In het najaar van 2023 maakte de wereld kennis met de nieuwe BMW R 1300 GS. Een machine die van top tot teen nieuw werd ontwikkeld en bijzonder goed werd onthaald door motorrijders. Nu zet BMW een volgende stap. Met als basis het blok van de R 1300 GS worden liefst drie nieuwe modellen gelanceerd: de R 1300 R, de R 1300 RS en de R 1300 RT. Met de RT gingen we alvast de baan op voor een eerste korte kennismaking.
Test 2025 BMW R 1300 GS Adventure: wissel op de toekomst
Plaats van handeling: BMW’s thuisbasis in München. Alles staat hier vandaag in het teken van de zo geliefde boxermotor die al vanaf het prille begin in 1923 deel uitmaakt van BMW’s eigenzinnige geschiedenis. In de R 1300 RT werd het blok van de GS ongewijzigd overgenomen. En dat is op zich heel goed nieuws. De naar boxernormen compact gebouwde krachtbron beschikt met z’n topvermogen van 145 pk en een massief koppel van 149 Nm bij slechts 6.500 toeren alvast op papier over alles wat nodig is om deze nieuwe toerkolos de nodige dynamiek te bezorgen. De nieuwe RT is daarmee liefst 9 pk en 6 Nm sterker dan de uitgaande R 1250 RT. Het vermogen nam dus toe. Hetzelfde geldt helaas ook voor het gewicht. De nieuwe weegt met een volle 24 litertank 281 kg en is daarmee twee kilogram zwaarder dan het uitgaande model. En dat terwijl de tankinhoud met een liter gekrompen is. De oorzaak? Daar komen we later op terug. Net als bij de GS sloeg BMW bij de ontwikkeling van de RT nieuwe designwegen in. Je ziet meteen dat dit een totaal nieuwe fiets is. Het lijnenspel is een stuk dynamischer en de machine straalt meer sportiviteit uit. De forse kuip oogt door het gebruik van verschillende kleuren en gebroken lijnen minder zwaar en de laaggeplaatste LED-koplampen geven de RT een andere, meer uitdagende aanblik. BMW wil met dit nieuwe design de machine er vooral lichter laten uitzien. Het vorige model werd door heel wat potentiële klanten alleen al door z’n looks beoordeeld als zwaar. En niet zelden werd net daarom een GS aangeschaft in plaats van een RT. De voorzijde van de kuip ziet er opvallend lichter uit en is ook een stukje smaller dan bij de vorige RT. Je zou dan denken dat het met de windbescherming de verkeerde kant op gaat, maar niets is minder waar. Door het slimme gebruik van aerodynamische hulpmiddeltjes zoals vaste en beweegbare winddeflectoren biedt de nieuwe net wat meer bescherming tegen weer en wind. Zeker als je de aan de zijkant van de kuip gemonteerde instelbare winddeflectoren naar de hoogste positie plaatst krijg je weer dat beschermde, veilige gevoel dat de RT zo kenmerkt. Wat de vorige RT ook wel typeerde was de hitte achter de kuip bij warm weer. En ook daar bieden die nieuwe instelbare deflectoren een oplossing. Plaats je ze in de laagste stand, dan komt er aanzienlijk meer rijwind op je lichaam en blijft alles een stuk frisser. De nieuwe winddeflectoren onder de cilinders zorgen er dan weer voor dat je schoenen en onderbenen minder snel vuil worden. Ook dat was volgens marktonderzoek een absolute wens van RT-rijders die hun machine vooral gebruiken voor woon-werkverkeer en dus netjes op hun werkplek willen aankomen.
Verwarmde handgrepen
We krijgen vandaag een 130 kilometer lange (korte …) rit voor de wielen. Vertrekken doen we bij BMW Motorrad aan de Zeppelinstraße in Garching (München) en rijden via nationale wegen en snelwegen richting Kipfenberg. De zitpositie is duidelijk anders dan bij de vorige RT. Je zit iets meer naar voren en de zithouding voelt zelfs een heel klein beetje sportief aan. De zadelhoogte is standaard regelbaar tussen 820 mm en 840 mm. Met mijn 1m82 voelt de kniehoek best klein aan en daarom plaats ik het zadel meteen in de hoogste positie. De zitpositie mag dan actiever zijn, niets wijst erop dat de rit minder comfortabel zal zijn dan bij de vorige RT. Je voelt aan alles dat deze machine bedacht is voor lange ritten. De ruimte, het luxueuze gevoel en vooral de uitrusting maken duidelijk dat deze machine niets meer of niets minder ambieert dan de kroon in het eerder karig bezaaide toursegment. De windbescherming is ronduit schitterend. De elektrisch in de hoogte verstelbare ruit biedt veel bescherming en genereert aanzienlijk minder turbulentie rond je helm dan bij het vorige model. Het effect van de regelbare deflectoren aan de zijkant van de kuip is duidelijk merkbaar. De bediening ervan verloopt handmatig maar gaat heel vlot. Omdat we in Duitsland op pad zijn kunnen we dit alles ook testen bij hoge snelheden en het resultaat is werkelijk uitmuntend. Zelfs bij snelheden van 160 km/u en meer blijft het relatief rustig in het zadel van de RT. Wel plaats je bij zulke snelheden de ruit het best in een wat lagere positie omdat er anders iets te veel turbulentie ontstaat rond je helm. Zelfs bij deze snelheden kan je desgewenst genieten van een heerlijk stukje muziek uit de optionele audio-installatie. En er is ook goed nieuws voor de duozitters onder ons: het zadel van de nieuwe RT werd langer waardoor de duo meer ruimte heeft. Ook de standaard zijkoffers zijn nieuw en bieden een inhoud van 27 liter. Met de voor het eerst optioneel af-fabriek beschikbare Vario-koffers groeit de inhoud desgewenst naar 33 liter. Door de nieuwe vorm van de koffers heeft de passagier bovendien meer beenruimte ter beschikking. De zijkoffers hebben standaard centrale vergrendeling en verlichting. In de linker koffer vind je een USB-C oplaadpoort. De twee als optie beschikbare topkoffers hebben een inhoud van 39 of 54 liter. Deze laatste heeft een verwarmde rugleuning voor de passagier. In optie zijn ook het zadel en de handgrepen (!) voor de duo verwarmd. Slim gespeeld BMW!
Test 2025 Triumph Speed Triple 1200 RX: (R)X-factor
Loepzuiver gevoel
Op een toerbeest als deze RT mag natuurlijk ook de nodige elektronica niet ontbreken. En BMW trok ook hier de registers behoorlijk open. Om al die snufjes vlot bruikbaar te maken werd de lay-out van het 10,25 inch TFT-dashboard herwerkt en werd een nieuwe ‘Connectivity Hub’ ontwikkeld. Ook zijn er meer voorkeurinstellingen zoals ‘Mijn Motorfiets’, ‘Radio’, ‘Navigatie’, ‘Media’, ‘Telefoon’ en ‘Instellingen’. Verder is er een ‘knop’ voorzien voor het verbinden van toekomstige accessoires zoals slimme brillen of verwarmde- en/of verlichte kledij. De RT beschikt standaard over drie rijmodi (Rain, Road en Eco). Onze testfiets is voorzien van de optionele rijmodi Dynamic en Dynamic Pro. In de Eco-modus maakt de elektronica optimaal gebruik van de ShiftCam-technologie van het blok en zal het verbruik tot een absoluut minimum beperkt worden. Ideaal voor de spannende momentjes waarop de resterende brandstof en de nog af te leggen weg niet helemaal bij elkaar passen… Heb je wel tijdig getankt dan kies je best voor de Dynamic-modus. Die gebruikt het volle potentieel van de sterke boxer. De standaard Road-modus doet dat ook, maar die grijpt minder in op de settings van de Dynamic ESA elektronisch geregeld vering, het remsysteem met bochtengevoelig ABS en de geautomatiseerde ASA versnellingsbak (optioneel). Onze testmachine was uitgerust met het eveneens optionele DCA (Dynamic Chassis Adaption) en dat is zonder meer een aanrader. Vooral de wisselwerking tussen de sturing van de motor en het chassis levert wel degelijk een voelbaar resultaat. Doordat DCA de rijhoogte en de veerconstante kan aanpassen, verandert de dynamiek volledig. Kies je voor de meest sportieve setting, dan is de invloed op belangrijke parameters als demping, balhoofdhoek en naloop dermate groot, dat de RT zich ontpopt tot een echte sporttourer. De machine stuurt dan veel scherper en directer en het gevoel tussen band en wegdek wordt loepzuiver. De nieuwe EVO Telelever vooraan en EVO Paralever achteraan verdienen op dat ogenblik echt een dikke duim. Maar ook wanneer je voor een meer comfortabele setting kiest, verrast de bijzondere BMW-wielophanging in de positieve zin. Het comfort en de rechtuitstabiliteit zijn verbluffend zonder dat de stuureigenschappen er te veel onder lijden. Het lage zwaartepunt, het compacte stalen frame en de liefst 1,4 kg lichtere wielen missen hun effect niet en maken van de nieuwe RT behalve een reis- ook een behoorlijke stuurmachine.
Geen echte automaat
Onze testmachine is voorzien van BMW’s geautomatiseerde versnellingsbak (ASA). Die is als optie verkrijgbaar (standaard op de speciale Option 719-versie) en maakt de RT nog completer en comfortabeler. De werking van de bak is goed, maar niet perfect en sterk afhankelijk van de gekozen rijmodus. In de Dynamic-modus wordt er te veel op- en afgeschakeld. Verwacht ook geen boterzachte overgangen tussen de versnellingen zoals dat bij een echte automaat het geval is. Het blijft immers een gerobotiseerde gewone versnellingsbak en dat heeft dus gevolgen. Persoonlijk zou ik opteren voor een gewone bak met quickshifter. De nieuwe RT beschikt rondom over LED-verlichting. Nieuw is de Headlight Pro-optie. Die zorgt onder meer voor een lichtbundel die wordt aangepast aan de rijsnelheid. Op de snelweg zal de lichtbundel bijvoorbeeld verder voor je uit worden gericht dan wanneer je traag door de stad rijdt. De lichtbundel zal tevens aangepast worden aan de hellingshoek en aan de verschillende rijhoogtes die het gevolg zijn van de instellingen van de elektronisch geregelde vering of van remacties. Omdat we uitsluitend overdag reden hebben we deze optie niet kunnen testen, maar de uiteenzetting door de ontwikkelingsingenieurs was behoorlijk indrukwekkend en veelbelovend.
Hoezo zwaarder?
Aan het begin van dit artikel las je dat de nieuwe RT iets zwaarder is dan het uitgaande model en dat er een litertje minder benzine in de tank past. Dat zorgde tijdens deze introductietest voor wat kopzorgen bij de aanwezige ingenieurs. Niet omdat de prestaties van de nieuwe RT eronder zouden lijden, maar wel uit angst voor de perceptie van het publiek. Beide cijfers vallen echter eenvoudig te verklaren. De iets kleinere tankinhoud wordt veroorzaakt door het nieuwe opbergvakje voor je telefoon. Dat bevindt zich vooraan bovenop de tank. Niks bijzonders zal je zeggen. Klopt, behalve dat BMW een koelsysteem voorzag om de temperatuur van je telefoon onder controle te houden. Dat koelsysteem zit recht onder het opbergvak en neemt dus wel wat plaats in. En net onder het koelsysteem voor je telefoon werd er een ruimte vrijgelaten voor technologische toepassingen die pas binnen enkele jaren beschikbaar zullen zijn. Waarover het precies gaat, wilden die vriendelijke Duitsers natuurlijk niet kwijt. Ons vermoeden gaat uit naar nieuwe toepassingen voor de twee radars die de RT nu al standaard aan boord heeft. Denk daarbij aan communicatie tussen verschillende voertuigen om zo de actieve veiligheid te vergroten en aanrijdingen te voorkomen. Enfin, een litertje minder dus. Maar met een testverbruik van net geen 1 op 20 (door het slechte weer reden we eerder rustig) kom je met de 24 liter in de tank toch al een heel eind, niet? Het extra gewicht van de machine valt eenvoudig te verklaren doordat de nieuwe RT standaard is uitgerust met het ESA elektronische veringpakket. Ook de extra winddeflectoren onder de cilinders zorgen voor een kilootje extra.

Test Moto Guzzi Stelvio PFF vs. Honda CRF1100L Africa Twin Adventure Sports: Ridders van het asfalt
Conclusie test 2025 BMW R 1300 RT
We hebben even moeten wachten op de nieuwe BMW R 1300 RT, maar het wachten wordt duidelijk beloond. Op technisch vlak werden er bij de ontwikkeling van deze nieuwe RT kosten nog moeite gespaard en dat voel je tijdens het rijden. Het nieuwe design en de slimme toepassing van aerodynamica maken de RT toegankelijker, dynamischer en beter. De beresterke boxermotor kenden we al uit de GS en toont zich ook in deze RT als werklustig, aangenaam en zuinig. Ook het nieuwe rijwielgedeelte overtuigt. Het elektronische ESA-veringpakket werkt perfect en is zoals gemeld standaard aan boord. Laat je budget het toe, kies dan zeker voor het optionele DCA (Dynamic Chassis Adaption) dat er verbazingwekkend goed in slaagt om deze toermachine nog scherper te laten sturen en nog beter te laten remmen. En wat zijn de minpunten? Een klein puntje van kritiek is er voor het zadel dat er al na honderd kilometer voor zorgde dat verschillende collega’s rechtop gingen staan om ‘de boel effe los te schudden’. In de basispositie van het zadel word je iets te veel naar de tank toe geduwd en dat zorgt dus voor ongemak. Gelukkig zijn zowel de hoogte als de hoek van het zadel verstelbaar en vind je allicht voor jezelf de perfecte setting. Ook de kleine kniehoek viel op. Op een toermachine als deze verwacht je een ruime kniehoek. Ook hier komen de stelmogelijkheden van het zadel gelukkig ter hulp. En zou dat niet volstaan, dan heeft BMW in de optielijst een enorm aantal andere zadels en zelfs lagere voetsteunen in de aanbieding. Die optielijst is naar aloude BMW-traditie erg lang en uitgebreid. Hoewel de nieuwe R 1300 RT standaard al over heel wat toeters en bellen beschikt, is de vanafprijs van €27.390 dus allicht maar een begin.
Pluspunten 2025 BMW R 1300 RT
- Fris en vernieuwend design
- Windbescherming
- Standaard elektronisch geregelde vering
- Heerlijk blok
Minpunten 2025 BMW R 1300 RT
- Kleine kniehoek
- Zadel instellingsgevoelig
- Stevig geprijsd
- Technische gegevens BMW R 1300 RT
Kenmerken | Details |
---|---|
MOTOR | |
Type | Lucht-/vloeistofgekoelde boxer met twee bovenliggende nokkenassen met kettingaandrijving en balanstandwielen |
Cilinderinhoud | 1300 cc |
Boring x slag | 106.5 mm x 73 mm |
Kleppen/cilinder | 4 |
Compressieverhouding | 13,3 : 1 |
Carburatie | Elektronische inlaatpijpinjectie/digitaal motormanagement met gasklepstelmotor |
Koppeling | natte multiplaat, anti-hop |
Transmissie | zesbak |
Eindoverbrenging | cardan |
PRESTATIES | |
Maximaal vermogen | 145 pk (107 kW) @ 7.750 tpm |
Maximaal koppel | 149 Nm at 6.500 tpm |
ELEKTRONICA | |
Motor | |
RIJWIELGEDEELTE | |
Frame | Tweedelig frameconcept van hoofd- en daaraan geschroefd achterframe, meedragende motor |
Vering voor | BMW Motorrad EVO-Telelever; stuurkanteling ontkoppeld via flexelement, centraal geplaatst veerbeen |
Stelmogelijkheden | |
Vering achter | BMW Motorrad EVO-Paralever, eenzijdige swingarm van gegoten aluminium, doorlopende swingarmlageras, centrale veerpoot |
Stelmogelijkheden | |
Veerweg v/a | 149 mm / 158 mm |
Rem voor | Dubbele schijfrem, diameter 310 mm, radiale remklauw met 4 zuigers |
Rem achter | Enkele schijfrem, Ø 285 mm, zwevende remklauw met twee zuigers |
Banden v/a | 120/70 ZR17 – 190/55 ZR17 |
PRIJZEN | |
Nederland | v.a. €27.390 |
België | v.a. €23.390 |
ALGEMEEN | |
Wielbasis | 1.500 mm |
Balhoofdhoek | 64,2° |
Naloop | 121,5 mm |
Zithoogte | 820/840 mm |
Gewicht | 281 kg |
Tankinhoud | 24 l |
Foto’s: BMW