zaterdag 16 augustus 2025

Rieko Dalhuisen van JetConsult regelt vluchten voor MotoGP-coureurs

Dat sommige MotoGP-coureurs per privéjet naar de Grand Prix reizen is algemeen bekend. Veel minder bekend is dat een groot deel van die vluchten geregeld wordt door een van oorsprong Nederlands bedrijf. Rieko Dalhuisen (50), eigenaar van JetConsult, vertelt hoe deze bijzondere business werkt en waarom zoveel MotoGP-rijders blind vertrouwen op de service van zijn bedrijf.

Rieko, hoeveel MotoGP-rijders vliegen er met JetConsult?

‘Zo’n 60 tot 65 procent van het startveld vliegt altijd of af en toe met JetConsult naar de Grand Prix. Het gaat vooral om de beter betaalde rijders, die daar het budget voor hebben. Sommigen zijn daar niet zo open over, wat ik uiteraard volledig respecteer. Anderen posten wel op social media zoals Fabio Quartararo en ook Aleix Espargaró en Jorge Martín, die vaak samen reizen. Een leuk feitje waar ik best trots op ben: de afgelopen jaren hadden we telkens de MotoGP-kampioen aan boord.’

Hoe begin je een bedrijf in de privéjet business?

‘Ik ben ooit begonnen bij de Luchtmacht. Toen dat ophield, ben ik overgestapt naar de grote burgerluchtvaart en later gaan werken bij een Engels bedrijf als adviseur/consultant dat privéjetvluchten regelde. Daarna werkte ik bij een bedrijf op Schiphol dat zelf privéjets in bezit had. In die periode heb ik door mijn salesfunctie een flink netwerk opgebouwd. Toen dat bedrijf werd overgenomen, besloot ik in 2015 voor mezelf te beginnen met JetConsult. Veel klanten zijn toen met mij meegegaan.’

Wat doet JetConsult en hoe ging het in het begin?

‘Simpel: wij regelen privéjetvluchten. Een klant wil ergens naartoe en wij zoeken daar een passend toestel bij. We fungeren als tussenpersoon die alles regelt. Inmiddels hebben we zelfs één eigen jet, gestationeerd in Andorra – waar ik tegenwoordig woon. Maar het begon allemaal op mijn zolderkamer in Veenendaal. Kort na de start van JetConsult regelde ik al vluchten voor grote dj’s als Armin van Buuren, Tiesto en Martin Garrix. Ik wilde eigenlijk rustig beginnen, maar dit ging anders dan verwacht. Ik zei altijd ‘we’, terwijl ik op dat moment nog in m’n eentje werkte. Het is snel – en gelukkig positief – uit de hand gelopen. Inmiddels hebben we vier kantoren wereldwijd en vliegen we naast dj’s ook MotoGP-rijders, wielrenners en bijvoorbeeld ook honkballers in Noord-Amerika. Ook hebben we zakelijke klanten en mensen die gewoon gebruik willen maken van een jet.’

Door Michael van der Mark (links) te sponsoren, kreeg Rieko Dalhuisen (rechts) met JetConsult al snel veel bekendheid in het MotoGP-paddock.

Hoe ben je bij de MotoGP-rijders terechtgekomen?

‘Allereerst ben ik een groot fan van de sport. Ik ging altijd al met mijn vader naar de TT in Assen en naar de races in Raalte, waar ik tussen de tenten in het rennerskwartier liep. Ik kan me nog herinneren dat ik ooit bij Carlos Lavado stond. Tijdens mijn tijd in de verkoop bij een privéjetbedrijf heb ik al diverse vluchten voor de motorsport geregeld. De eerste was een vlucht voor Ben Spies en Wilco Zeelenberg van Schiphol naar Groningen, voor de TT van Assen. Later heb ik ook de vluchten geregeld toen Jorge Lorenzo in Assen (2013) geblesseerd raakte in Assen en tijdens het raceweekend geopereerd moest worden. Een week later crashte hij opnieuw op de Sachsenring en had hij weer een vlucht nodig. Met JetConsult is het qua motorsport grotendeels begonnen door een geintje van Michael van der Mark.’

Vertel!

‘Michael volgde mij op social media en stuurde voor de grap een bewerkte foto van zichzelf in een privéjet. Zo raakte ik in contact met hem en zijn manager, en al snel maakten we een sponsordeal. Toen we die samenwerking openbaar maakten, had ik een uur later Cal Crutchlow al in mijn mailbox met de vraag of we ook iets voor hem konden betekenen. We hebben toen een mooie deal gesloten met Cal. Hij was zo tevreden over de service dat hij mijn nummer doorgaf aan iedereen in de paddock die hem maar nodig had. En toen Michael in 2017 mogelijk Valentino Rossi zou vervangen in Aragón, was ik er ook bij. Daarbij leerde ik bijvoorbeeld de manager van Maverick Viñales – de toenmalige teamgenoot van Rossi – kennen en sindsdien regelen we ook voor hem de vluchten.’

Exclusief interview Fabio Quartararo: ‘Ik heb een winnend project nodig’

Hoe is dat verder gegroeid?

‘Persoonlijk contact en vertrouwen zijn in deze business ontzettend belangrijk. Toen ik begon met MotoGP-rijders kreeg ik de kans om een kantoor te regelen bij Clinica Mobile. Daar heb ik twee jaar gezeten, vlak naast de massagekamers. Veel coureurs kende ik al van Instagram, maar daar kwam ik echt met ze in contact. Naast dat ik er veel werk uit heb gehaald, heb ik ook een vriendschappelijke band met veel rijders opgebouwd. Het is een belangrijke plek geweest om mijn netwerk op te bouwen.’

Hoe gaat een privéjetboeking van een MotoGP-rijder in zijn werk?

‘De meeste MotoGP-rijders wonen in Andorra – net als veel wielrenners trouwens – en mede daarom woon ik er nu ook. Vaak nodigen de rijders me thuis uit om de vluchten door te nemen. Ze appen me rechtstreeks. De coureur geeft aan naar welke Grand Prix hij wil reizen en hoe groot het vliegtuig moet zijn. Vervolgens zoeken we daar een passend toestel bij en maken we een offerte. Je boekt bij ons eigenlijk een compleet pakket, inclusief piloten, catering en alles wat erbij hoort.’

Waarom kiezen ze voor jou?

‘Ik denk door mijn opvoeding en mijn achtergrond uit het oosten: doe maar normaal, dan doe je al gek genoeg. Voor mij maakt het niet uit wie je bent – iedereen heeft recht op een goede vlucht, of je nu één keer of heel vaak bij ons boekt. We zijn open en eerlijk. Op de offerte staat precies wat wij eraan verdienen en daarin zijn we één van de weinigen. Klanten waarderen die transparantie. Doen wat je zegt en zeggen wat je doet. En je moet altijd bereikbaar zijn, want het gebeurt regelmatig dat je last minute iets moet regelen of wijzigingen – bijvoorbeeld bij blessures, of als iemand ineens naar een test of training moet.’

Is het enkel luxe waarom MotoGP-rijders met privéjets vliegen?

‘Nee, ze doen het niet voor de uitstraling. Het is vooral praktisch: je bepaalt zelf wanneer je vliegt en hebt nauwelijks wachttijd. Aleix (Espargaró) wil op zondagavond bijvoorbeeld gewoon thuis zijn bij zijn gezin en maandagochtend om 8:00 uur alweer op de wielrenfiets zitten. Tegenwoordig vliegen de meeste rijders op woensdagavond naar het circuit, zodat ze daar op donderdag nog kunnen hardlopen of fietsen rond het circuit. Zondag rond 18:00 uur is iedereen alweer vertrokken. Zodra de rijders hun verplichtingen op het circuit hebben afgerond, stappen ze in de auto en beginnen ze me te appen – dan zetten we de crew klaar. We zorgen er altijd voor dat de toestellen al geland zijn vóór de start van de MotoGP. Mocht er iets gebeuren of willen ze eerder vertrekken, dan kan dat meteen. De rijders hoeven me dat niet eens te vertellen – ik ken hun schema’s en weet wat ze prettig vinden. Dat is, denk ik, ook een reden waarom ze voor ons kiezen.’

Heb je voorbeelden van momenten waarop je snel moest schakelen of last minute iets moest regelen?

‘Zeker. In 2020 bijvoorbeeld, toen Marc Márquez geblesseerd raakte in Jerez. Een dag eerder had Cal Crutchlow ook al een blessure opgelopen. We hebben toen een vliegtuig heen en weer laten vliegen naar het ziekenhuis in Barcelona. Tijdens een Grand Prix proberen we eigenlijk altijd wel een toestel in de buurt te hebben, voor het geval dat. Maar soms komt het ook voor dat een MotoGP-rijder op het laatste moment ineens naar een windtunnel moet.’

En je bent ook sponsor van het Nederlandse RW Racing GP.

‘Voor mij is het belangrijk om toegang te hebben tot de paddock, en als ik dat kan combineren met het steunen van een Nederlands team, is dat natuurlijk geweldig. Ik vind het mooi dat ik op die manier iets kan terugdoen voor de Nederlandse motorsport. Ik heb er ook bewust voor gekozen om een Moto2-team te sponsoren. Je wilt tenslotte niet een MotoGP-rijder sponsoren met geld dat je van een andere MotoGP-rijder hebt verdiend. Ik vertel mijn MotoGP-klanten ook openlijk dat ik RW Racing GP sponsor – en dat vinden ze allemaal hartstikke tof!’

Voor 99% van de mensen is het een ongrijpbare business. Privacy speelt daarin ook een grote rol.

‘Absoluut. Zeker nu alles onder een vergrootglas ligt, willen we onze klanten zo goed mogelijk beschermen. Wielrenners posten bijvoorbeeld bijna nooit iets online. Wat wel grappig is: MotoGP-rijders vliegen vaak alleen of met z’n tweeën. Wielrenners daarentegen reizen meestal met een hele groep in één toestel, ook al zijn het de grootste concurrenten van elkaar. Zij huren een privéjet vooral om zo laat mogelijk uit de bergen te kunnen vertrekken en zo veel mogelijk rode bloedcellen bij zich te houden. We denken ook mee over duurzaamheid, bijvoorbeeld door gebruik te maken van duurzame brandstof. Voor wielrenners huren we regelmatig een propellervliegtuig. Dat heeft een ruime cabine, maar stoot slechts de helft uit van een standaard jet.’

Aleix Espargaró (links), Jorge Martin en Pol Espargaró samen aan boord van de Pilatus PC24, onderweg naar de Grand Prix.

Kun je vertellen wat een vlucht kost?

‘Dat is heel verschillend. Mensen kunnen tegenwoordig ook zelf opzoeken wat het kost om een privéjet te huren. Maar om een voorbeeld te geven: een enkele vlucht van Amsterdam naar Ibiza met een zespersoons toestel kost ongeveer 15.000 tot 20.000 euro.’

JetConsult bestaat 10 jaar. Wat maakt je het meest trots?

‘Dat we zoveel loyale, tevreden en leuke klanten hebben. En natuurlijk ook de groei van het bedrijf, met inmiddels kantoren in Nederland, Andorra, Italië en Noord-Amerika. Vijf jaar geleden heb ik de helft van het bedrijf verkocht aan mijn zakenpartner. Naast het regelen van vluchten beschikt onze groep (Andorra Aviation Group) tegenwoordig ook over een eigen hangar in Andorra en een eigen jet, een Pilatus PC24. Het is een speciaal toestel dat kan landen op korte landingsbanen – en dat is ook echt nodig, want de baan in Andorra is erg kort en hoog gelegen in de bergen.’

Hoe is het om in Andorra te wonen?

‘Geweldig. Het is een prachtige plek, omsloten door bergen, mooi weer het gehele jaar door en het is er heel veilig. Het is eigenlijk gewoon een dorp, net als Hardenberg waar ik vandaan kom. Een soort Hardenberg in de bergen. In eerste instantie heb ik een jaar lang een appartement gehuurd van Joan Mir om hier de business uit te bouwen, omdat er veel MotoGP-rijders en zo’n 180 wielrenners in Andorra wonen. Ruim drie jaar geleden hebben we als gezin bewust gekozen om hier te gaan wonen. Het is een heerlijke plek.’

Foto’s: Archief JetConsult, ANP, Aleix Espargaró

Stay tuned

Schrijf je in voor onze nieuwsbrief en mis nooit het laatste nieuws! Onze nieuwsbrief wordt iedere week op dinsdag (bij veel nieuws) en donderdag verstuurd.


Gerelateerde artikelen