vrijdag 13 juni 2025

Suzuki GSX-R1000R racet met 100% duurzame brandstof in Suzuka 8 Hours

Suzuki heeft aangekondigd dat het tijdens de 46e Coca-Cola Suzuka 8 Hours Endurance Road Race (1-3 augustus 2024) zal deelnemen met een GSX-R1000R die volledig op duurzame brandstof rijdt. Het Team Suzuki CN Challenge zal in de Experimental Class aantreden met een machine die wordt aangedreven door Excellium Racing 100, een 100% bio-brandstof ontwikkeld door TotalEnergies. Dit markeert een belangrijke vooruitgang ten opzichte van Suzuki’s deelname in 2023, toen de motorfiets nog draaide op een brandstof die voor 40% uit bio-componenten bestond.

De motorfiets zal worden bestuurd door een ervaren team bestaande uit Etienne Masson, Takuya Tsuda, en een derde rijder die nog moet worden aangekondigd. Shinichi Sahara, de teamdirecteur, benadrukt dat dit project verder gaat dan alleen racen: “We zijn serieus over het behalen van betere resultaten dan vorig jaar en natuurlijk om te winnen. Er is geen reden om het anders te doen.”

Nieuwe kleuren voor Suzuki GSX-8R

Revolutionaire duurzame brandstof reduceert CO₂-uitstoot

De Excellium Racing 100 brandstof is volledig gemaakt van biologische grondstoffen, waaronder druivenpulp, gebruikte bakolie en andere bijproducten uit de voedingsindustrie. Door deze afvalstoffen te verwerken via fermentatie, verestering en hydrotreating, produceert TotalEnergies een hoogwaardige racingbrandstof die geschikt is voor zowel viertakt als tweetaktmotoren.

Het meest indrukwekkende aspect van deze brandstof is de geclaimde reductie van 65% in CO₂-uitstoot over de gehele levenscyclus vergeleken met standaard benzine. Deze berekening is gebaseerd op een “well-to-wheel” analyse die alle fasen van grondstofwinning tot verbranding meeneemt. In concrete cijfers betekent dit ongeveer 1,7 kg CO₂-equivalent per liter brandstof tegenover 4,8 kg voor standaard benzine.

Experimentele klasse als testplatform voor innovatie

De Experimental Class in de Suzuka 8 Hours biedt fabrikanten de vrijheid om innovatieve technologieën te testen onder racecondities. Hoewel de technische reglementen minder strikt zijn dan in andere klassen, moeten de motorfietsen nog steeds voldoen aan strenge veiligheidsnormen.

Wat dit project extra bijzonder maakt, is dat het volledige team bestaat uit Suzuki-medewerkers. Dit onderstreept het belang van dit initiatief als een onderzoeks- en ontwikkelingsproject in plaats van alleen een raceprogramma. De kennis die wordt opgedaan onder extreme raceomstandigheden zal waardevol zijn voor de toekomstige ontwikkeling van duurzame motorfietstechnologieën.

Breder perspectief: duurzame brandstoffen in de motorsport

Suzuki is niet de enige fabrikant die experimenteert met duurzame brandstoffen. De MotoGP heeft sinds 2024 een vereiste dat alle motorfietsen op minimaal 40% niet-fossiele brandstoffen moeten rijden, met als doel 100% duurzame brandstof tegen 2027. Ook het FIM World Endurance Championship onderzoekt het gebruik van biobrandstoffen.

Deze trend komt op een kritiek moment voor motorfabrikanten, vooral gezien de steeds strengere emissieregels. De GSX-R1000R is bijvoorbeeld al uit productie genomen in Europa en andere markten vanwege de uitdagingen om te voldoen aan de Euro 5-emissienormen. Duurzame brandstoffen zouden een levensvatbaar alternatief kunnen bieden voor traditionele verbrandingsmotoren, naast de opkomst van elektrische motorfietsen.

Implicaties voor de toekomst

Als Suzuki’s experiment succesvol blijkt, kan dit verstrekkende gevolgen hebben voor de motorindustrie. De schaalbaarheid van duurzame brandstofproductie blijft een uitdaging, maar diversificatie van grondstoffen en optimalisatie van productieprocessen kunnen hierbij helpen.

Voor motorliefhebbers biedt deze ontwikkeling de hoop dat de karakteristieke ervaring van verbrandingsmotoren behouden kan blijven, terwijl de milieu-impact aanzienlijk wordt verminderd. Dit vereist echter wel verdere investeringen in onderzoek en ontwikkeling om motoren efficiënt te laten draaien op deze nieuwe brandstoffen.

Door te racen in de extreme omstandigheden van de Suzuka 8 Hours, verzamelt Suzuki waardevolle gegevens die alleen onder deze omstandigheden kunnen worden verkregen. Dit benadrukt het belang van motorsport als testplatform voor technologieën die uiteindelijk hun weg vinden naar productiemodellen voor de openbare weg.

Redactie
Redactie
De redactie van Motor.nl bestaat uit alle redactieleden van MOTO73 en Promotor. Redacteuren Marien Cahuzak, Jan Kruithof, Maikel Sneek en diverse freelancers zijn dagelijks actief voor Motor.nl.

Stay tuned

Schrijf je in voor onze nieuwsbrief en mis nooit het laatste nieuws! Onze nieuwsbrief wordt iedere week op dinsdag (bij veel nieuws) en donderdag verstuurd.


Gerelateerde artikelen