Michael van der Mark kondigde voorafgaand aan het raceweekend in Magny-Cours aan dat hij in 2026 het World Superbike-kampioenschap zal verlaten. Zijn wens is om binnen BMW actief te blijven in een ander kampioenschap. Alsof er met die mededeling een last van zijn schouders viel, beleefde de 32-jarige coureur zijn beste weekend van het seizoen. Hij reed naar twee knappe top-vijfresultaten.
Tijdens de zomerstop in het World Superbike werden al veel zitjes voor 2026 ingevuld. Zo werd Danilo Petrucci gepresenteerd als opvolger van Toprak Razgatlıoğlu bij het BMW-fabrieksteam. Over de tweede motor – momenteel in handen van Van der Mark – is nog geen duidelijkheid. De Nederlander zelf was wél helder voorafgaand aan de Franse ronde in Magny-Cours: ‘BMW heeft een goede beslissing genomen om Danilo te contracteren. Hij staat derde in het kampioenschap en ik denk dat het team en de motor goed bij hem passen. Aan mijn kant: ik zal niet doorgaan met BMW in de World Superbike. Wel is mijn plan om bij BMW te blijven. We werken aan verschillende opties voor de toekomst. Mijn wens is om in MotoAmerica te gaan rijden, en mijn WK Endurance-ervaring in Suzuka is ook goed bevallen – dus dat is ook iets wat in de pijplijn kan zitten. Soms loopt het anders dan je wilt, zoals dit jaar. Je moet hier (World Superbike) niet blijven alleen maar om te blijven. Maar als ik bij BMW kan blijven en een frisse start kan maken in een ander kampioenschap, dan zou dat fantastisch zijn.’
Sterk weekend
Na elf seizoenen lijkt het afscheid van het World Superbike-kampioenschap dus vrijwel zeker voor Van der Mark. De eerste acht raceweekenden voor de zomerstop konden worden samengevat als: tegenvallend. Terwijl teamgenoot Razgatlıoğlu de WK-stand aanvoert en constant races wint, stond Van der Mark slechts vijftiende in het klassement voorafgaand aan de races in Frankrijk. Toch deed de frisse blik op de toekomst hem zichtbaar goed. Voor het eerst dit jaar kon Van der Mark constant meekomen met de top-vijf. De Superpole-kwalificatie is niet zijn specialiteit, maar een achtste tijd was voor zijn begrippen goed te noemen. In de eerste race lag een top-vijfklassering binnen handbereik, maar een crash gooide roet in het eten. ‘Een stomme fout, ik was iets te overenthousiast,’ verklaarde hij na afloop. Een dag later bewees hij dat het geen eenmalige uitschieter was. Na mooie gevechten eindigde de BMW-coureur als vijfde in zowel de Superpole Race als Race 2 – en dat op eigen kracht, zonder dat er veel uitvallers waren. ‘Dit weekend geeft vertrouwen voor de aankomende races,’ vertelde Van der Mark tevreden.
Waar en op wie moet je letten tijdens de BSB in Assen
Aan de kop van het veld was het een stuk minder spannend. Razgatlıoğlu domineerde opnieuw en pakte zijn vierde hattrick op rij, waarmee hij zijn voorsprong in het WK uitbreidde tot 39 punten. Het podium was in alle drie de races identiek: Nicolò Bulega en Alex Lowes eindigden telkens als tweede en derde. Vanuit Nederlands oogpunt ging de meeste aandacht naar Van der Marks toekomstplannen. Maar er kwam nóg een groot nieuwsfeit naar buiten: Jonathan Rea maakte in de zomerstop bekend dat hij aan zijn laatste seizoen bezig is. De zesvoudig wereldkampioen kondigde aan dat hij op 38-jarige leeftijd met pensioen zal gaan.
WorldSBK Frankrijk 2025 uitslagen
Circuitinfo |
Ronde 6 – Frankrijk Circuit: Circuit de Nevers Magny-Cours Lengte: 4,411 km Superpole: Toprak Razgatlıoğlu (TR), BMW, 1’34.930 Snelste raceronde: Toprak Razgatlıoğlu (TR), BMW, 1’35.500 (Superpole Race) |
RACE 1 – 21 Ronden = 92,631 km |
1. Toprak Razgatlıoğlu (TR), BMW, 33.41,298; 2. Nicolò Bulega (I), Ducati, +8,597; 3. Alex Lowes (GB), Bimota, +10,979; 4. Danilo Petrucci (I), Ducati, +17,793; 5. Andrea Locatelli (I), Yamaha, +20,648; 6. Remy Gardner (AU), Yamaha, +26,031; 7. Axel Bassani (I), Bimota, +26,509; 8. Dominique Aegerter (CH), Yamaha, +28,229; 9. Sam Lowes (GB), Ducati, +32,931; 10. Bahattin Sofuoglu (TR), Yamaha, +39,617; 11. Sergio Garcia (E), Honda, +40,970; 12. Michael Ruben Rinaldi (I), Yamaha, +49,714, 13: Ryan Vickers (GB), Ducati, +57,520; 14. Tito Rabat (E), Honda, +1’02,585; 15: Zaqhwan Zaidi (MY), Honda, +1’28,759; DNF. Michael van der Mark (NL), BMW. |
SUPERPOLE RACE – 10 Ronden = 44,110 km |
1. Razgatlioglu, 15.59,137; 2. Bulega, +3,712; 3. A. Lowes, +7,674; 4. Petrucci, +8,854; 5. Van der Mark, +9,660; 6. Andrea Iannone (I), Ducati, +10,287; 7. Jonathan Rea (GB), Yamaha, +11,527; 8. Bassani, +11,700; 9. Xavi Vierge (E), Honda, +11,851. |
RACE 2 – 21 Ronden = 92,631 km |
1. Razgatlioglu, 33.52,845; 2. Bulega, +8,087; 3. A. Lowes, +12,123; 4. Alvaro Bautista (E), Ducati, +13,806; 5. Van der Mark, +16,293; 6. Rea, +17,039; 7. Vierge, +17,674; 8. Petrucci, +18,394; 9. Locatelli, +19,002; 10. Aegerter, +20,030; 11. Garrett Gerloff (US), Kawasaki, +20,992; 12. Bassani, +22,689; 13. Gardner, +24,930; 14. Tarran Mackenzie (GB), Ducati, +29,732; 15. Garcia, +31.143. |
Tussenstand WorldSBK (na 27 races)
Positie | Rijders, nationaliteit en fabrikant | Punten |
---|---|---|
1 | Toprak Razgatlıoğlu (TR) – BMW | 469 |
2 | Nicolò Bulega (I) – Ducati | 430 |
3 | Danilo Petrucci (I) – Ducati | 260 |
4 | Andrea Locatelli (I) – Yamaha | 236 |
5 | Alvaro Bautista (E) – Ducati | 230 |
6 | Sam Lowes (GB) – Ducati | 163 |
7 | Alex Lowes (GB) – Bimota | 144 |
8 | Xavi Vierge (E) – Honda | 122 |
9 | Axel Bassani (I) – Bimota | 99 |
10 | Dominique Aegerter (CH) – Yamaha | 92 |
11 | Andrea Iannone (I) – Ducati | 91 |
12 | Iker Lecuona (E) – Honda | 90 |
13 | Remy Gardner (AU) – Yamaha | 89 |
14 | Michael van der Mark (NL) – BMW | 86 |
15 | Scott Redding (GB) – Ducati | 76 |
16 | Garrett Gerloff (US) – Kawasaki | 72 |
17 | Yari Montella (I) – Ducati | 64 |

Foto’s: WorldSBK, Teams