vrijdag 1 augustus 2025

WorldSSP Groot-Brittannië & Hongarije 2025: tops en flops voor Bo Bendsneyder

Wisselvallig – dat woord vat het World Supersport-seizoen van Bo Bendsneyder treffend samen. Op Donington Park wist de Rotterdammer geen enkel WK-punt te behalen, terwijl hij twee weken later in Hongarije de poleposition pakte én op het podium eindigde. Ondertussen lijkt niemand de Pata Yamaha Ten Kate Racing-coureur Stefano Manzi van de wereldtitel te kunnen afhouden.

Bo Bendsneyder begon sterk aan het World Supersport-seizoen. Na een poleposition tijdens de openingsronde op Phillip Island eindigde hij als derde en vierde in Australië. Vervolgens scoorde de Rotterdammer in Portimão en Assen de meeste punten van alle deelnemers. Tijdens beide evenementen won hij een race en finishte hij één keer als derde. Na drie raceweekenden bedroeg het verschil met WK-leider Stefano Manzi slechts veertien punten, waardoor het erop leek dat de Nederlander serieus mee zou gaan doen in de strijd om de wereldtitel. Vanaf de vierde ronde in Cremona veranderde dat beeld volledig. Bendsneyder noteerde in drie raceweekenden nog maar één top-vijfklassering, waardoor hij de aansluiting met Manzi in het wereldkampioenschap compleet verloor.

WorldSSP & WorldSSP300: Buis niet langer kampioenschapsleider, Bendsneyder verliest terrein

Puntloos in Donington

De starts van alle MV Agusta-coureurs vormen al het hele jaar een probleem, maar tijdens de eerste raceweekenden van 2025 wist Bendsneyder de verloren plekken met zijn strakke tempo nog weer goed te maken. Tijdens de zevende ronde op Donington Park verliep het echter ronduit dramatisch: de 26-jarige coureur scoorde daar geen enkel punt. In de eerste race reed hij op een vijftiende plaats, toen hij drie ronden voor het einde bewust de pits opzocht om een nieuwe achterband te laten monteren. ‘We hadden weinig meer te winnen en gingen voor een goede startpositie in Race 2,’ verklaarde Bo na afloop. De top-negen op de grid voor de tweede race wordt namelijk bepaald aan de hand van de snelste raceronden uit Race 1. Met zijn verse achterband klokte Bendsneyder de negende snelste ronde, waardoor hij vanaf de derde rij mocht starten in Race 2. Maar het leverde hem weinig op: Bendsneyder viel snel terug en eindigde als zeventiende – buiten de punten. Door zijn dubbele nul-score zakte de Nederlander van een derde naar een vijfde plaats in het klassement.

De eerste race werd gewonnen door Pata Yamaha Ten Kate Racing-coureur Manzi. In de tweede race ging het in de eerste ronde bijna mis voor de Italiaan in Nederlandse dienst, toen hij in de Melbourne Hairpin in aanraking kwam met Can Öncü. Manzi hield de motor ternauwernood overeind, maar viel terug naar de zeventiende plaats. Hij wist de schade echter te beperken door zich nog terug te vechten naar een zevende plek. Zijn grootste concurrent Öncü won de race, maar Manzi verliet Donington Park met een comfortabele voorsprong van 45 punten.

Sterk tempo in Hongarije

Twee weken later in Hongarije liet Bendsneyder zien hoe snel het ook weer anders kan lopen. Op vrijdag domineerde hij de trainingen, wat hem zijn tweede poleposition van het seizoen opleverde. ‘Dat we hier getest hebben helpt, maar het gevoel met de motor is hier ook gewoon goed,’ vertelde Bendsneyder na zijn snelste tijd in de kwalificatie. Balaton Park – een nieuw circuit op de kalender – is een niet alledaagse baan, met veel bochten die in de eerste of tweede versnelling genomen moeten worden. In de eerste race zakte Bendsneyder bij de start – zoals verwacht – een aantal plaatsen terug, maar vervolgens kwam hij in gevecht met Roberto Garcia en teamgenoot Filippo Farioli om de laatste podiumplaats. Bendsneyder was in de slotfase duidelijk sterker en finishte als derde, waarmee hij zijn zesde podiumplaats van het seizoen behaalde. Het was even geleden: in Assen (april) stond hij voor het laatst op het podium. Destijds had de Nederlander vijf podiumplaatsen uit zes races verzameld. In de tweede race moest Bendsneyder – op basis van de snelste raceronden uit Race 1 – vanaf de derde rij starten. Na de start viel hij eerst terug naar de dertiende plaats, en door een foutje in één van de chicanes zelfs naar plek achttien. Op geen enkel moment kwam Bendsneyder in de buurt van het tempo uit Race 1 en hij finishte buiten de punten als zestiende. Een verkeerde bandenkeuze bleek de oorzaak: ‘Het was een miscommunicatie met het team. Net voor de race hoorde ik dat ik op een 0-band (hardere band) stond. Daar heb ik nooit toestemming voor gegeven. We hadden tijdens de test en in de trainingen slechts een paar ronden met de hardere band gereden, en de zachte band was gewoon de juiste keuze,’ aldus Bo. Ondanks de nul-score in Race 2 blijft Bendsneyder in de race met Jaume Masia en Tom Booth-Amos voor de derde plaats in het wereldkampioenschap.

Manzi wist beide races overtuigend op zijn naam te schrijven, waardoor zijn voorsprong op nummer twee Öncü opliep tot 59 punten. De dertiende wereldtitel van Ten Kate Racing komt daarmee steeds dichterbij. Na het raceweekend in Hongarije werd bekend dat Manzi in 2026 promoveert naar de World Superbike en zal uitkomen voor het GYTR GRT Yamaha WorldSBK Team. De Italiaan wordt teamgenoot van Remy Gardner en zal de plek overnemen van Dominique Aegerter. Het World Supersport seizoen wordt na de zomerstop begin september hervat op Magny-Cours in Frankrijk, waar ook de World Supersport 300 met titelkandidaat Jeffrey Buis weer in actie zal komen.

Foto’s: Randy van Maasdijk, WorldSBK

World Supersport tussenstand

Positie Coureur Nationaliteit Motor Punten
1 Stefano Manzi I Yamaha 294
2 Can Öncü TR Yamaha 235
3 Jaume Masia E Ducati 191
4 Tom Booth-Amos GB Triumph 188
5 Bo Bendsneyder NL MV Agusta 172

Stay tuned

Schrijf je in voor onze nieuwsbrief en mis nooit het laatste nieuws! Onze nieuwsbrief wordt iedere week op dinsdag (bij veel nieuws) en donderdag verstuurd.


Gerelateerde artikelen