zaterdag 27 april 2024

Suzuki Savage ondergaat metamorfose: how to built a Frisco Chopper

In menig schuur of garage wordt er gesleuteld, verbouwd en gebouwd. Razvan Barbu behoort tot de categorie van mensen die graag custom motoren bouwen. Samen met zijn sleutelmaat Alain Deneyer heeft hij een Frisco Chopper gecreëerd in zijn garage. Ze begonnen met een oude Suzuki Savage, die ze als cadeau kregen van een vriend. De motor werd volledig verbouwd met handgemaakte inox onderdelen, behalve het spuitwerk dat werd uitbesteed. Dit artikel beschrijft het bouwproces van de Frisco Chopper en volgende maand zal het eindresultaat worden getoond.

Ravzan raakte als kind al gefascineerd door techniek toen hij zijn grootvader en oom machines en voertuigen zag repareren. In zijn tienerjaren ontwikkelde hij een passie voor brommers en later voor motorfietsen en klassieke voertuigen in het algemeen. Hij vond het altijd leuk om creatief bezig te zijn en dingen zelf te bouwen. Het idee om een chopper te bouwen sluimerde al lang bij hem.

Toen Ravzan een afgeleefde Suzuki Savage kreeg van een vriend, besloot hij deze motor als basis te gebruiken voor zijn chopperproject. Hij wilde geen milde verbouwing doen, maar koos voor een hardcore Frisco Chopper met hardtail frame en suicide shift.

Na demontage bleek er – naast de voorvork en het blok – niet veel bruikbaars over te blijven van de Suzuki Savage, dus werden bijna alle onderdelen vervangen. Ravzan had niet veel ervaring met framebouw, maar kreeg hulp van zijn sleutelmaat om een opstelling met het motorblok op de lastafel te positioneren. Met behulp van lasertechnologie en digitale hoekmeters werd de gewenste balhoofdhoek ingesteld en na meten en rekenen werd het achterwiel uitgelijnd met het voorste tandwiel. De originele riemaandrijving werd vervangen door een kettingaandrijving, zoals gebruikelijk bij old school choppers.

Voor het frame werden eenvoudige waterleidingbuizen gebruikt die met een hydraulische buizenplooier en slijptol werden gevormd en aan elkaar gelast met een tig-lasmachine. Het bouwproces verliep soepel en al snel waren de vrijdagavonden vaste sleutelavonden waarop ze tot laat in de nacht werkten met een Belgisch biertje in de hand. Gelukkig had Ravzan door de jaren heen veel motoronderdelen verzameld, wat het passen en meten voor dit project vergemakkelijkte.

Verschillende onderdelen werden gerecycled, zoals het voorwiel van een Yamaha DT50 en een voorspatbord van een AJS uit de jaren 50 dat werd aangepast om als achterspatbord te fungeren. Het stuur werd ook gemaakt van waterleidingbuizen en samen met de Sissybar verchroomd. De motorfiets voldeed aan old school regels, maar er werd toch gekozen voor een digitale gps-gestuurde kilometer teller voor eenvoudige installatie zonder gedoe met kabels. De automatische decompressor van de Suzuki werd vervangen door een zelfgemaakt handmatig exemplaar met ingebouwde startschakelaar.

De benzinetank onderging subtiele aanpassingen en de positie van de benzinekraan werd verplaatst om optimaal gebruik te kunnen maken van de beperkte inhoud. Het doel was om een motorfiets te bouwen die intensief gebruikt kon worden, dus comfort stond niet hoog op de prioriteitenlijst. De paint job werd verzorgd door “El Guero Kustom Paint” en het zadel werd afgewerkt door “Budt Custom Hot Rod Interiors”. Het resultaat was een opvallende kleurencombinatie en een coole slangmotiefbekleding.

Tijdens het drogen van de verf werd het motorblok volledig gedemonteerd voor inspectie en werden slijtageonderdelen vervangen. Na montage in het frame was het eindelijk tijd om de motor te starten en een testrit te maken. De inspanningen werden beloond met een lichte en goed bestuurbare fiets, die na wat gewenning comfortabel bleek te zijn. Ravzan heeft al prachtige reizen gemaakt met zijn chopper in Zuid-Frankrijk en geniet nog steeds elke keer van het rijden.

Hij kijkt met plezier terug op de lange avonden in de werkplaats met zijn sleutelmaat en is erg blij met het resultaat. Het bouwproces was ook een leerproces voor hem, maar hij is nu al bezig met nieuwe plannen, iets met een pre-unit Triumph blok voor zijn volgende project.

Redactie
Redactie
De redactie van Motor.nl bestaat uit alle redactieleden van MOTO73 en Promotor. Redacteuren Marien Cahuzak, Jan Kruithof, Maikel Sneek en diverse freelancers zijn dagelijks actief voor Motor.nl.

Stay tuned

Schrijf je in voor onze nieuwsbrief en mis nooit het laatste nieuws! Onze nieuwsbrief wordt iedere week op dinsdag (bij veel nieuws) en donderdag verstuurd.


Gerelateerde artikelen