Bizar bpm-plan dupeert wellicht ook motorrijders

Belasting betalen over belasting. Het klinkt als een verschrikkelijk doorzichtige en slecht verzonnen 1 april-grap, maar een snelle blik op de kalender leert ons dat het hiervoor wat vroeg, dan wel wat laat is. Daarom gaan we er maar van uit dat het Belastingplan serieus is en na een rondgang bij een aantal experts blijkt dat helaas ook zo te zijn.

Wat er precies aan de hand is? In het Belastingplan staat een aanpassing van de regels rond de bpm, de luxe-belasting op auto’s, campers en motoren, zo leert de Bovag ons.

Het moment waarop de hoogte van de bpm wordt bepaald én het moment waarop de bpm door de importeur of dealer moet worden betaald aan de fiscus valt vanaf volgend jaar samen met het moment van eerste registratie van de nieuwe motorfiets (of auto of camper), ook wel deel 1a genoemd. De reden daarvoor is op zich wel te verklaren, want deze ingreep zou de Belastingdienst veel werk besparen. De uitleg waarom precies, is echter verschrikkelijk ingewikkeld. Zo ingewikkeld zelfs dat de RAI Vereniging op dit moment nog niet goed kan bepalen wat de precieze impact is. Zij is dit nu aan het uitzoeken en komt er later nog bij ons op terug.

Waar het in elk geval wel om gaat, is dat de aanpassing een – waarschijnlijk en hopelijk – onbedoeld, maar in elk geval zeer vervelend effect dreigt te krijgen: een nieuwe motorfiets kan zomaar een paar honderd euro duurder worden. Er dreigt namelijk btw over de bpm te worden geheven. Belasting op belasting dus! Iets wat we overigens nu al, in een iets andere vorm, zien bij benzine, waar je btw over de accijns betaalt. En ook over je energiebelasting betaal je btw. Ja, echt. Loop je rekening maar eens na.

Op dit moment wordt de hoogte van de bpm (voorlopig) vastgesteld bij kentekenregistratie (1a) en wordt de bpm definitief vastgesteld en afgedragen op het moment van tenaamstelling (1b). Dat lijkt een detail, maar is het dus duidelijk niet. Ook gebruikte voertuigen die niet onder de zogenaamde margeregeling vallen, of ze nu worden geïmporteerd of op de Nederlandse markt worden verhandeld, zullen trouwens te maken krijgen met dit probleem.

De Bovag is dan ook zeer duidelijk als wij vragen om een reactie: ‘Bovag verwacht dat dit probleem wordt onderkend en aangepast. Het is in deze tijd zeer onwenselijk dat door een administratieve ingreep auto’s en motoren fors duurder worden. Dat is slecht voor het broodnodige consumentenvertrouwen. Het Belastingplan, waar wij dit uit afleiden, wordt binnenkort in de Tweede Kamer besproken. Wij zullen Kamerleden hier dan ook met nadruk op wijzen.’

APK bij de Zuiderburen in 2020, of valt het mee?

De Motorrijders Actie Groep (MAG) sluit zich in de persoon van beleidsmedewerker Vera de Bruijn aan bij de woorden van de Bovag en komt ook in actie.

Natuurlijk is dit erg nobel van de Bovag en de MAG, maar heeft het wel zin? Is het allemaal niet allang beslist? Als iemand ons dat kan vertellen, is het Wim van de Camp, niet alleen een motorrijder, maar ook iemand met jarenlange ervaring in de politiek. ‘Het gaat hier om voorgenomen plannen die op Prinsjesdag zijn gepresenteerd. Die plannen worden pas definitief als de Tweede Kamer het zogenaamde Belastingplan heeft goedgekeurd’, vertelt hij. Die goedkeuring is er normaal gesproken pas ergens half november en dus is er nog tijd. ‘Daarom heeft een lobby dus wel degelijk zin’, aldus Wim van de Camp.

Binnenkort vast en zeker meer hierover. We houden het in de gaten!

Geen stress, althans nog niet…

Hoewel het allemaal weinig positieve berichten zijn, hoef je niet direct in paniek te raken als je van plan bent een nieuwe motor te kopen. Zoals we allemaal wel weten, werkt het in de politiek niet zo snel. En dat is nu een voordeel. De aanpassing van het bpm-moment gaat – als het allemaal al doorgaat – volgens het Belastingplan pas op z’n vroegst in per 1 juli 2021. Het kan trouwens ook zo maar 1 januari 2022 worden. Niet iets om gelukkig van te worden, wel handig om te weten.

Dit zegt de KNMV

‘Over de onduidelijkheid over het heffen van btw over de bpm hebben wij wel zorgen. Die kosten worden immers uiteindelijk doorberekend aan de motorrijder. Dit is niet de bedoeling van de ingreep en moet dan ook worden rechtgetrokken. De lijnen met het ministerie zijn gelukkig kort. Hier blijven we bovenop zitten tot het is geregeld.’

MotorNL Nieuwsbrief

Schrijf je nu in voor onze nieuwsbrief of aanbiedingen en blijf iedere week op de hoogte van al het nieuws, motortests, leuke routes of aanbiedingen.






Hierbij geef ik toestemming om me via email, met de informatie die ik in dit formulier opgegeven heb, nieuwsbrieven te sturen.

Uitschrijven kan op elk moment, onder iedere nieuwsbrief staat onderaan een link om uit te schrijven. We hebben je privacy hoog in het vaandel, onze privacy policy is op de website te lezen. Als je dit formulier instuurt, dan ga je akkoord met de voorwaarden genoemd in de privacy policy.


Over de auteur

Marien Cahuzak, geboren op 3 juni 1982, was amper twee maanden oud toen hij voor het eerst met zijn vader naar de Citadel van Namen ging voor de Belgische cross-GP. Vanaf dat moment speelt de motorsport een grote rol in zijn leven en die rol is als MotorNL-sportcoördinator alleen maar groter geworden. Houdt ook van veldrijden trouwens.

Misschien vind je dit ook interessant?