De schuur van Gerard en Peter Duineveld is groot, groter, grootst

De schuur van Gerard (l) en Peter Duineveld is groot, groter, grootst. Als de broers hun verzameling willen vertien- of zelfs verhonderdvoudigen is dat geen enkel probleem. Dit is alleen de ‘showroom’, hier recht tegenover is het sleutelgedeelte, waar de broers momenteel een 50cc-Kreidler-wegracer opbouwen. Vroeger deden Peter en Gerard op hun Kreidler- en Zündapp-brommers alle circuits in de buurt aan om de racers te zien die ze nu zelf in elkaar zetten. De broers brengen naar eigen zeggen verschrikkelijk veel tijd door in hun schuur. Niet alleen sleutelend aan motoren, maar ook rustig een biljartje leggend. Het immense ...
De schuur van Gerard (l) en Peter Duineveld is groot, groter, grootst. Als de broers hun verzameling willen vertien- of zelfs verhonderdvoudigen is dat geen enkel probleem. Dit is alleen de ‘showroom’, hier recht tegenover is het sleutelgedeelte, waar de broers momenteel een 50cc-Kreidler-wegracer opbouwen. Vroeger deden Peter en Gerard op hun Kreidler- en Zündapp-brommers alle circuits in de buurt aan om de racers te zien die ze nu zelf in elkaar zetten. De broers brengen naar eigen zeggen verschrikkelijk veel tijd door in hun schuur. Niet alleen sleutelend aan motoren, maar ook rustig een biljartje leggend. Het immense pand zelf vraagt ook de nodige uren qua onderhoud. Als Peter en Gerard niet hier zitten dan zijn ze wel te vinden in het naastgelegen kantoor, dat het hoofdkwartier is van de lokale klassiekerdag. Gerard zoekt nog een Norton om het rijtje BSA en Triumph compleet te maken. Helaas is een ‘unapproachable’ Norton zo goed als onbetaalbaar. Bovendien beseft Gerard ook wel dat er na een Norton ook een AJS, Ariel, Matchless en ga zo maar door moet komen om een verzameling compleet te maken. Op de foto: Achter peter: Peter dekt helaas de Kreidler van Duineveld senior af. Uit wraak of uit schaamte? Ooit reed Peter weggekropen achter zijn tellers 75 km/u op zijn opgevoerde Zündapp toen zijn vader hem buitenom passeerde op de jankende Kreidler. Motor aan het plafond: Gerard crosste fanatiek in zijn jonge jaren. Als 64-jarige dook hij met deze Honda de woestijn in om Dakartje te spelen. De zandduinen van Marokko brachten hem eerbied en nederigheid bij. Zwarte motor vooraan: Markplaats bestond nog maar net toen Gerard deze BSA voor een ƒ 1.250,- kocht. Voor dat crimineel lage bedrag mocht hij zich eigenaar noemen van een echte Rocket Gold Star. Al was het eerlijk gezegd wel een wrak en kostte de restauratie centen en energie genoeg. Finishvlaggetjes die aan de wand hangen: Dankzij hun gunfactor hangen deze vlaggetjes aan de muur van de Duineveldjes. Het zijn originele vlaggetjes, die in de jaren zestig door een dorpsgenoot werden meegenomen als souvenir van de TT op het eiland Man. Tweede motor van links: Deze Triumph Bonneville markeert de tweede tweewielerfase van Gerard. Na de brommer- en motorcrosstijd slokten het bedrijf en familie jarenlang alle aandacht op. Tot hij op zijn veertigste deze Brit kocht en de motorfiets een prominente plek in zijn leven kreeg.

Doorgaan met lezen?

Om verder te lezen heb je een abonnement nodig. Heb je die al? Dan kun je hier inloggen.

Wil je graag toegang? Kies dan één van onze abonnementen, dat kan al vanaf €2,50 per maand.

MotorNL Digitaal vanaf €2,50 per maand

Alle artikelen uit MOTO73 en Promotor lees je iedere dag vers online via onze Premium artikelen en bladerbare PDF magazines.

Of maak een keuze uit één van onze magazine abonnementen inclusief Digitaal Premium vanaf €4,-

MotorNL Nieuwsbrief

Schrijf je nu in voor onze nieuwsbrief of aanbiedingen en blijf iedere week op de hoogte van al het nieuws, motortests, leuke routes of aanbiedingen.






Hierbij geef ik toestemming om me via email, met de informatie die ik in dit formulier opgegeven heb, nieuwsbrieven te sturen.

Uitschrijven kan op elk moment, onder iedere nieuwsbrief staat onderaan een link om uit te schrijven. We hebben je privacy hoog in het vaandel, onze privacy policy is op de website te lezen. Als je dit formulier instuurt, dan ga je akkoord met de voorwaarden genoemd in de privacy policy.


Over de auteur

Als kind verslond ik al de motorboekjes van mijn vader. Meer dan veertig jaar later is de liefde voor de motorfiets nog net zo groot. Natuurlijk ga ik mijn hele leven al autoloos door het leven, laat mij maar 365 dagen per jaar motor rijden. Of 565, maar dat kan niet.

Misschien vind je dit ook interessant?