Een essentieel onderdeel van elke motorwedstrijd is de motorkeuring. Deze vindt voorafgaand aan de race plaats, en soms is er ook een nacontrole. Tijdens de cross kan het voorkomen dat een motor na afloop wordt gewogen om te controleren of het minimale gewicht wordt gehaald. Ook kan het geluidsniveau na de race worden gemeten. Als er twijfels zijn over de cilinderinhoud, kan de motor worden opengemaakt voor inspectie. In de MotoGP wordt daarnaast de bandenspanning gecontroleerd. Onlangs bleek dat de motoren van Maverick Viñales en Aleix Espargaró niet aan de vereiste bandenspanning voldeden, wat resulteerde in een tijdstraf voor beide rijders. In de Moto3 is er een minimumgewicht voor motor en rijder samen, wat betekent dat er na de race gewogen wordt.
De geheime missie van Fergus Anderson – TTerugblik #8
Vroeger vond de controle voorafgaand aan de TT plaats op het Veemarktterrein in Assen. De coureurs reden op hun motoren van het circuit naar deze locatie, wat voor fans een geweldige kans was om zowel de racemotoren van dichtbij te zien als de coureurs zelf. Veel liefhebbers vroegen hen om een handtekening. Later werd de keuring verplaatst naar het circuit, op een voor het publiek toegankelijke plek achter de Hoofdtribune. Ook daar was het weer een mooie gelegenheid om handtekeningen te vragen.
Foto’s: NMBA, Harry Sagers/Anefo – Nationaal Archief
Jan Boer op de TT |
Jan Boer zag zijn eerste TT in 1964. Sindsdien miste hij slechts één keer. In dit jubileumjaar van de Dutch TT blikt hij op Motor.NL in meerdere delen terug op de geschiedenis van Nederlands bekendste sportevenement. Deel 1: De eerste Nederlandsche TT Deel 2: Van 1949 tot MotoGP: de evolutie van de Dutch TT Deel 3: Het verhaal van de GT Deel 4: Hoe banden de motorsport veranderden Deel 5: Zij lieten het leven Deel 6: Drie op één dag voor Jim Redman Deel 7: De Evolutie van de Stroomlijnmotor Deel 8: De geheime missie van Fergus Anderson |
