zondag 6 oktober 2024

Test Mash B-Side 500

Sinds heel lang loop ik dagelijks minstens twee maal voorbij een foto van mijn grootouders en mijn vader gezeten op een lichte BSA met zijspan. Niets bijzonders zal je denken. En daar heb je gelijk in. Het is pas sinds de Mash B-Side 500 onze teststal bezocht dat de foto me werkelijk wat doet.

De B-Side 500 is een nieuw model en komt in het uitgebreide Mash-gamma naast de Black Side 440. Die laatste loopt al een tijdje en kent een vaste schare aanhangers. Vooral in Duitsland is deze betaalbare (€11.999) zijspancombinatie erg populair. De leuk uitziende machine heeft echter één groot minpunt en dat is het slechts 29 pk sterke ééncilinderblokje dat zorgt voor de aandrijving. Die 29 pk zijn écht heel nipt om de 342 kg wegende combinatie vlot te laten rijden. Met de nieuwe B-Side 500 wordt daar wat aan gedaan. Want die beschikt met zijn heerlijk lopende 500cc-tweecilinder met 54 pk over bijna dubbel zo veel vermogen als de 440. En dat maakt een wereld van verschil.

Zak zand in de bak

We halen de machine op bij Mash-importeur Motomondo in IJsselstein en wagen het erop om de terugweg naar thuisbasis Antwerpen via de snelweg te rijden. En al snel blijkt dat de nieuwe B-Side 500 uit een heel ander vaatje tapt dan zijn kleinere broer. Vooral het verschil in vermogen zorgt voor een veel aangenamer en meer volwassen rijgedrag. De tweecilinder heeft een sterk middengebied, wat zorgt voor vlotte acceleraties en een mooie opbouw van de snelheid. Meekomen met het overige verkeer is daardoor niet langer een uitdaging zoals bij de 440. De verhoudingen van de vlot schakelende vijfbak sluiten mooi op elkaar aan. Hierdoor kan de 54 pk sterke krachtbron goed overweg met de 345 kg – droog – zware combinatie. Omdat ik alleen rijd, kieperde de immer behulpzame Jan Ykema van Motomondo net voor mijn vertrek nog een zak zand van 25 kg in het zijspanbakje. ‘Ga je wat stabieler door rijden’, voegde hij er nog aan toe. En inderdaad, de zijspancombinatie gedraagt zich op de snelweg uiterst keurig en stabiel. Dat verandert echter wanneer ik de Belgische grens over rijd en het wegdek aanvoelt als oorlogsgebied. Vooral de diepe spoorvorming veroorzaakt door vrachtwagens op de rechter rijbaan maakt de B-Side onrustig. Nooit eerder was ik zo blij met een zak zand van de Gamma als nu… Maar ondanks de extra ballast vraagt de machine om opperste concentratie en wringt zich regelmatig onverwacht uit de diepe sporen met de nodige instabiliteit tot gevolg. De combinatie van weinig zijspanervaring en een Belgisch wegdek is verre van ideaal en ik besluit dan ook de eerstvolgende afrit te nemen en via secundaire wegen de rit af te werken. Een goede keuze zo blijkt. Dit is het werkterrein van de B-Side. Hier voelt de zijspancombinatie zich opperbest en kan het genieten beginnen.

Iedereen enthousiast

Want het rijden met deze leuk uitziende machine is echt genieten. De relaxte zithouding, de vrolijk tokkelende tweecilinder en het ‘effe-helemaal-wat-anders-gevoel’ zorgen voor instant geluk en ontspanning. De machine wekt ook opvallend veel sympathie op bij andere weggebruikers. Het aantal opgestoken duimen is haast niet te tellen. Bij thuiskomst wordt de sympathie voor de Mash alleen maar groter. Iedereen wil wel eens een toertje maken en zelfs de honden laten duidelijk verstaan dat ze deze eenmalige kans om met een motor mee te rijden niet zomaar laten passeren. We hebben de Mash twee volle weken getest en nooit eerder was de betrokkenheid van familie, vrienden en zowat iedereen die deze motorfiets te zien kreeg zo groot en zo leuk. De ijssalon in de naburige gemeente deed door de Mash goede zaken, want geen beter excuus voor een ritje dan een ijsje. Regelmatig word ik gefeliciteerd voor de ‘mooie restauratie’… Wanneer ik dan vertel dat de machine helemaal nieuw is en voor iedereen te koop neemt de verbazing alleen maar toe. De looks van de B-Side zijn dan ook echt geslaagd. De vele details zoals de bagagerekjes op het span, de mooie offroad-banden rondom de stevig uitgevoerde zwarte draadspaakwielen en de mooie kleurcombinatie zorgen voor een fraaie retrolook. En dat valt dus duidelijk in de smaak.

Je merkt ook dat deze machine ontworpen is als zijspancombinatie en dus meer is dan een motorfiets met een aangeschroefd zijspan. De koppelstukken waarmee het zijspan aan het hoofdframe bevestigd zijn, zien er oerdegelijk uit en ook bij de standaard gemonteerde schommelarmvoorvork werd niet op een grammetje staal gekeken. Het stevige drooggewicht van 345 kg komt ergens vandaan natuurlijk. Toch ondervind je tijdens het rijden weinig tot geen hinder van dit gewicht. Zowel de motor als de drie schijfremmen (onderling gekoppeld voor een stabiel remgedrag) weten er perfect raad mee. Gelukkig beschikt de Mash ook over een heel eenvoudig te bedienen achteruitversnelling waardoor ook parkeren vlot verloopt.

Veel bagageruimte

Met achttien liter benzine in de tank en een verbruik van zo’n zes liter kom je met de Mash al een heel eind alvorens te moeten tanken. Lange ritten zijn ook perfect te doen, want zowel in het zadel als in het bakje is het zitcomfort best aardig. De vering van het zijspanwiel is wel wat aan de harde kant, maar dat valt enkel bij slecht wegdek op. Omdat de tweecilinder over voldoende vermogen beschikt nodigt de Mash ook uit om wat langere afstanden te rijden. Maar het mooist zijn natuurlijk de kronkelige land- of dijkwegen in een mooie omgeving. Zelfs een stukje offroad is voor de stoere Mash geen enkel probleem. Ook leuk is dat je heel wat bagage kan meenemen. Op de verschillende rekjes, maar ook in het keurig afgewerkte bakje onder het reservewiel achterop het zijspan. Eveneens handig is het 12V-stopcontact op het stuur, ideaal voor een GPS. Minder enthousiast zijn we over het dashboard. Dat is het enige onderdeel aan de B-Side dat er modern uitziet en ook het enige onderdeel dat voor een – weliswaar beperkte – ergernis zorgt. De ronde teller is immers veel te vlak gemonteerd en is daardoor bij fel zonlicht moeilijk afleesbaar. Is het licht minder fel, dan is er voldoende info beschikbaar. Zelfs de bandendruk van de drie wielen wordt weergegeven.

Conclusie

Wie nooit eerder met een zijspan reed, zal zijn eerste ritten ervaren als vreemd en onnatuurlijk. De driewielige constructie van een motor met zijspan is verre van ideaal, maar het plezier dat je aan deze Mash B-Side 500 beleeft is ook niet normaal. Rijdend met de B-Side word je als het ware met een tijdmachine teruggeflitst naar een leven waar alles nog eenvoudig was. Een tijd waar je wel moest genieten van de kleine dingen. Het cliché ‘de reis is belangrijker dan de bestemming’ is deze Mash ook werkelijk op het lijf geschreven. Het is een tijdloze metgezel die je met zijn nostalgische looks en aangename rij-eigenschappen gewoon gelukkig maakt. Zowat heel mijn jeugd heb ik mijn grootmoeder horen klagen over haar slechte rug. ‘De schuld van je grootvader en zijn zijspan,’ vertelde ze me steevast. Hij had de gewoonte om ’s zondags voor het krieken van de dag te vertrekken en pas tegen schemerdonker te stoppen met rijden. Met mijn grootmoeder in het bakje. Ik heb nooit begrepen wat hij daar zo leuk aan vond. Maar dankzij deze leuke onthaaster nu dus wel…

Pluspunten

Rijplezier
Prestaties ten opzichte van B-Side 440
Leuke details

Minpunten

Lakkwaliteit accessoires
Afleesbaarheid dashboard

Stay tuned

Schrijf je in voor onze nieuwsbrief en mis nooit het laatste nieuws! Onze nieuwsbrief wordt iedere week op dinsdag (bij veel nieuws) en donderdag verstuurd.


Gerelateerde artikelen