Voor het eerst in elf jaar is de toekomst van Michael van der Mark in de World Superbike onzeker. Ook op Donington Park en Balaton Park wist de Nederlander niet te overtuigen, terwijl zijn BMW-teamgenoot Toprak Razgatlıoğlu alle races won en de leiding in het wereldkampioenschap overnam van Nicolò Bulega.
Michael van der Mark werd in 2014 wereldkampioen Supersport en begon in 2015 aan een carrière in de World Superbike. Vanaf het eerste moment maakte de Rotterdammer indruk, waardoor hij uitgroeide tot een vaste (sub)topper. In 303 races scoorde Van der Mark 42 podiumplaatsen en won hij zes races. De laatste keer dat de Nederlander op het podium stond, was tijdens de laatste race van 2024 in Jerez. Nooit eerder werd er getwijfeld aan zijn plek in de World Superbike, maar nu is dat moment aangebroken voor de 32-jarige coureur. Van der Mark kent een moeizaam seizoen in 2025 en racet achter rijders die hij vorig jaar seizoen nog constant wist te verslaan. Grotendeels door de successen en wereldtitel van zijn teamgenoot Toprak Razgatlıoğlu vorig jaar, kreeg BMW voor 2025 technische beperkingen opgelegd. Van der Mark heeft moeite met deze aanpassingen, terwijl Razgatlıoğlu na enige gewenning zijn vorm van vorig jaar weer heeft teruggevonden. Dat zorgt ervoor dat het verschil tussen de twee BMW-rijders dit jaar enorm groot is. Dat werd opnieuw zichtbaar tijdens de zevende en achtste ronde van het seizoen. Terwijl Razgatlıoğlu alle races won en de leiding in het wereldkampioenschap overnam van Nicolò Bulega, bleef Van der Marks teller steken op slechts acht WK-punten in zes races. De Nederlander werd één keer dertiende op Donington Park en op het nieuwe Balaton Park finishte hij als elfde in de eerste race. In de overige races scoorde Van der Mark geen punten, waardoor hij zakte naar een vijftiende plaats in de tussenstand. Zonder blessureleed was Van der Mark in het verleden altijd goed genoeg om te strijden voor minimaal een top-achtklassering in het WK.

Toekomst Van der Mark en BMW
Razgatlıoğlu vertrekt in 2026 naar Yamaha in de MotoGP en de BMW-leiding bevestigde dat zij in gesprek zijn met coureurs voor volgend jaar. Dit betreft zowel andere rijders als Van der Mark zelf. De BMW-fabriek heeft echter nog geen duidelijkheid gegeven over de toekomst van het raceteam in de World Superbike na 2026, wat de onderhandelingen met rijders bemoeilijkt. Als de geruchten kloppen, dan zijn Danilo Petrucci en huidig Moto2-coureur Aron Canet de voornaamste kandidaten voor de BMW-fabriekszitjes in 2026. Wanneer deze geruchten waar blijken te zijn, zou dat het einde kunnen betekenen van de samenwerking met Van der Mark, die sinds 2021 onderdeel is van het team. Canet zou echter ook aanbiedingen van andere WorldSBK-teams op zak hebben. Van der Marks manager Laurens Klein Koerkamp reageerde als volgt toen hem door MOTO73 werd gevraagd naar de plannen voor 2026: ‘We zijn nog volop in gesprek voor komend jaar en kunnen nog niets bevestigen.’ Of deze gesprekken enkel met BMW zijn, of ook met andere fabrikanten en teams, wilde Klein Koerkamp niet toelichten. Ondanks de tegenvallende resultaten kan Van der Mark nog steeds van waarde zijn voor BMW, dankzij zijn uitgebreide ervaring met de M1000RR. Ook voor andere fabrikanten is hij mogelijk interessant, want hij staat bekend als een goede testrijder en brengt inmiddels een schat aan ervaring mee. Bovendien is het geen geheim dat Van der Mark een fan is van het WK Endurance — wat een reële optie zou kunnen zijn, mocht er binnen het World Superbike-veld geen plaats meer voor hem zijn. Voorlopig zijn nog lang niet alle zitjes bij de WorldSBK-teams vergeven voor 2026. Sterker nog: BMW heeft nog geen enkele rijder aangekondigd. Er zijn dus nog volop mogelijkheden voor de Nederlander. De komende weken zullen hier waarschijnlijk meer duidelijkheid over geven.

Titelstrijd blijft spannend
Bij aanvang van de Britse ronde op Donington Park had Bulega een voorsprong van negen punten op Razgatlıoğlu. Maar na het raceweekend was daar niets meer van over – het is immers een van Razgatlıoğlu’s favoriete circuits. De BMW-coureur won daar drie keer met overmacht, waarmee hij nu in zijn carrière al twaalf overwinningen op het Britse asfalt heeft geboekt. Het record voor de meeste zeges op één circuit staat nog altijd op naam van Jonathan Rea: de zesvoudig wereldkampioen schreef maar liefst zeventien WorldSBK-races op het TT Circuit Assen op zijn naam. Bulega reed het maximaal haalbare op een baan waar Razgatlıoğlu ongenaakbaar bleek. De Italiaanse Ducati-rijder werd drie keer tweede, maar verloor daarmee voor het eerst dit seizoen zijn leidende positie in het wereldkampioenschap.

Twee weken later werd er gereden op Balaton Park, een nieuwe baan op de kalender. Het Hongaarse circuit is – op basis van gemiddelde snelheid – de langzaamste baan van het seizoen, met veel krappe bochten die in een lage versnelling genomen moeten worden. Ook hier stond er geen maat op Razgatlıoğlu. De Turk won ook de duizendste WorldSBK-race, die tijdens de Superpole Race werd verreden. Bulega eindigde in de hoofdraces opnieuw tweemaal als tweede, maar verloor in de Superpole Race twaalf kostbare punten op zijn concurrent. Op een opdrogende baan kozen sommige rijders voor slicks en anderen voor intermediates. De keuze voor intermediates bij Bulega pakte verkeerd uit, waardoor hij in de sprintrace geen punten scoorde. Zijn achterstand in het wereldkampioenschap groeide daarmee tot 26 punten.
UITSLAGEN EN CIRCUITINFO
Ronde 7 – Groot-Brittannië
Circuit: Donington Park Circuit
Lengte: 4,023 km
Superpole: Toprak Razgatlıoğlu (TR), BMW, 1’24.827
Snelste raceronde: Toprak Razgatlıoğlu (TR), BMW, 1’25.666 (Superpole Race)
RACE 1
23 ronden = 92,529 km
1. Toprak Razgatlıoğlu (TR), BMW, 33.27,255; 2. Nicolò Bulega (I), Ducati, +6,535; 3. Danilo Petrucci (I), Ducati, +11,775; 4. Andrea Locatelli (I), Yamaha, +14,446; 5. Jonathan Rea (GB), Yamaha, +16,160; 6. Scott Redding (GB), Ducati, +16,733; 7. Dominique Aegerter (CH), Yamaha, +17,089; 8. Garrett Gerloff (US), Kawasaki, +17,205; 9. Remy Gardner (AU), Yamaha, +19,911; 10. Andrea Iannone (I), Ducati, +21,942; 11. Xavi Vierge (E), Honda, +22,508; 12. Ryan Vickers (GB), Ducati, +23,166, 13: Michael van der Mark (NL), BMW, +34,146; 14. Michael Ruben Rinaldi (I), Yamaha, +37,916; 15: Bahattin Sofuoglu (I), Yamaha, +41,203.
SUPERPOLE RACE
10 ronden = 40,230 km
1. Razgatlıoğlu, 14.23,520; 2. Bulega, +2,804; 3. Sam Lowes (GB), Ducati, +3,874; 4. Alvaro Bautista (E), Ducati, +4,420; 5. Locatelli, +6,943; 6. Rea, +7,387; 7. Petrucci, +8,699; 8. Gerloff, +9,141; 9. Iannone, +9,546; DNF. Van der Mark.
RACE 2
23 ronden = 92,529 km
1. Razgatlıoğlu, 33.20,407; 2. Bulega, +2,946; 3. Bautista, +3,135; 4. Locatelli, +10,724; 5. Petrucci, +12,401; 6. Gerloff, +13,419; 7. Iannone, +14,422; 8. Aegerter, +18,791; 9. Gardner, +20,993; 10. Iker Lecuona (E), Honda, +21,207; 11. Vickers, +23,762; 12. Redding +23,789; 13. Yari Montella (I), Ducati, +26,033; 14. Vierge, +26,200; 15. Rea, +27.938.

Ronde 8 – Hongarije
Circuit: Balaton Park Circuit
Lengte: 4,075 km
Superpole: Toprak Razgatlıoğlu (TR), BMW, 1’38.357
Snelste raceronde: Toprak Razgatlıoğlu (TR), BMW, 1’39.384 (Race 2)
RACE 1
20 ronden = 81,500 km
1. Razgatlıoğlu, 33.24,077; 2. Bulega, +3,738; 3. Bautista, +6,002; 4. Locatelli, +13,993; 5. Petrucci, +16,174; 6. Alex Lowes (GB), Bimota, +16,590; 7. Montella, +24,048; 8. Vierge, +26,675; 9. Gerloff, +29,620; 10. Axel Bassani (I), Bimota, +30,105; 11.Van der Mark, +33,236; 12. Aegerter, +33,767, 13: Iannone, +36,971; 14. Tarran Mackenzie (GB), Ducati, +37,944; 15: Sofuoglu, +38,234.
SUPERPOLE RACE
10 ronden = 40,750 km
1. Razgatlıoğlu, 17.16,376; 2. S. Lowes, +2,810; 3. Bautista, +7,251; 4. Locatelli, +10,216; 5. Vierge, +10,509; 6. Bassani, +12,295; 7. Vickers, +17,055; 8. Mackenzie, +17,065; 9. Rea, +18,241; 15. Van der Mark, +30,438.
RACE 2
21 ronden = 85,575 km
1.Razgatlioglu, 34.57,486; 2. Bulega, +10,317; 3. S. Lowes, +13,154; 4. Petrucci, +18,297; 5. Locatelli, +18,752; 6. A. Lowes, +28,052; 7. Vierge, +29,220; 8. Aegerter, +30,692; 9. Bassani, +33,337; 10. Montella, +33,714; 11. Mackenzie, +35,239; 12. Rea, +38,979; 13. Sofuoglu, +39,289; 14. Rinaldi, +55,514; 15. Tito Rabat (E), Honda, +55.689; 16. Van der Mark, +1’17.954.

Tussenstand WorldSBK (na 24 races)
Positie | Naam | Land | Merk | Punten |
---|---|---|---|---|
1 | Toprak Razgatlıoğlu | TR | BMW | 407 |
2 | Nicolò Bulega | I | Ducati | 381 |
3 | Danilo Petrucci | I | Ducati | 233 |
4 | Andrea Locatelli | I | Yamaha | 218 |
5 | Alvaro Bautista | E | Ducati | 217 |
6 | Sam Lowes | GB | Ducati | 156 |
7 | Xavi Vierge | E | Honda | 112 |
8 | Alex Lowes | GB | Bimota | 105 |
9 | Iker Lecuona | E | Honda | 90 |
10 | Andrea Iannone | I | Ducati | 87 |
11 | Axel Bassani | I | Bimota | 84 |
12 | Dominique Aegerter | CH | Yamaha | 78 |
13 | Remy Gardner | AU | Yamaha | 76 |
14 | Scott Redding | GB | Ducati | 76 |
15 | Michael van der Mark | NL | BMW | 70 |
16 | Garrett Gerloff | US | Kawasaki | 67 |
17 | Yari Montella | I | Ducati | 64 |