ook kunnen, want dit merk staat te springen om een topcoureur. En als Lorenzo dat weer wordt, waarom hij dan niet?’ Fabio Quartararo gaat bezwijken onder de druk van de ‘nieuwe Rossi’. ‘Fabio Quartararo is niet de “nieuwe Rossi”. Fabio Quartararo is en blijft gewoon Fabio Quartararo. Dat zegt de pas twintigjarige Fransman zelf ook. Bezwijken onder de druk van “de nieuwe Rossi zijn” kan dus niet. Druk kan hij zichzelf wel opleggen. Mocht hij dat doen en er niet goed mee kunnen omgaan, dan heeft de jongste MotoGP-coureur een groep ervaren mensen om zich heen die er zeker voor zullen zorgen dat het niet fout gaat. Bovendien maakt Quartararo pas volgend jaar deel uit van het officiële Yamaha-fabrieksteam en dan heeft hij niet één, maar twee jaar MotoGP-ervaring.’ KTM en Aprilia zullen aan het einde van het seizoen realiseren dat ze helemaal niets te zoeken hebben in de MotoGP. ‘Natuurlijk hebben KTM en Aprilia wat te zoeken in de MotoGP. Anders zouden ze niet meedoen. Juist bij de eerste test in 2020 zorgden beide merken voor een positieve verrassing. Met de steun van Red Bull is KTM er tot nu toe in geslaagd om in allerlei takken van motorsport de absolute top te halen en dan ook nog eens op verschillende continenten. Nu het machtige Piaggo-concern meer geld in het MotoGP-project van Aprilia steekt, kon er een geheel nieuwe machine worden ontwikkeld. De eerste indrukken ervan zijn goed. Ik vind het jammer dat merken als Kawasaki en BMW niet in de meest prestigieuze wegraceklasse actief zijn. Ik kan dat echter ook begrijpen, want het kost klauwen met geld.’ Bonus-stelling: Bo Bendsneyder had beter Ten Kate Racing kunnen bellen voor een plek in het WK Supersport, want het wordt voor hem een kansloos jaar in de Moto2. Het seizoen 2020 is gisteren officieel begonnen voor NTS RW Racing GP, met de eerste van drie dagen testen op het circuit van Jerez de la Frontera. Hier zien we Bo Bendsneyder in actie op de NTS RW Racing GP Moto2-motorfiets in 2020-kleuren. ‘Nee waarom? Zolang je als coureur op het hoogste niveau kunt acteren, moet je dat doen. Bo wordt daartoe in staat gesteld door Roelof Waninge, een eersteklas raceliefhebber. De Moto2 heeft nu eenmaal altijd heel wat meer uitstraling dan het WK Supersport. Bovendien rijdt de enige Nederlandse GP-deelnemer in de Moto2 niet voor spek en bonen mee. Misschien zijn en waren de gestelde verwachtingen te hoog. Aan de inzet van Bendsneyder ligt het zeker niet, maar of hij genoeg talent heeft om verder vooraan te kunnen rijden, moet dit jaar blijken. Helaas heeft de twintigjarige Rotterdammer nog nooit gereden op de toonaangevende machine in deze klasse, een Kalex. Er kan dus geen vergelijking worden gemaakt wat betreft de capaciteiten van de coureur. Mocht Bendsneyder dit jaar met de NTS opnieuw kansloos blijken te zijn, dan kan hij voor volgend seizoen altijd nog met Ten Kate Racing bellen.’

Doorgaan met lezen?

Om verder te lezen heb je een abonnement nodig. Heb je die al? Dan kun je hier inloggen.

Wil je graag toegang? Kies dan één van onze abonnementen, dat kan al vanaf €2,99 per maand.

MotorNL Digitaal €2,99 per maand

Maandelijks opzegbaar

Alle artikelen uit MOTO73, Promotor en Classic & Retro lees je iedere dag vers online via onze Premium artikelen of de (downloadbare) bladerbare PDF magazines.

Promotor €67,50 per jaar

10 Edities + alle opties van MotorNL Digitaal

Proeflezen? Klik hier

Het beste magazine voor toerrijders valt iedere maand weer bij je in de bus. Motortests, leuke routes om zelf te rijden, producten en meer. Inclusief digitale toegang op Motor.nl (Premium artikelen) en bladerbare (en downloadbare) PDF magazines.

MOTO73 €93,50 per jaar

22 Edities + alle opties van MotorNL Digitaal

Proeflezen? Klik hier

Iedere twee weken krijg je de laatste motortests, achtergrondverhalen, columns en sportnieuws direct op je deurmat. Maar daar houdt het niet op! Inclusief digitale toegang op Motor.nl (Premium artikelen) en bladerbare (en downloadbare) PDF magazines.

MotorNL Nieuwsbrief

Schrijf je nu in voor onze nieuwsbrief of aanbiedingen en blijf iedere week op de hoogte van al het nieuws, motortests, leuke routes of aanbiedingen.






Hierbij geef ik toestemming om me via email, met de informatie die ik in dit formulier opgegeven heb, nieuwsbrieven te sturen.

Uitschrijven kan op elk moment, onder iedere nieuwsbrief staat onderaan een link om uit te schrijven. We hebben je privacy hoog in het vaandel, onze privacy policy is op de website te lezen. Als je dit formulier instuurt, dan ga je akkoord met de voorwaarden genoemd in de privacy policy.


Over de auteur

Marien Cahuzak, geboren op 3 juni 1982, was amper twee maanden oud toen hij voor het eerst met zijn vader naar de Citadel van Namen ging voor de Belgische cross-GP. Vanaf dat moment speelt de motorsport een grote rol in zijn leven en die rol is als MotorNL-sportcoördinator alleen maar groter geworden. Houdt ook van veldrijden trouwens.

Misschien vind je dit ook interessant?