Getest > Yamaha FJR1300A

De nieuwste FJR1300 is vooral weer heel erg herkenbaar FJR, maar dan doorontwikkeld. Het dikke blok is ouderwets goed bezig, maar Yamaha ontkwam er niet aan om de toermotor serieus aan de oren het digitale tijdperk in te slepen. Het levert een mooie mix van analoog en digitaal op.

 

Ondanks zijn onbesproken rijkwaliteiten raakte de FJR op het gebied van elektronica een beetje op de achtergrond. Het 2013-model moet die achterstand ongedaan maken. Een rits afkortingen maakt duidelijk dat de FJR op het gebied van elektronica weer helemaal bij de tijd is. Naast het YCC-T (Yamaha Chip Controlled Throttle, ofwel ride-by-wire), TCS (Traction Control System), D-Mode (twee verschillende rijmodi) krijgt de sportstoerder ook nog cruisecontrol.

 

AFGEROOMD

Meer dan alle elektronica bij elkaar valt de nieuw vormgegeven voorkant van de FJR in het oog. De ‘nosejob’ doet de machine goed. Direct na het dashboard is het op het oog gedaan met de vernieuwingsdrang. De tank, buddy en achterkant ademen toch vooral weer de oude en vertrouwde FJR uit. Toch oogt de machine door de vernieuwde voorkant als geheel slanker en moderner.

 

Zoals verwacht voelt de zitpositie vertrouwd met het harde, maar comfortabele zadel. Op basis van de prima zitpositie weet je al dat de FJR je niet alleen toeristische kilometers gaat voorschotelen, maar ook sportieve kilometers. Het donkere potente geluid van de dikke viercilinder versterkt dat gevoel alleen maar. Zoals altijd bulkt de viercilinder van onder tot boven van het koppel. Yamaha peutert drie pk extra uit het blok en het koppel ligt ook continu boven de waarden die het oude motorblok liet optekenen. Voor het eerst biedt de motorfiets je de keuze uit een S-portieve of een T-oeristische vermogensafgifte. De elektronica grijpt in op de gasklep en levert daarmee een motorfiets op met een duidelijk voelbaar gematigder karakter. Het systeem roomt gevoelsmatig niet alleen iets van de motorische felheid af, maar ook van het rijplezier. In S-mode reageert de motor net iets uitbundiger, voelt hij meer jouw speelkameraadje zonder dat het een moment bedreigend of onvoorspelbaar wordt. 

 

STABILITEIT

De schokbreker beschikt nog steeds over de regelmatig geroemde mogelijkheid om de veer met een schuifknop van hard op zacht te zetten. Aan de achterkant veranderde Yamaha– los van de veerinstellingen – terecht niet veel. Pas als je de FJR1300A genadeloos hard op zijn falie geeft, blijkt de schokbreker niet feilloos.

 

De voorvork is wel volledig herzien. Dankzij het veelvuldig gebruik van aluminium in het binnenwerk slaat de weegschaal minder ver uit. Conform de laatste mode zijn vering en demping gescheiden. Yamaha stak niet vergeefs zijn energie in de voorkant. De vork geeft exact aan je door wat er onder je gebeurt en bevredigt zowel de toerder als de sporter. Je hebt nog geen drie bochten nodig om te wennen aan het stuurgedrag, dat weet je eigenlijk al bij de eerste knik die je samen rondt. Het gemak waarmee de FJR instuurt, maar vooral de stabiliteit in de bochten boezemen enorm veel vertrouwen in. Bijna vanzelfsprekend doorkruis je het drukke stadsverkeer, een kronkelende provinciale weg en al net zo moeiteloos glijden de daarop volgende snelwegkilometers onder de banden door. Op perfect asfalt gedraagt de motor zich als een strakke racer, kwalitatief minder asfalt brengt iets van beweging in de machine. Vervolgens weet de vering alle onrust razend snel te elimineren.

 

SPORTFIETS

Door het stuurgemak vergeet je zomaar dat je op een toerfiets zit. Dat wreekt zich bij het remmen. De remmenwinkel werkt overtuigend, de eerste ‘bite’ van de voorrem is stevig, maar stevig doorknijpen levert geen extra portie vertraging op. Voor een toerfiets voldoet het prima, maar soms denk je toch heimelijk op een sportfiets te zitten. 

 

Misschien helpt het als je de FJR1300A behangt met allerlei accessoires die het toergenot verhogen. Bredere spiegels, ruit en windegeleiders houden de wind beter van handen, torso en voeten. Het toerzadel staat nog meer kilometers toe zonder protesten van de bilpartij. En de topkoffer is weer traditioneel van het formaat koelkast.

 

Misschien dat investeren in een andere ruit de beste optie is. Op de snelweg valt het namelijk op dat er motoren zijn die hun bestuurder beter uit de wind zetten. De armen en de helm bivakkeren blijvend in de rijwind. Niet ideaal voor forenzen die regelmatig door wind en regen rijden. Het ruitje vrijwaart hen zowel in de lage en hoge stand wel van turbulentie. Je kunt dus rustig kijken hoe de ene na de andere probleemloze kilometer voorbij glijdt. 

 

 

GEMAAKT VOOR

Groottoerist, forens en/of beroepsrijders die hun comfortabele toerfiets af en toe lekker de sporen willen geven. Die een sportfiets soms een poepie willen laten ruiken. Gewoon omdat het kan.

 

MOTOR

Als altijd een vier in lijn die bulkt van het vermogen. Yamaha geeft wederom geen gehoor aan het regelmatig aangevraagde verzoekplaatje voor een zesde versnelling.

 

ELEKTRONICA

Nieuw op de FJR1300A, maar het werkt allemaal feilloos. We hebben het geprobeerd, maar cruisecontrol, TCS en ride by wire zijn niet op fouten te betrappen.

 

MotorNL Nieuwsbrief

Schrijf je nu in voor onze nieuwsbrief of aanbiedingen en blijf iedere week op de hoogte van al het nieuws, motortests, leuke routes of aanbiedingen.






Hierbij geef ik toestemming om me via email, met de informatie die ik in dit formulier opgegeven heb, nieuwsbrieven te sturen.

Uitschrijven kan op elk moment, onder iedere nieuwsbrief staat onderaan een link om uit te schrijven. We hebben je privacy hoog in het vaandel, onze privacy policy is op de website te lezen. Als je dit formulier instuurt, dan ga je akkoord met de voorwaarden genoemd in de privacy policy.


Over de auteur

De redactie van Motor.nl bestaat uit alle redactieleden van MOTO73, Promotor en Classic & Retro. Redacteuren Ad van de Wiel, Jan Kruithof, Eddie de Vries, Nick Enghardt, Maikel Sneek en diverse freelancers zijn dagelijks actief voor Motor.nl.

Misschien vind je dit ook interessant?