maandag 15 december 2025

Voorbeschouwing Dakar 2026: twee weken afzien

Het is bijna januari en dat betekent dat we ons kunnen opmaken voor de Dakar Rally. Voor de zevende keer wordt de zwaarste rally ter wereld in Saoedi-Arabië verreden. Ian Olthof, de enige Nederlandse deelnemer uit Hellendoorn, gaat de uitdaging aan.

De Dakar Rally is al aan zijn 48e editie toe. Begonnen in 1979 in Afrika, daarna verhuisd naar Zuid-Amerika en sinds 2020 in Saoedi-Arabië, waar meer dan genoeg terrein beschikbaar is voor een twee weken durende rally. Denk niet dat het land slechts een grote zandbak is; het heeft veel meer te bieden, wat zorgt voor een gevarieerde route.

De rally start op 3 januari in Yanbu, aan de Rode Zee, en eindigt daar weer op 17 januari. Net als altijd doen motoren, auto’s en vrachtwagens mee. Motorrijders hebben in het verleden vaak last gehad van andere deelnemers. Om dat te minimaliseren, zijn er op enkele etappes gescheiden routes. In totaal leggen de 118 motorrijders 7.906 km af, waarvan 4.748 km proef.

In tegenstelling tot eerdere jaren, waar de rally soms begon met een korte proloog, begint dit jaar de eerste etappe met 98 km. De organisatie waarschuwt dat dit geen opwarmertje is; de rijders moeten zich goed concentreren, want er wordt tussen heuvels gereden. De volgende dag staat er meer dan 500 km op het programma, eerst over rotsachtig terrein, en later zand. De tweede etappe gaat door bergachtig gebied, waar de snelheid zal variëren.

Team Honda.

Etappe 3 start en eindigt in AlUla. Het eerste deel gaat door zanderig terrein en een prachtige omgeving, maar of de rijders daar oog voor hebben, is de vraag. Later op de dag wordt het uiterste van hun navigatievaardigheden geëist, omdat er veel sporen zijn en het landschap weinig oriëntatiepunten biedt.

De vierde en vijfde etappe vormen samen een marathonetappe, met veel open vlaktes. De bivak is spartaans; deelnemers zijn op zichzelf aangewezen, zonder assistentievoertuigen. Beide dagen hebben motorrijders hun eigen route. Na deze zware marathonetappe is er geen gelegenheid om bij te komen, want etappe 6 is met 920 km de langste van de rally, waarvan meer dan de helft in de duinen wordt verreden. Daarna volgt een welverdiende rustdag in Riyadh.

Interview zijspancross-legende Cor van der Bijl: al meer dan een halve eeuw plezier!

Etappe 7 is bijna 900 km en voert door zand, waar snel gereden kan worden, met af en toe dichte begroeiing. Etappe 8, met ruim 700 km, bevat de langste proef van 481 km door gevarieerd terrein. Na deze etappe volgt de tweede marathonetappe met gescheiden routes. Het eerste deel is rotsachtig en zand, het tweede is bijna uitsluitend duinen. Net als in de eerste week leidt de tweedaagse etappe weer naar een lange dag van 882 km door relatief eenvoudig terrein. De voorlaatste etappe brengt de rijders terug naar Yanbu, waar snel gereden kan worden. De afsluitende etappe is slechts 141 km lang, maar met 105 km proef kan het klassement nog veranderen. En dan is het tijd om bij te komen na twee zware weken.

Ian Olthof in voorbereiding op de Dakar:

Nederlandse debutant

De fabrieksrijders van verschillende merken gaan uiteraard voor het klassement. Voor hen telt alleen de overwinning. Voor de andere rijders, waaronder de 34-jarige garagehouder Ian Olthof uit Hellendoorn, is het bereiken van de finish na twee zware weken al een overwinning. Olthof, de enige Nederlandse deelnemer en zoon van een vader met een verleden in de enduro, debuteert in de Dakar. Hij zegt: ‘Ik heb altijd gecrosst en enduro’s gereden. Daar ben ik mee gestopt om in de zaak te werken. Maar op een gegeven moment pak je je hobby weer op. Ik ben begonnen met roadbookritten in het buitenland en daar beleefde ik plezier aan. Toen wist ik dat als ik ooit Dakar zou rijden, ik moest weten hoe het rijden met een roadbook werkt. Zo begon het te leven. Nu is het moment om Dakar te rijden; ik heb genoeg motorervaring en nog geen kinderen.’

In de beginjaren kon iedereen die wilde meedoen aan Dakar. Toen zagen we rijders die zich slecht voorbereid in het avontuur stortten, maar dat kan nu niet meer. De organisatie verplicht deelnemers om aan twee rally’s deel te nemen. Voor Olthof betekende dat de South African Rally en de Rallye du Maroc. ‘Via die rally’s moet je je kwalificeren.’ Zijn resultaten waren voldoende om dit ‘toelatingsexamen’ positief af te sluiten.

‘Ja, dat denk ik wel. Ik ben er al lang mee bezig. Het motorrijden hoefde ik niet meer te leren, maar alles eromheen. De eerste rally begon ik als een endurowedstrijd. Na anderhalf tot twee uur ben je helemaal op. Je moet op zo’n 60-70% rijden. Fysiek heb ik me goed voorbereid, dagelijks naast en tijdens het werk. Ik heb het afgelopen jaar daarom minder gewerkt. Het is eigenlijk een tweede baan. En ik heb meerdere rijders gesproken die Dakar-ervaring hebben.’

Motorisch heeft Ian Olthof zijn zaken goed voor elkaar, want hij maakt deel uit van het HT Rally Raid-team van teambaas Henk Hellegers, dat op Honda rijdt. Naast Olthof maken nog zes rijders deel uit van dit team. Een tweede Nederlands team is het BAS World KTM Racing Team, dat acht rijders telt.

Je weet nu goed wat je te wachten staat?

‘De Marokkaanse rally is een soort mini-Dakar. Er wordt gezegd dat als je die rally uitrijdt, je een goed idee hebt van wat de Dakar inhoudt. Alleen is de Dakar wel drie keer zo lang.’ Wat nieuw is voor Olthof en alle andere debutanten, is de marathonetappe. ‘Ja, dat is echt nieuw voor mij. Je overnacht in een primitief bivak.’ Voor Olthof is de klassering niet belangrijk; het gaat er alleen om de rally tot een goed einde te brengen. Net als in voorgaande jaren zal RTL7 dagelijks aandacht besteden aan de Dakar Rally.

Foto’s: ASO, teams

Jan Boer
Jan Boer
Jan Boer werkte jarenlang voor de redactie van MOTO73 en doet dat inmiddels als gepensioneerde liefhebber nog altijd met dezelfde passie en kennis.

Stay tuned

Schrijf je in voor onze nieuwsbrief en mis nooit het laatste nieuws! Onze nieuwsbrief wordt iedere week op dinsdag (bij veel nieuws) en donderdag verstuurd.


Gerelateerde artikelen