QJMotor opereert nog niet zo lang in de Benelux, maar het heeft wel al meteen een stempel gedrukt. Het merk heeft een uitgebreid gamma, scherpe prijzen en de motoren zijn standaard rijk uitgerust. In theorie een serieuze bedreiging voor de gevestigde waarden en merken, maar hoe zit dat in de praktijk? Hoe verhoudt een QJMotor SRT 800 SX zich ten opzichte van een ‘doordeweekse’ Honda XL750 Transalp? Heeft de QJMotor meer dan enkel een scherpe prijs?
Oplettende lezers is het misschien al opgevallen. De Honda Transalp is er eentje van de vorige generatie, herkenbaar aan onder andere de licht andere koplamp. De reden daarvoor is heel simpel: bij het uitvoeren van deze test was de geüpdatete Transalp nog niet beschikbaar. Maar laat dat je niet te veel van de wijs brengen, want de ‘oude’ Transalp staat nog steeds in de prijslijst bij Honda en we gebruiken dus ook die prijzen bij de technische gegevens. Het 2025-model kost €12.799, het geteste 2023-model €12.599. De recentste Transalp heeft nieuwe ledverlichting en een vernieuwd windscherm, een nieuw 5-inch TFT-scherm, een verlichte vierwegschakelaar en andere instellingen voor de ophanging en gasrespons.

Lekker sportief
Omdat we al wat ervaring met de Transalp hebben, besluiten we eerst op de onbekende QJMotor te stappen. Een knappe motor met een aantrekkelijk design. Hij ziet er volwassen en robuust uit, wat zeker niet onbelangrijk is in dit segment van softe adventures. De kop ziet er stoer uit, de richtingaanwijzers zijn vooraan mooi ingewerkt. Met een zwart uiterlijk met rode accenten en gouden velgen kun je niet snel iets verkeerd doen. Lekker sportief! Kijken we wat meer in detail, zien we grote namen als Marzocchi op de vering, Brembo op de remmen en Metzeler op de banden. Dat belooft wat. De QJMotor is standaard dan wel uitgerust met handvat- en zadelverwarming, maar hij heeft geen tractiecontrole en ook geen quickshifter, zelfs niet optioneel. Sterker nog: er zijn helemaal geen accessoires of opties beschikbaar. Je kunt enkel kiezen uit deze basisuitvoering of een Touring-versie met drie koffers.
Twijfeltest Suzuki GSX-S1000GT vs GSX-S1000GX: Luxeprobleem
Aan/uit-gasreactie
Het TFT-scherm trekt de moderniteit van de QJMotor door, maar de weergegeven info is karig. Je ziet er enkel het essentiële op, waarbij zoiets als de actieradius ontbreekt. Daarbij weerkaatst het scherm veel zonlicht, waardoor het niet altijd geweldig afleesbaar is. Even onzichtbaar op dit moment, maar wel superhandig als het donker is, zijn de verlichte stuurknoppen. Het eerder besproken – voor dit segment – sportieve uiterlijk voel je meteen aan je billen. Het zadel is aan de harde kant. Je hebt wel een fijne, actieve zithouding. Opnieuw sportief voor het segment, maar in de basis dus relaxt en comfortabel. Net als op ‘een’ Honda voelt de QJMotor meteen vertrouwd aan. De knoppen staan waar ze moeten staan, er duwt niets van metaal of plastic aan je benen of voeten, en de hendels staan allemaal onder de juiste hoek. Hou wel rekening met veel speling op de gaskabel. QJMotor moet ergens besparen om aan zo’n scherpe prijs te komen, en dat is duidelijk gebeurd op het gebied van elektronica. Geen tractiecontrole, geen elektronische gaskleppen. Mogelijk omdat we tegenwoordig zo verwend worden met die elektronische systemen dat we de gasreactie op de SRT wat hakerig vinden. Het is een ouderwets aan-/uitgevoel. Dat merk je vooral bij lage snelheid als je bijvoorbeeld een rotonde uitkomt. Dan is het in de tweede versnelling iedere keer weer zoeken naar het aangrijpingspunt. Maar als de gaskabel eenmaal goed gespannen is door je rechterpols, krijg je een fijn motorblok. De 799cc-paralleltwin levert 92 pk en trekt gestaag en gezwind door zijn toerenbereik. De krachtsexplosie is zeker niet spectaculair, maar het is wel een leuk motorblok. En hij maakt een knap geluid. Sportieve sound? Jazeker!
Topmerken leveren topprestaties
De topmerken die QJMotor gebruikt om het rijwielgedeelte van hun motoren optimaal te krijgen, doen wat ervan verwacht mag worden. De Marzocchi-vering is fijn en standaard prima afgesteld. Voldoende comfortabel, maar ook zeker stevig genoeg als het tempo omhoog gaat. Verwacht geen uitgebreide instelmogelijkheden, want enkel achteraan is de veervoorspanning aanpasbaar. Wij vonden het tijdens onze testweek niet nodig om op zoek te gaan naar een hardere of zachtere set-up. De Brembo-remmen dan, ook die presteerden op zijn Brembo’s. Mooi doseerbaar, krachtig en met veel gevoel te bedienen. We hebben ondertussen geleerd, na vele jaren testwerk en honderden verschillende motoren, dat meestal niet zozeer de rem-hardware de beperkende factor is, maar wel de afstelling ervan. In dit geval heeft QJMotor ook dat goed voor elkaar. Denk je aan Metzeler, denk je aan toprubber. Ook hier geen verrassingen. Gewoon banden die voornamelijk onroad goed presteren, waarbij een uitstapje op gravelwegen eveneens redelijk te doen is. Maar hou het bij soft offroad, zowel voor band als voor machine.
Kermisattractie
Overstappen op de Honda Transalp is geen wereld van verschil – het is tenslotte een gelijkaardige motor uit hetzelfde segment – maar het is toch… anders. Dat begint bij de zitpositie. Je zit veel meer als in een zetel op de Transalp, relaxter, lager, minder sportief en aanvallend. Het windscherm is, net als op de QJMotor, niet instelbaar, wat altijd jammer is. Zelfs enkele centimeters hoger doen veel als je op de autosnelweg rijdt. Maar goed, de kosten zijn ook belangrijk. Verder ontbreekt een usb-poort op de Honda, wat steeds minder voorkomt op moderne motoren. Waar de QJMotor bespaard heeft op elektronica, pakt de Transalp er mee uit. Je krijgt standaard een quickshifter, verschillende rijmodi en zelfs instelbare tractiecontrole. Er zijn dus veel meer mogelijkheden om de motor naar je hand te zetten.
De relaxtere zitpositie op de Transalp vloeit ook door naar de vering. Die is duidelijk zachter en dus meer op comfort afgestemd. Dat voel je ook duidelijk als je op tempo rijdt. De Transalp duikt en helt alsof je op een kermisattractie zit. Onveilig wordt het nooit, maar het mag allemaal een tandje scherper. Tel daar ook nog een zachter zadel bij en het zal duidelijk zijn welk merk voor welke richting kiest.
Dubbeltest Honda XL750 Transalp vs. Suzuki V-Strom 800DE
Kilo’s verschil
De vering is niet het enige dat soepeler is op de Honda. De 755cc-paralleltwin, 44 cc kleiner dan die van de QJ, is eveneens 92 pk sterk en moet slechts 2 Nm inleveren ten opzichte van de SRT. Maar het is de soepelheid van het motorblok dat veel verschil maakt. Waar het QJMotor-blok nogal agressief uit de hoek kan komen, zeker met de heftige gasreactie, is de loop van de Honda-twin minder stoterig en veel vloeiender. Het verloopt allemaal wat rustiger, zonder dat het saai wordt. Door de 270°-krukas heb je al laag in toeren heel wat pit en karakter. Het uitlaatgeluid klinkt krachtig, maar wel ingetogener dan dat van de QJMotor.
Maar hét grote verschil tussen de SRT en de Transalp is het gewicht. De Honda is maar liefst 39 kg lichter, en dat voel je meteen. Niet alleen in het optrekken en remmen, maar vooral bij het sturen. De Transalp stuurt scherper, makkelijker en vooral fijner. Om een verschil van 10 kg op te merken, moet je al een goede rijder zijn. Maar een verschil van bijna 40 kg merkt iedere motorrijder. Het is niet dat de QJMotor er een duidelijk ondermaatse machine van wordt, zeker niet. Maar je merkt wel het verschil met de verfijndere Transalp, op elk gebied.
Conclusie duotest Honda XL750 Transalp vs. QJMotor SRT 800 SX
Op papier liggen de QJMotor SRT 800 SX en Honda XL750 Transalp erg dicht tegen elkaar. Ze halen beide 92 pk uit een paralleltwin en schelen slechts 2 Nm in koppelwaarde. Maar kijk je wat verder, dan zie je dat de Honda meer elektronica heeft, tegenover standaard zadel- en handvatverwarming voor de QJMotor. Het onderhuidse verschil is het grootst. De Honda Transalp is maar liefst 39 kg lichter dan de SRT 800 SX, wat zich vertaalt in een fijner en vooral verfijnder rijdende motor. Maar koop je met de €1.800 voordeligere QJMotor een minderwaardige machine? Nee hoor, hij is alleen wat bruter en minder geraffineerd. Bepaalde merken zijn daar heel groot mee geworden.
Pluspunten Honda XL750 Transalp
- Soepel en verfijnd
- Comfortabel
- Motorblok
Minpunten Honda XL750 Transalp
- Braaf
- Te zachte vering
- Geen instelbaar windscherm
Pluspunten QJMotor SRT 800 SX
- Stoere looks
- Pittig motorblok
- Prijs
Minpunten QJMotor SRT 800 SX
- Geen elektronica
- Hard zadel, hard afgeveerd
- Gewicht
Technische gegevens Honda XL750 Transalp vs. QJMotor SRT 800 SX
Kenmerk | HONDA XL750 TRANSALP | QJMOTOR SRT 800 SX |
---|---|---|
Type | Vloeistofgekoelde twee-in-lijn | Vloeistofgekoelde twee-in-lijn |
Cilinderinhoud | 755cc | 799cc |
Boring x slag | 87 x 63,5 mm | 88 x 65,7 mm |
Compressieverhouding | 11,0:1 | n.n.b. |
Koppeling | Natte multiplaat, A&S-koppeling | Natte multiplaat |
Transmissie | Zesbak | Zesbak |
Eindoverbrenging | Ketting | Ketting |
Maximaal vermogen | 92 pk (67,6 kW) @ 9.500 tpm | 92,5 pk (67,9 kW) @ 9.000 tpm |
Maximaal koppel | 75 Nm @ 7.250 tpm | 77 Nm @ 8.000 tpm |
Motor elektronica | Rijmodi, power modi, motorrem | / |
Rijwielgedeelte | Tractiecontrole, wheeliecontrole, uitschakelbaar ABS | / |
Frame | Stalen diamantframe | Stalen buizenframe |
Verniging voor | 43 mm UPSD | UPSD |
Verniging achter | Monoshock | Monoshock |
Stelmogelijkheden achter | Veervoorspanning | Veervoorspanning |
Veerweg v/a | 190/190 mm | n.n.b. |
Rem voor | Dubbele 310mm schijf met tweezuigerklauw | Dubbele 320mm schijf |
Rem achter | Enkele 256mm schijf met éénzuigerklauw | Enkele 260mm schijf |
Banden v/a | 90/90-R21, 150/70-R18 | 110/80-R19, 150/70-R17 |
Prijs Nederland | €12.599 | €10.799 |
Prijs België | €10.799 | €9.499 |
Rijklaargewicht | 208 kg | 247 kg |
Tankinhoud | 16,9 l | 24 l |
Wielbasis | 1.560 mm | 1.540 mm |
Zithoogte | 850 mm | 835 mm |
Balhoofdhoek | 27° | n.n.b. |
Naloop | 111 mm | n.n.b. |
