Voor wie heel veel niet te veel is en de overtreffende trap gewoon als standaard beschouwt, is de 2025 Ducati XDiavel V4 zeker een optie. Ducati vernieuwde zijn powercruiser grondig; wij gingen hem testen aan de altijd (toch?) zonnige Franse Riviera.
Bij een test met een extreme motor, passen extreme omstandigheden. Dat moet de plaatselijke weerverantwoordelijke gedacht hebben toen bekend werd dat Ducati zijn nieuwste brok testosteron in Zuid-Frankrijk wilde voorstellen. Het traditionele warme lenteweer in le midi moest plaatsmaken voor een weertype dat we eerder in Nederland verwachten: een droge morgen met 13 graden en in de namiddag winterse omstandigheden; 8 graden met regen en hagel. Maar goed dat de fotografie al eerder in de middag had plaatsgevonden…
Testomstandigheden | Wisselvallig, zonnig, regen en hagel |
Temperatuur | 7-15 graden |
Testkilometers | 230 km |
Indrukwekkend sympathiek
De 2025 XDiavel V4 is de cruiservariant van de alom bekende Diavel. Ducati mag die benaming dan wel gebruiken, maar zeggen dat dit ‘een cruiser’ is, staat gelijk aan: Max Verstappen werd wereldkampioen in een Honda’tje. De XDiavel is op zijn minst een powercruiser en vooral een indrukwekkende motor. Zo heeft-ie een monocoque frame en krijgt hij in zijn 2025 uitvoering volledige LED-verlichting, 50 mm instelbare vorkpoten, de nu al mythische Ducati V4 met aangepaste mappings en elektronica, een 6.9 TFT-scherm, instelbare vooruit geplaatste voetsteunen en een knoert van een 240-achterband. De elektronicawinkel is groot genoeg om een doorsnee MediaMarkt jaloers te maken. Cruisecontrol, ABS, bochten ABS, vier rij-modi, drie vermogensopties… Dat alles om 168 pk en 126 Nm op een beheersbare manier aan het asfalt kwijt te kunnen. Indrukwekkend? Absoluut. Maar het wordt nog imposanter als je ermee gaat rijden. Want Ducati heeft er een paar extra’s tegenaan gegooid, die de rijervaring naast opwindend ook nog onderhoudend maken. Wat dacht je bijvoorbeeld van een G-krachtmeter die aan het einde van de rit laat zien hoeveel G je bij de acceleratie, het remmen en in de bochten op het – in ons geval – prachtige lichaam gegooid kreeg. Kijk, dat maakt de nieuwste Duc naast imposant ook nog sympathiek.
Als een duivel…
…uit een doosje. Zo verschijnt de XDiavel V4 op het toneel in 2025. Hij treedt uit de schaduw van de bekendere Diavel met een styling die perfect past bij dit type motor. De XDiavel behoort wat ons betreft tot de meest verrassende motoren van het jaar. Waarom? Je verwacht dat deze motor een echte powerbike is, maar dat blijkt uiteindelijk maar een deel van zijn karakter te zijn. Wij waren nog het meest verrast door zijn wendbaarheid en de prestaties op bochtige wegen. Voor we de bergen achter de Franse Riviera indoken, meenden we dat dit de perfecte motor moest zijn om in pakweg Dubai mee te flaneren. Een lust voor het oog, indrukwekkend op vele vlakken en héél geschikt om op een lange woestijnweg een stevige sprint mee te trekken. Niet gehinderd door al te veel rijtechniek. Het is lang geleden dat we er zo naast zaten – Joost Kleine zou wel eens het Eurovisiesongfestival winnen -, want de XDiavel V4 ontpopte zich zowaar tot een echte bochtenpikker. Oké, dit ding weegt volgetankt net geen 250 kg (Ducati geeft een rijklaar gewicht zonder brandstof op van 229 kg en er is een 20 liter tank) maar het zwaartepunt ligt laag. Om de één of andere reden slaagt Ducati erin om deze spurtbom met dat gewicht en een wielbasis van 1.620 mm toch vlot te laten sturen. En ook al is grondspeling altijd het probleem van de rijder, in dit geval raakten we geen enkele keer het asfalt met de voeten of de voetsteunen. Als je de XD in de bocht gestuurd hebt, loopt-ie als op rails. Bij het accelereren zorgt die brede achterband voor een soort elastisch effect, waarbij je na de bocht als een duikelaar weer rechtop geduwd wordt. Even wennen, maar eigenlijk best leuk.

Opvallende trilling
Het is opvallend hoe goed deze powercruiser stuurt, maar de kern van het geheel blijft dat V4-blok. Het volgende is voer voor discussie, maar het zou wel eens kunnen dat een V4 de meest aangename motorconfiguratie ter wereld is. Boxer-fans kunnen die stelling ook hard maken, maar enkel als ze met een Porsche rijden…
Dat blok dus. Heerlijk karakter, al zit er een kanttekening aan vast. Ducati heeft ervoor gekozen om, behalve in zijn één, bij toerentallen onder de 3.800 tpm de achterste cilinders uit te schakelen. Goed voor de zuinigheid, de uitstoot en dus misschien wel voor de Euro5+ metingen. In elk geval rij je dan even met een paralleltwin en het blok geeft tot dat toerental een opvallende trilling door. Terwijl het aan de kaap van 4.000 opm zelfs opvallend trillingvrij loopt. Het resultaat is dat sommigen ervoor zullen kiezen om steeds iets hoger in de toeren te rijden. Anderen zullen het misschien niet merken of er helemaal niet aan tillen. Maar opvallend is het wel.
Beast mode
Het blok is niet alleen krachtig, het is ook toegankelijk. Zelfs al rijdend kun je vlot kiezen tussen de vier modi en als je stilstaand iets meer tijd hebt, kun je ook goochelen met het vermogen, de tractiecontrole en het ABS. Toen de hemelsluizen opengingen, schakelden we over van onze geprefereerde Touring-modus naar de Rain-setting. Maar, die bleek net iets te veel in te grijpen. In die zin dat de voorrijder er ondanks de apocalyptische omstandigheden stevig tegenaan bleef gaan en we dus dat volle vermogen goed konden gebruiken. Wie het rustig aan doet in de regen – en dat zullen de meesten zijn – zal de Rain-modus wél op prijs stellen. Op een droge ondergrond en met weinig verkeer, kozen wij de Touring setting boven Sport. Omdat de XDiavel V4 in zijn sportplunje echt wel een beest wordt. En onze eigen beast-mode hadden we thuis gelaten ten voordele van een regenpak. De juiste keuze, zo bleek…
Test Ducati Streetfighter V4 S: Beleving
Conclusie eerste test 2025 Ducati XDiavel V4
Voor het overige waren we onder de indruk van het gemak waarmee de elektronica zich laat bedienen. Maar ook van leuke details als die G-krachtmeter of het scherm dat de balans tussen vermogen en koppel weergeeft of ook nog de kinderlijke eenvoud waarmee de cruisecontrol zich laat bedienen. In de bergkou wensten we dat er ook handvatverwarming op zat, maar tegelijk kwam het besef dat Ducati een dermate groot accessoire-aanbod heeft, dat iedereen de XDiavel naar eigen wens kan samenstellen. Wie kiest voor het pakket met zijkoffers en een touringruit, krijgt er wat ons betreft meteen de Trofee voor Slechte Smaak bij, maar de andere uitvoeringen en opties zijn goed uitgekiend. Eentje heeft een Akrapovič uitlaatlijn die – hou je vast – 11 pk meer geeft en 11 kg minder weegt. Kijk wat er in geluids- en emissienormen kruipt… Nu zal die Akra ook voetgangers op het trottoir van de sokken blazen, dus het hoeft geen betoog dat-ie niet voor de openbare weg gehomologeerd is. Los van alle accessoires, biedt Ducati met de 2025 XDiavel een motor die ons niet alleen verraste, maar ook bekoorde. Het is een sterk totaalpakket en een benadering van de cruiser-gedachte die net zo origineel als hoogwaardig is.
Pluspunten 2025 Ducati XDiavel V4
- V4
- Bochtengedrag
- Afwerkingsgraad
- Gebruiksgemak van elektronica
Minpunten 2025 Ducati XDiavel V4
- Trillingen onder de 3.800 tpm
Foto’s: Ducati
Technische kenmerken 2025 Ducati XDiavel V4
MOTOR | |
Type | Vloeistofgekoelde V4 |
Cilinderinhoud | 1158 cc |
Boring x slag | 83 x 53,5 mm |
Compressieverhouding | 14:01 |
Koppeling | Hydraulisch bediende natte meerplaatskoppeling |
Transmissie | Zesbak |
Eindoverbrenging | Ketting |
PRESTATIES | |
Maximaal vermogen | 168 pk (123 kW) @ 10.750 tpm |
Maximaal koppel | 126 Nm @ 7.500 tpm |
ELEKTRONICA | |
Motor | Uitschakelbare tractiecontrole, 4 rij-modi, cruisecontrol, quickshifter, 3 vermogensopties |
Rijwielgedeelte | ABS voor en achter, instelbaar |
RIJWIELGEDEELTE | |
Frame | Aluminium monocoque frame |
Vering voor | 50 mm UPSD voorvork |
Stelmogelijkheden | Volledig instelbaar |
Vering achter | Monoschok op enkelzijdige swingarm |
Stelmogelijkheden | Volledig instelbaar |
Veerweg v/a | 120/145 mm |
Rem voor | Twee 330mm-schijven met radiaal gemonteerde Brembo Stylema vierzuigerklauw |
Rem achter | Een 265mm-schijf met Brembo tweezuigerklauw |
Banden v/a | 120/70-17, 240/45-17 |
PRIJZEN | |
Nederland | v.a. €34.990 |
België | v.a. €29.990 |
ALGEMEEN | |
Rijklaar gewicht zonder benzine | 229 kg |
Tankinhoud | 20 l |
Wielbasis | 1620 mm |
Zithoogte | 770 mm |
Balhoofdhoek | 29° |
Naloop | 124 mm |
