donderdag 15 mei 2025

World Sportbike vervangt Supersport 300 in WorldSBK vanaf 2026

De FIM en Dorna hebben officieel bevestigd dat vanaf 2026 een nieuwe categorie genaamd ‘World Sportbike’ zijn intrede zal doen in het WorldSBK-kampioenschap. Deze nieuwe klasse zal de huidige Supersport 300 (WorldSSP300) vervangen, die sinds 2017 heeft gediend als instapklasse voor jonge rijders in het wereldkampioenschap.

De SBK Commission is momenteel bezig met de ontwikkeling van het technisch reglement voor deze nieuwe klasse. Hoewel de exacte specificaties nog niet zijn vrijgegeven, zal World Sportbike zich richten op motorfietsen met motoren van middelgrote cilinderinhoud. De verwachting is dat deze motoren krachtiger en wendbaarder zullen zijn dan de huidige 300cc-modellen uit de WorldSSP300-klasse.

Wie kan Martín vervangen bij Aprilia? Een analyse van potentiële opvolgers

Motivatie achter de verandering

De introductie van World Sportbike komt voort uit de wens om de instapklasse te moderniseren en beter aan te laten sluiten bij de huidige trends op de motormarkt. Sinds de oprichting in 2017 heeft WorldSSP300 gediend als toegankelijk platform voor jonge talenten, maar de categorie kende ook uitdagingen.

Een belangrijk doel van de nieuwe klasse is het vergemakkelijken van de doorstroming van rijders naar de Supersport-categorie. Het gat tussen de huidige 300cc-machines en de krachtigere Supersport-motoren wordt als te groot ervaren. Met World Sportbike moeten rijders beter voorbereid zijn op de stap naar hogere klassen.

Daarnaast wil men met deze nieuwe categorie meer fabrikanten aantrekken en het spektakel op de baan verbeteren. De huidige 300cc-motoren leiden vaak tot grote groepen rijders die dicht bij elkaar blijven door de beperkte motorvermogens, wat zowel de veiligheid als de mogelijkheid voor talent om zich te onderscheiden kan beperken.

Mogelijke deelnemende modellen

Hoewel er nog geen officiële bevestiging is over welke motorfietsen precies in aanmerking komen voor de World Sportbike-klasse, biedt het Britse Sportbike-kampioenschap mogelijk een voorproefje. In deze competitie worden momenteel modellen gehomologeerd zoals:

  • Aprilia RS660
  • Kawasaki Ninja 650
  • Honda Hornet 750
  • Suzuki GSX-8R
  • Triumph Daytona 660
  • Yamaha R7

Deze motorfietsen hebben gemeen dat ze beschikken over motoren met een middelgrote cilinderinhoud, variërend van circa 650 cc tot 800 cc. Ze bieden meer vermogen dan de huidige 300cc-machines, met een betere vermogen-gewichtverhouding. Aprilia heeft al aangekondigd dat er in 2025 een nieuwe RS660 zal worden gelanceerd, mogelijk met het oog op deze nieuwe raceklasse.

Net als bij de huidige Supersport-klasse zal er waarschijnlijk een balanceringssysteem worden ontwikkeld dat de verschillen tussen verschillende motorconfiguraties (twee-, drie- of viercilinders) gelijktrekt, zodat verschillende merken competitief kunnen zijn.

Verwachtingen

Met de introductie van World Sportbike hoopt de organisatie een levendiger spektakel op de baan te creëren en tegelijkertijd nieuwe kansen te bieden voor fabrikanten, teams en rijders. De nieuwe categorie bouwt voort op de fundamenten die door WorldSSP300 zijn gelegd, maar met een modernere benadering die beter aansluit bij de huidige motormarkt.

De komende maanden zullen meer details over het technisch reglement en de deelnemende fabrikanten bekend worden gemaakt. De overgang naar World Sportbike markeert een belangrijke evolutie in de structuur van het WorldSBK-kampioenschap, met als doel de instapklasse relevanter en competitiever te maken voor de toekomst.

Redactie
Redactie
De redactie van Motor.nl bestaat uit alle redactieleden van MOTO73 en Promotor. Redacteuren Marien Cahuzak, Jan Kruithof, Maikel Sneek en diverse freelancers zijn dagelijks actief voor Motor.nl.

Stay tuned

Schrijf je in voor onze nieuwsbrief en mis nooit het laatste nieuws! Onze nieuwsbrief wordt iedere week op dinsdag (bij veel nieuws) en donderdag verstuurd.


Gerelateerde artikelen