Vijf antwoorden na het IDM in Assen

Veel Nederlandse rijders waaien tegenwoordig uit naar het Internationale Deutsche Motorradmeisterschaft (IDM). Toen het kampioenschap ook in Assen neerstreek, was dit het moment voor MOTO73 om op onderzoek te gaan. We gingen met vijf vragen naar het TT Circuit en kwamen met vijf antwoorden terug. 1. Hoe hoog is het niveau in het IDM? Wie kunnen deze vraag beter beantwoorden dan Rob Hartog en Glenn van Straalen. Beide reden tot eind 2019 nog in het WorldSSP600. In 2018 wisten Hartog en Van Straalen als gastrijders de concurrentie tijdens de IDM-ronde in Assen nog flink op achterstand te rijden. Dat is nu duidelijk anders, ...
Veel Nederlandse rijders waaien tegenwoordig uit naar het Internationale Deutsche Motorradmeisterschaft (IDM). Toen het kampioenschap ook in Assen neerstreek, was dit het moment voor MOTO73 om op onderzoek te gaan. We gingen met vijf vragen naar het TT Circuit en kwamen met vijf antwoorden terug. 1. Hoe hoog is het niveau in het IDM? Wie kunnen deze vraag beter beantwoorden dan Rob Hartog en Glenn van Straalen. Beide reden tot eind 2019 nog in het WorldSSP600. In 2018 wisten Hartog en Van Straalen als gastrijders de concurrentie tijdens de IDM-ronde in Assen nog flink op achterstand te rijden. Dat is nu duidelijk anders, want voor de races in Assen hadden Hartog en Van Straalen beiden welgeteld één podium behaald in de IDM Supersport 600-klasse. Hartog legt uit: ‘Het niveau is de laatste jaren flink gestegen in het IDM. Dat was onlangs nog goed te zien in Most, waar meerdere IDM Supersport 600-rijders ook reden in het WorldSSP en vochten om een top-tien klassering. Dat zegt wel wat. Ook zijn er veel rijders met veel ervaring in dit kampioenschap, die daardoor de circuits goed kennen.’ Van Straalen vult aan: ‘Dit jaar zijn er weer sterke rijders bijgekomen, ook weer met veel WK-ervaring. Je merkt dan dat Max Enderlein en Martin Vugrinec, mannen die al jaren in de IDM racen, de prestatiedruk voelen en daardoor weer harder gaan. Met elkaar werken we het niveau omhoog en dat is goed.’ De laatste jaren is de Yamaha R6 dominant, maar Hartog en Van Straalen racen beide voor verschillende teams op een Kawasaki ZX-6R. Hartog: ‘Het reglement in het IDM is anders dan in het WK. Ik had vooraf nooit gedacht dat in het IDM het verschil tussen een Yamaha en een Kawasaki qua pure snelheid en acceleratie zo groot zou zijn. Dat maakt het voor mij niet makkelijker en we zijn zoeken het hele jaar al naar het juiste gevoel in de voorkant. Ook daarom hebben we nog niet de prestaties kunnen behalen, die ik graag zou willen.’ Hoog over kun je stellen dat het IDM weer in de lift zit na een aantal moeilijke jaren. Eind 2017 leek het einde van de IDM nabij. Hedentendage zijn de startvelden in alle klassen enorm gegroeid, net als het niveau in de categorieën Superbike, Supersport 600 en Supersport 300. Zeker voor de beide Supersport-klassen is het IDM weer een goede opstap naar een team in het WK. Hartog rond deze eerste vraag af met: ‘Het IDM timmert promotioneel ook goed aan de weg. Alle races kun je via een livestream, die echt mooie beelden laat zien, live volgen.’ Het is goed om Walid Khan (27) weer op de circuits te zien 2. Is Walid Khan volledig terug? In het seizoen 2020 en het begin van 2021 hoorden we niets van Walid Khan, maar tijdens de IDM-ronde in Most stond de coureur ineens weer aan de start. Zou de voormalig WK-rijder en Red Bull Rookies-coureur het nog kunnen? Hij liet er geen gras over groeien. Als invaller bij het Freudenberg KTM-team wist de 21-jarige coureur meteen zijn eerste race te winnen. En dat na bijna twee jaar afwezigheid! Dan heb je toch talent. Team Freudenberg zag dat ook en gaf hem een zitje voor de rest van het seizoen. We spraken Walid voorafgaand aan de races in Assen: ‘Ik dacht dat ik nooit meer zou racen, totdat Freudenberg mij deze kans gaf. Het was natuurlijk eerst wel even spannend, want ik had zo lang niet meer geracet. Maar het ging gelijk best goed. Het doel is zeker om te blijven racen, want het is een goede en sterke klasse. Ik probeer weer op mijn oude niveau te komen, maar dat is niet makkelijk na zo’n lange tijd. Maar het voelt wel als thuiskomen om weer in het paddock te zijn.’ In de eerste race kon Walid niet laten zien waar hij toe in staat is. Na een incident in de trainingen moest hij vanuit de pitstraat starten. In de tweede race zagen we de echte Walid weer. Met late uitremacties sneed hij door de kopgroep. Hij had een podium verdiend, maar finishte als vierde. Conclusie is wel dat Khan terug is, maar logischerwijs tijd nodig heeft. Want een Walid in goede vorm was in de tweede race zeker op het podium geëindigd. Glenn van Straalen (midden) met Sander Kroeze (links) en Patrick Hobelsberger (rechts) na de eerste IDM Supersport 600 race in Assen 3. Bestaat er thuisvoordeel in het IDM? In het WK geloven ze niet meer in thuisvoordeel, maar in de (inter)nationale kampioenschappen ligt dat anders. Neem je de IDM Supersport 600-klasse in Assen is er zeker sprake van thuisvoordeel. Glenn van Straalen wist met een strak tempo met rondetijden in de 1’41, met de langzame Ruskenhoek, beide races te winnen. Daarnaast scoorde gastrijder Sander Kroeze ook een podium. Rob Hartog zat ondanks problemen met z’n motor en met diverse jonge Nederlandse talenten, dichter bij de kop dan gebruikelijk. En dat terwijl deze klasse toch zeer competitief is. WorldSSP300-kampioen Jeffrey Buis reed zijn allereerste Supersport 600-wedstrijden. Dat ging de 19-jarige coureur met een achtste en negende plaats goed af. De IDM Supersport 300-klasse had geen thuisvoordeel. Thom Molenaar, Twan Smits en Sven Doornendal stonden een paar weken voor deze IDM-ronde nog met een WK-wildcard aan de start in Assen, maar zaten niet verder van voren dan gebruikelijk. Ook de enige vaste IDM Superbike-rijder Pepijn Bijsterbosch viel tegen met twee keer een dertiende plaats. Gastrijder Danny van der Sluis finishte één keer als twaalfde. Ricardo Brink, die ook als gastrijder meedeed, kwam hard ten val, met twee andere rijders. Ondanks dat het zeer heftig uitzag, liep Brink gelukkig geen breuken op. Thuisvoordeel in het IDM? Voor de ene rijder wel en voor de andere rijder niet. Bennie Streuer en Jeroen Remmé (21) lijken een goed duo te zijn 4. Hoe is het met Bennie Streuer? Met Bennie Streuer gaat het goed. Hij liep zo’n zware rugblessure op dat het seizoen voor de wereldkampioen van 2015 er op leek te zitten. Maar vrij onverwachts stond Streuer toch aan de start tijdens de WK-ronde tijdens het WorldSBK-evenement in Assen. In de tussentijd moest Streuer ook nog op zoek naar een nieuwe bakkenist. Dat werd Jeroen Remmé. Dat Streuer het niet verleerd is, liet hij in zijn eerste race zien toen de combinatie als derde finishte. Streuer en Remmé werden uiteindelijk gediskwalificeerd omdat de keuring de combinatie te licht bevond. Maar dat mocht de pret niet drukken, omdat de Nederlandse combinatie door het missen van meerdere niet meer strijdt om de wereldtitel. Tijdens de IDM Zijspannen-ronde in Assen bevestigde Streuer nogmaals dat hij helemaal terug is. Samen met Remmé kon de 37-jarige piloot goed partij geven aan achtvoudig wereldkampioen Tim Reeves en zijn bakkenist Kevin Rousseau. In de eerste race waren ze net te snel. Maar toen Reeves en Rousseau in de tweede race vanuit de pits moest starten, sloegen Streuer en Remmé toe met een hun eerste gezamenlijke in het IDM. Streuer is terug! Ilya Mikhalchik (37) pakte kopstart in de eerste IDM Superbike race 5. Wie was de snelste IDM-rijder in Assen? Dat was zonder enige twijfel de Oekraïner Ilya Mikhalchik. De coureur van het BMW-team van Werner Daemen reed in de kwalificatie een 1’37.6. Zoals eerder aangegeven werd er gereden door de langzame Ruskenhoek. Vorig jaar ging het in de IDM Superbike nog sneller, want toen noteerde Jonas Folger 1’37.3. Mikhalchik was toen één tiende langzamer. In Assen stond er geen maat op Mikhalchik, ook niet in de tweede race. Ondanks de omgekeerde gridregels – hij vertrok vanaf de derde startrij – nam hij in De Strubben de leiding al over. Met twee zeges legde Mikhalchik de basis voor een mogelijk derde IDM Superbike-titel.

Doorgaan met lezen?

Om verder te lezen heb je een abonnement nodig. Heb je die al? Dan kun je hier inloggen.

Wil je graag toegang? Kies dan één van onze abonnementen, dat kan al vanaf €2,50 per maand.

MotorNL Digitaal vanaf €2,50 per maand

Alle artikelen uit MOTO73 en Promotor lees je iedere dag vers online via onze Premium artikelen en bladerbare PDF magazines.

Of maak een keuze uit één van onze magazine abonnementen inclusief Digitaal Premium vanaf €4,-

MotorNL Nieuwsbrief

Schrijf je nu in voor onze nieuwsbrief of aanbiedingen en blijf iedere week op de hoogte van al het nieuws, motortests, leuke routes of aanbiedingen.






Hierbij geef ik toestemming om me via email, met de informatie die ik in dit formulier opgegeven heb, nieuwsbrieven te sturen.

Uitschrijven kan op elk moment, onder iedere nieuwsbrief staat onderaan een link om uit te schrijven. We hebben je privacy hoog in het vaandel, onze privacy policy is op de website te lezen. Als je dit formulier instuurt, dan ga je akkoord met de voorwaarden genoemd in de privacy policy.


Over de auteur

Misschien vind je dit ook interessant?