Het was geen best weekend voor Jeffrey Buis en Bo Bendsneyder in Misano. Buis raakte zijn leidende positie in het WorldSSP300-kampioenschap kwijt, terwijl Bendsneyder zijn titelkansen in de WorldSSP verder zag slinken. Het Nederlandse Pata Yamaha Ten Kate Racing lijkt daarentegen met Stefano Manzi juist stevig op weg naar de wereldtitel.
Aan het begin van het seizoen stonden er drie Nederlanders op de startlijst van de WorldSSP, maar tijdens de zesde ronde was daar nog maar één van over. Loris Veneman en het EAB Racing Team gingen na drie raceweekenden al uit elkaar, en ook Glenn van Straalen was vanaf Misano afwezig. Hij liep tijdens een test in Australië – voorafgaand aan de openingsronde – een zware hersenschudding op. Hoewel hij vanaf de tweede ronde in Portimão weer racete, bleef hij last houden van de nasleep van die blessure. In overleg met het Italiaanse D34G Ducati-team werd besloten het contract te ontbinden, zodat Van Straalen zich volledig op zijn herstel kan richten.

Manzi wint én valt
Bo Bendsneyder begon het seizoen sterk met overwinningen in Portimão en Assen, waarmee hij zich als titelkandidaat profileerde. Daarna volgden voor hem onbekende circuits in Cremona en Most, waar hij de aansluiting met WK-leider Stefano Manzi enigszins verloor. Misano kende hij wél goed uit zijn Grand Prix verleden, wat hij onderstreepte met een derde tijd in de kwalificatie. Toch bleven de moeizame starts van de MV Agusta hem parten spelen. Ook nu viel hij na de eerste sector terug naar P9. Merkgenoot Mattia Casadei – die vanaf plek twee vertrok – zakte zelfs terug naar P12. Gedurende de race had Bendsneyder ook niet de snelheid om naar voren te komen, wat resulteerde in een dertiende plaats. Naderhand bleek de 26-jarige coureur te kampen met een technisch issue. ‘De motor trilde enorm aan de voorzijde, ik stond op het punt om binnen te komen. Achteraf bleek dat er lood van de velg was afgevallen,’ aldus de Rotterdammer.

De race werd gewonnen door Manzi, die daarmee zijn voorsprong in het WK verder vergrootte. De Italiaan slaagde er niet in om een dubbele zege voor eigen publiek te behalen, want in de tweede race ging hij onderuit. Desondanks verliet hij Misano nog steeds met een voorsprong van 47 punten in het klassement, waardoor Ten Kate Racing halverwege het seizoen goede papieren heeft voor hun dertiende wereldtitel als raceteam.
In de tweede race moest Bendsneyder vanaf de vierde rij vertrekken en reed vijftiende na de eerste ronde. Gedurende de race wist de Nederlander zich wel op te werken naar een achtste plaats. Bendsneyder had de pech dat er vijf ronden voor het einde een rode vlag kwam vanwege een crash van Kaito Toba, anders was er wellicht nog een top-vijf klassering mogelijk geweest. Can Öncü werd tot winnaar uitgeroepen, die daarmee tevens Bendsneyder verwees naar een derde positie in het wereldkampioenschap. Zijn achterstand op Manzi bedraagt inmiddels 54 punten, maar gezien zijn recente vorm moet momenteel vooral naar beneden kijken in de tussenstand.
Buis kampt met hitte en straf
Jeffrey Buis begon als WK-leider aan het weekend in Misano, waar de zevende en achtste race van het seizoen op het programma stonden. In de kwalificatie noteerde hij een zevende tijd, maar kreeg hij na afloop een straf wegens het hinderen van een andere rijder na een uitstapje buiten de baan. Dit leverde hem twee long lap penalties op in de eerste race. De warmte in Misano speelde ook een rol: de KTM RC390R staat erom bekend slecht te presteren bij hoge temperaturen. De motor wordt dan te warm, waardoor die vermogen verliest. Toch had Buis een sterke start in de eerste race en pakte hij bij het ingaan van de tweede ronde de leiding. Na het uitvoeren van zijn straffen viel hij terug naar P17, maar wist zich knap terug te vechten naar de top-vijf. In de slotfase verloor hij echter weer terrein en finishte als negende, wat door een penalty voor een andere rijder werd omgezet in P8. Het was de eerste keer in 2025 dat Buis geen race won waarin hij de finish haalde. In de zes voorgaande races had hij vier keer gewonnen en vanwege crashes twee keer een DNF genoteerd. De Australiër Carter Thompson – uitkomend voor het Belgische MTM Kawasaki team – behaalde zijn eerste World SSP300-overwinning in de eerste race.

In Race 2 startte Buis vanaf de eerste rij dankzij zijn snelle raceronde uit Race 1. De race werd na een crash bij de start in het achterveld stilgelegd en herstart over acht ronden. Het werd een chaotisch gevecht met een grote kopgroep en veel risicovolle inhaalacties. De KTM had opnieuw moeite met de hitte en Buis kwam als tiende over de streep. Zijn titelconcurrenten Bernat Fernandez en Julio Garcia finishten als eerste en tweede, waardoor Buis terugviel naar de derde plek in het klassement. De achterstand van twintig punten is in de tweede seizoenshelft echter nog goed te overbruggen. ‘De KTM-motor heeft het heel lastig met warme temperaturen. De achtste en tiende plek is niet waarvoor we hier zijn, maar we hebben de schade relatief beperkt,’ aldus Buis. De WorldSSP300 kent nu een lange zomerpauze. Pas begin september worden de races hervat op Magny-Cours in Frankrijk. De WorldSSP komt voor die tijd nog in actie op Donington Park in Groot-Brittannië en Balaton Park in Hongarije.

Tussenstand WorldSSP
Positie | Naam | Team | Punten |
---|---|---|---|
1 | Stefano Manzi (I) | Yamaha | 210 |
2 | Can Öncü (TR) | Yamaha | 163 |
3 | Bo Bendsneyder (NL) | MV Agusta | 156 |
4 | Jaume Masia (E) | Ducati | 146 |
5 | Tom Booth-Amos (GB) | Triumph | 142 |
Tussenstand WorldSSP300
Positie | Naam | Team | Punten |
---|---|---|---|
1 | Bernat Fernandez (E) | Kove | 134 |
2 | Julio Garcia (E) | Kawasaki | 133 |
3 | Jeffrey Buis (NL) | KTM | 114 |
4 | David Salvador (E) | Kawasaki | 104 |
5 | Carter Thompson (AU) | Kawasaki | 93 |