Toprak Razgatlıoğlu leek – net als een jaar eerder – op weg naar een hattrick op Autodrom Most. Na overwinningen in Race 1 en de Superpole Race werd de regerend wereldkampioen in Race 2 op de finish geklopt door zijn grote concurrent Nicolò Bulega. Voor Michael van der Mark verliepen de races in Tsjechië moeizaam.
De zaterdag in Most werd voor Michael van der Mark een dag vol tegenslag. De Nederlander liet tijdens de vrije trainingen een sterke indruk achter met drie top-acht noteringen. De vijftiende tijd in de kwalificatie was dan ook een tegenvaller. Zijn snelste ronde werd geschrapt vanwege een gele vlag-situatie, anders had hij zich rond de tiende plek gekwalificeerd. Die mindere startpositie werd hem in de eerste race al snel fataal: in de krappe eerste chicane na start-finish ontstond er een incident voor zijn neus waarbij Andrea Locatelli ten val kwam. Ook Van der Mark werd hierin meegesleurd, kwam ten val en zijn race was voorbij.
Voor Van der Marks teamgenoot bij BMW verliep de dag een stuk beter. Razgatlıoğlu startte vanaf pole en reed overtuigend naar de overwinning in Race 1. Bulega kon aanvankelijk nog volgen, maar moest uiteindelijk genoegen nemen met de tweede plaats. Toch was de kampioenschapsleider daar uiterst tevreden mee, gezien zijn flinke highsider tijdens de eerste vrije training. Vrijdag was het nog onzeker of de Italiaan überhaupt zou kunnen deelnemen aan de races.

Geen hattrick
Net als vorig jaar – toen hij drie zeges behaalde – leek Razgatlıoğlu opnieuw onverslaanbaar in Most. Op zondag kreeg de Turkse rijder echter meer tegenstand. In de Superpole Race kon Bulega al langer druk uitoefenen. Race 2 mondde uit in een legendarische finish. Ditmaal wist Bulega de hele race in het spoor van Razgatlıoğlu te blijven. In de slotronde leek Razgatlıoğlu op weg naar de winst; hij kwam zelfs als eerste het rechte eind op. Maar Bulega profiteerde optimaal van de slipstream en kwam met een betere acceleratie nét eerder over de finish. Het verschil was slechts 0,027 seconde. In plaats van vijf punten te verliezen, liep Bulega daarmee juist vijf punten uit op Razgatlıoğlu, waarmee zijn voorsprong groeide naar 31 punten. ‘Ik weet niet waardoor het kwam, maar op het rechte stuk naar de finish hield de motor twee keer in en daardoor verloren we P1. Het was een goed weekend, alleen jammer dat we geen drie overwinningen hebben behaald,’ vertelde Razgatlıoğlu na Race 2.

Een uitzinnige Nicolò Bulega sloot zijn raceweekend – dat begon met een zware crash – af met een overwinning.
Ook Danilo Petrucci kende een goed weekend, want de Italiaan finishte telkens als derde in Tsjechië. Voor Van der Mark werd het een teleurstellend weekend qua resultaten. In de Superpole Race werd hij dertiende, wat betekende dat hij ook Race 2 vanaf P15 moest aanvangen. In de slotrace wist hij op te klimmen naar de tiende plek, maar in de eindfase zakte zijn tempo weg en finishte hij als veertiende. ‘We hadden een goed begin van het weekend, maar lastige races en dat telt,’ vatte Van der Mark het weekend kort samen. Het seizoen verloopt voor de Nederlander tot nu toe – na vijf raceweekenden – wisselvallig en minder succesvol dan gehoopt. Hij stond nog niet op het podium en eindigde slechts tweemaal in de top-vijf, terwijl een van zijn doelen was om dit seizoen constanter in de top-vijf te finishen dan vorig jaar.

Race 1
22 ronden = 92,664 km
1. Toprak Razgatlıoğlu (TR), BMW, 33.38,735; 2. Nicolò Bulega (I), Ducati, +6,015; 3. Danilo Petrucci (I), Ducati, +10,230; 4. Alex Lowes (GB), Bimota, +14,814; 5. Alvaro Bautista (E), Ducati, +15,520; 6. Sam Lowes (GB), Ducati, +16,053; 7. Iker Lecuona (E), Honda, +18,851; 8. Yari Montella (I), Ducati, +20,092; 9. Xavi Vierge (E), Honda, +20,750; 10. Jonathan Rea (GB), Yamaha, +22,674; 11. Garrett Gerloff (US), Kawasaki, +23,522; 12. Axel Bassani (I), Bimota, +23,997, 13: Dominique Aegerter (CH), Yamaha, +31,499; 14. Scott Redding (GB), Ducati, +31,542; 15: Bahattin Sofuoglu (TR), Yamaha, +31,668; DNF. Michael van der Mark (NL), BMW.
Superpole race
10 ronden = 42,120 km
1. Razgatlioglu, 15.15,882; 2. Bulega, +1,917; 3. Petrucci, +5,943; 4. S. Lowes, +6,033; 5. Bautista, +7,700; 6. Lecuona, +7,888; 7. A. Lowes, +8,093; 8. Vierge, +10,850; 9. Andrea Locatelli (I), Yamaha, +10,913; 13. Van der Mark, +14,184.
Race 2
22 ronden = 92,664 km
1.Bulega, 33.26,909; 2. Razgatlioglu, +0,027; 3. Petrucci, +16,276; 4. S. Lowes, +16,452; 5. Remy Gardner (AU), Yamaha, +20,703; 6. Bassani, +21,774; 7. Lecuona, +24,803; 8. Montella, +26,083; 9. Locatelli, +26,094; 10. Gerloff, +26,705; 11. Aegerter, +29,617; 12. Redding, +30,086; 13. Rea, +33,045; 14. Van der Mark, +33,387; 15. A. Lowes, +34.001.
Positie | Naam | Nationaliteit | Team | Punten |
---|---|---|---|---|
1 | Nicolò Bulega | I | Ducati | 252 |
2 | Toprak Razgatlıoğlu | TR | BMW | 221 |
3 | Danilo Petrucci | I | Ducati | 146 |
4 | Alvaro Bautista | E | Ducati | 141 |
5 | Andrea Locatelli | I | Yamaha | 126 |
6 | Sam Lowes | GB | Ducati | 102 |
7 | Xavi Vierge | E | Honda | 71 |
8 | Andrea Iannone | I | Ducati | 68 |
9 | Iker Lecuona | E | Honda | 66 |
10 | Axel Bassani | I | Bimota | 63 |
11 | Alex Lowes | GB | Bimota | 61 |
12 | Remy Gardner | AU | Yamaha | 60 |
13 | Scott Redding | GB | Ducati | 56 |
14 | Michael van der Mark | NL | BMW | 56 |
15 | Dominique Aegerter | CH | Yamaha | 49 |
16 | Yari Montella | I | Ducati | 38 |
17 | Garrett Gerloff | US | Kawasaki | 30 |