zaterdag 14 december 2024

Getest: Ducati Multistrada 950

…Bologna in dit geval. Deze Ducati Multistrada 950 heeft bijna honderd kubieke centimeters meer cilinderinhoud dan die oorspronkelijke superbike, dus met 937 cc is klein toch heel stiekem zo klein niet.

De aanduiding 950 is een bijzondere, aangezien hij een blok deelt met zijn broertjes uit de Hyper-reeks. Logischerwijs viel er voor de Ministrada ook wat te halen bij de grotere broers, waarbij de Multistrada Enduro hofleverancier blijkt. Zo kwamen de uitlaatdemper en de achterbrug beide rechtstreeks van de Enduro. Dat heeft voordelen, want een upgrade naar meer offroadgerichte spaakwielen is een peulenschil dankzij de dubbelzijdige swingarm.

Brede inzetbaarheid
Tegen de verwachting in is het bodywork vervolgens niet rechtstreeks overgenomen van de grotere Ducati-allroads, want het merk wilde een specifiekere rijbeleving meegeven aan de 950. Ducati meldt dat een gemiddelde van 5,3 liter per honderd kilometer haalbaar is, en dat klinkt gezien het vrij hoge tempo van de testdag als een niet onaardige schatting. Dan komt meteen één van de belangrijkste sterke punten van de Multistrada 950 bovendrijven, de brede inzetbaarheid. Ducati deelt het spectrum op in touring, sport, urban en enduro, vier segmenten waarin deze allroad uit de voeten zou moeten kunnen..

Touring
Touren is de Multistrada hem op het lijf is geschreven. De zithoogte is de laagste van elke Multi en daarmee is de drempel ook laag voor de dames en kleinere heren onder ons. Voor de sportievere rijders valt weinig te vrezen, want de lage zit is prima, zonder dat je bang hoeft te zijn meteen elk uitstekend stukje metaal aan de grond te rijden. Vervolgens kunnen we ook stellen dat de zithouding ook goed voor elkaar is, want het stuur heeft qua breedte een fijne balans tussen breed voor controle en smal voor comfort. Het zadel valt in ook op in positieve zin, want het geeft voldoende feedback en controle, zonder dat je heel snel last van je billen krijgt.

Sport
De nieuwe aluminium gietwielen onderstrepen het sportieve uiterlijk. Bij Ducati kicken ze nogal op de enkelzijdige achterbrug. Eén kant moet dezelfde krachten opvangen als de twee zijden normaal gesproken samen doen. Bij Ducati weten ze van wanten wat enkelzijdige swingarms betreft en genoeg exemplaren hebben al bewezen dat het mooi kan. Alleen wordt ‘mooi’ al heel snel ‘duur’ en dat is het uitgangspunt van de 950 nooit geweest. De dubbele achterbrug is behalve doelgericht ogend dus ook nog eens minder pijnlijk in je knip.

Qua rijwielgedeelte is de Multistrada verder niet heel sportief. Laten we het subtiel brengen door te zeggen dat sportiviteit niet de topprioriteit had bij de totstandkoming van de 950. De vering achter is aardig, zij het wel wat zacht gedempt. Wat betreft de vering aan de voorzijde is het voor heel actief rijden al snel gedaan met de pret. De rempartij van de firma Brembo bestaat een aantal oude bekenden: 320-millimeter-schijven, gegoten vierzuiger-monoblock-klauwen en een axiale rempomp met gesloten reservoir. De pomp is van het type sponzig, wat in combinatie met de upsidedownvork van Kayaba niet heel veel vertrouwen wekt.

Urban
Het injectiesysteem met instelbare rijmodi komt op het wisselende wegdek in de stad prima uit de verf, al krijgt de Sport-stand per definitie de meeste lof. Onbeperkt is die toch wel het fijnst, maar bij mindere omstandigheden switch je gewoon naar de Urban-stand of de Touring, net wat je wilt. Het switchen vergt wel wat gewenning. Klikken, bevestigen, klikken, bevestigen en vervolgens nog even bevestigen; het lijkt Microsoft Windows wel. Het went, maar van harte gaat het niet.

Enduro
Als zijn meest directe familielid Multistrada Enduro heet, zal deze 950 ook wel wat enduro-achtige streken kunnen hebben. Die reguliere achterbrug maakt een wissel naar stoere draadspaakwielen eenvoudig en Pirelli’s Scorpion Rally-banden maken er optisch een waar offroadbeest van. Een lager ruitje, gefreesde crosssteunen en bij voorkeur ook de zeer mooie Termignoni-demper maken het af.

Multistrada is Italiaans voor vele wegen en dat kon wel eens zijn waar je deze 950 zult aantreffen; heel veel wegen en vele plaatsen. Want terwijl de vering in standaard instelling echt te wensen overlaat, is alles volledig instelbaar en met de juiste draaitjes en klikjes valt er veel te halen. Dat alleen zou al veel goed moeten maken voor de rijbeleving. En anders maakt de vanafprijs ook nog heel wat goed.

Tekst: Nick Enghardt, foto’s: Milagro

 

[justified_image_grid ids=26834,26835,25063,25064,26836,26837,26838,26839,26840,26841,26842,26843,26629]

Redactie
Redactie
De redactie van Motor.nl bestaat uit alle redactieleden van MOTO73 en Promotor. Redacteuren Marien Cahuzak, Jan Kruithof, Maikel Sneek en diverse freelancers zijn dagelijks actief voor Motor.nl.

GEBRUIKERSSCORE

Ben jij eigenaar van dit type en jaartal motorfiets? Doe dan mee met de gebruikersscore. Vul onderstaande velden in zodat andere geïnteresseerden nog meer informatie hebben voor dat ze eventueel tot aankoop overgaan.

Deel jouw ervaring met dit model met andere motorrijders

Motorblok
Stuureigenschappen
Vering en Demping
Remmen
Comfort
Afwerking
Uitrusting
Verbruik
Prijs/Kwaliteit

Gebruikers die hun ervaring hebben gedeeld (0)

Er zijn nog geen ervaringen van eigenaren/gebruikers van deze motor.

Laatste Artikelen

Gerelateerde artikelen