Vijf van QJMotors dikste naked bikes en sportmodellen stonden te wachten op vijf van onze lezers en volgers. Zij gingen op deze testdag ontdekken én beoordelen wat ze ervan vonden. Voor een dag pikten ze onze job in, met als gevolg dat hun ongezouten mening over de SRK 600, SRK 800, SRK 600 RS, SRK 800 RR en SRK 921 RR nu genadeloos op onze site komt te staan.
Profiel Savio
| Naam | Savio Snip |
| Leeftijd | 48 |
| Woonplaats | Hilversum |
| Huidige motor | CFMoto 700MT Touring |

Savio was niet alleen benieuwd naar de motoren van QJMotor, maar ook naar hoe zo’n testdag er nu eigenlijk uitziet. Hij meldde zich aan en hoorde bij de gelukkigen. Het eerste wat hem opviel aan de machines, was de mooie afwerking en de kwaliteitsproducten van onder andere Brembo en Marzocchi.
Uiterlijk
‘Toen ik aan kwam lopen op de testdag, viel de SRK 921 RR onmiddellijk op. Hij maakte zoveel indruk dat ik er zelfs een beetje bang van werd. Ik heb geen ervaring op dit type motoren en hij straalde alles uit wat ik nog nooit heb gereden. Voor mij de mooiste machine van dit vijftal.’
QJMOTOR adventure-modellen testevent: koudwatervrees of warm bad?
Comfort
‘De SRK 800 naked bike is voor mij het comfortabelst omdat die het meest overeenkomt met mijn eigen motor. Hij ligt mij het best. Toch vind ik de ergonomie van de 921 beter, omdat je je door de zithouding één voelt met de motor. Je omhelst hem als het ware met armen en benen. Het rijcomfort is uiteraard een stuk minder dan dat van de naked bikes.’
Uitrusting
‘Op alle motoren die ik gereden heb, zijn de menu’s overzichtelijk en de rijmodi makkelijk in te stellen. Ook de quickshifters werkten heel aangenaam. Leuk om dat systeem eens mee te maken. Ik merkte wel een verschil in displays, met name de indeling ervan. Dat van de SRK 800 vond ik het prettigst, want er staat niet te veel poespas op. Het is overzichtelijk en in één oogopslag af te lezen.’
Rij-eigenschappen
‘Het hoort bij deze sportieve modellen, maar ze zijn allemaal best hard geveerd. Ook de gasrespons is goed, waar ook hier de 800 naked bike mijn voorkeur heeft. Die is gewoon het meest allround, ook als je naar de rest van de rijeigenschappen kijkt. Je kunt er rustig mee toeren, maar ook een lekkere streep mee doortrekken. Schakellui rijden kan prima, terwijl hij hoog in toeren nog steeds soepel is. Ook de korte draaicirkel is prettig.’
Conclusie
‘Het mag duidelijk zijn dat de SRK 800 mijn favoriet is. De naked bike voldoet aan al mijn verwachtingen en het is voor mij de meest complete motor. Het enige dat ik mis – en dat is heel persoonlijk – is een klein schermpje voor iets meer windbescherming.’

| Wat vindt Gijs ervan? |
| Savio rijdt nu een half jaar met zijn CFMoto 700MT Touring en is daar heel tevreden mee. Daarom werd zijn interesse in andere Chinese motormerken aangewakkerd, waardoor hij op ontdekking ging door dit (beperkte) gamma van QJMotor. Interessant is dat hij de SRK 800 het comfortabelst vindt, maar toch beter op de SRK 921 RR zit. Gevalletje ‘als gegoten’. Voor Savio kan een viercilinder adventure of tourmotor ook interessant zijn, maar QJMotor maakt die momenteel (nog?) niet. |
Profiel Tim
| Naam | Tim Helmond |
| Leeftijd | 46 |
| Woonplaats | Almere |
| Huidige motor | CFMoto 300NK |

Tim houdt QJMotor al langer dan vandaag in de gaten. Hij vindt het een interessant merk met mooie, betaalbare modellen. Hij had eerder al eens op een QJMotor gezeten, maar er nog nooit mee gereden. Daar komt vandaag verandering in. ‘Vooral de sportmotoren zijn behoorlijk indrukwekkend als je ze ziet staan. De naked bikes hebben een eigen gezicht. Dat is wel behoorlijk behoudend, maar het schrikt nieuwe kopers ook niet af. Ze zien er volwassen uit én goed afgewerkt.’
Uiterlijk
‘De mooiste motor van dit vijftal is zonder twijfel de SRK 921 RR. Wat een prachtige machine is dat! Vergelijk het met de Panigale in de Ducati-modellenlijn: pure schoonheid.’
Comfort
‘Op de SRK 600 naked bike zit ik het best. Je zit lekker in de motor en je rug is mooi recht. Misschien zelfs wat té recht, waardoor het minder sportief aanvoelt. Bij de 800-viercilinder zit je meer op de motor en daardoor miste ik wat focus op het rijden en het verkeer. Ook de SRK 600 RS beviel me goed qua comfort. De zitpositie is iets sportiever, maar het is nog prima uit te houden.’
Uitrusting
‘Voor wat ik zoek in een motor voldoet de SRK 600. Een quickshifter en uitgebreide elektronica zijn leuk, maar ik gebruik het niet. Die quickshifters op de andere modellen werkten trouwens prima, maar het is niets voor mij. Ik vind de lichte koppeling van de 600 heel fijn.’

Rij-eigenschappen
‘De 600-reeks is makkelijker en vergevingsgezinder te rijden dan de 800 of 921. Dat spreekt mij enorm aan. Op de 800’s had ik zeker geen schrik, maar ik vind een tweecilinder prettiger rijden. Het verschil tussen de nakeds en de sportmotoren, is dat ik op de naakte motoren meer merkte wat er onder me gebeurde. Ik voelde de vering en banden beter hun ding doen, maar misschien is dat ook omdat ik het meer gewend ben.’
Conclusie
‘De SRK 600 is mijn favoriete motor van vandaag. Het is een machine die ik ook echt overweeg om te kopen. Dankzij zijn vergevingsgezindheid, goede vering en remmen is hij voor mij ideaal, want ik rij het hele jaar door. Daarbij is hij ook nog eens betaalbaar. Het is zeker geen spannende motor, maar dat wil ik ook niet. Ik wil geen motor die me uitdaagt.’
| Wat vindt Gijs ervan? |
| Tim maakt een slimme keuze door de SRK 600 als favoriet aan te duiden. Dat is in zijn geval ook de beste optie, komende van een CFMoto 300NK. Toch raad ik hem als iemand die het hele jaar met de motor rijdt een machine aan met meer comfort en windbescherming. De SRT 600 SX gebruikt hetzelfde motorblok en dezelfde basis als de SRK 600, dus een testrit daarop laat voor hem mogelijk een nieuwe wereld opengaan. |
Profiel Leonie
| Naam | Leonie de Jong |
| Leeftijd | 37 |
| Woonplaats | Amersfoort |
| Huidige motor | Honda NC750X |

Leonie had tien jaar niet meer met de motor gereden en kocht 1,5 jaar geleden een Honda NC750X. Daar is ze nu op uitgekeken, dus ze is op zoek naar iets anders. Ze wil graag een naked bike, sportmotor of toch opnieuw een adventure. Een zoektocht dus, waarin ze vandaag misschien al wat antwoorden zal vinden.
Uiterlijk
‘Puur qua uiterlijk vind ik de 921 het mooist. Het is een strakke machine, een echte racer. De SRK 800 RR vind ik ook mooi, maar hij is wat logger. De 921 is spitser en heeft de mooiste lijnen.’
Comfort
‘Op de SRK 921 RR kreeg ik al na vijf minuten last van mijn polsen. Hij is ook net te hoog voor mijn lengte. Dan is de SRK 800 RR qua zithouding beter. De SRK 800 naked bike is nog veel comfortabeler. Je zit er het makkelijkst op en je krijgt geen last van je polsen. Daardoor wordt hij ook veel wendbaarder dan de sportieve modellen.’
Uitrusting
‘Ik was zo bezig met het rijden dat ik niet gespeeld heb met de verschillende rijmodi of instellingen. Op geen enkel moment heb ik trouwens de behoefte gehad om de gasrespons aan te passen of een andere instelling te proberen. Het was zo al spannend genoeg op motoren waar je nog nooit mee gereden hebt.’

Rijeigenschappen
‘De SRK 800 durfde ik vrijwel meteen flink plat te gooien. Hij is superwendbaar en makkelijk te rijden. De 921 is in vergelijking daarmee een log apparaat, zeker in de stad. Door de korte stuuruitslag is keren of korte bochten op lage snelheid maken een stuk moeilijker. Eenmaal op tempo doet hij het uiteraard wel een stuk beter. Het beste compromis is voor mij de SRK 800 RR. Die biedt een goede mix van wendbaarheid en sportiviteit.’
Conclusie
‘Als ik er een mee naar huis mag nemen, dan wordt het de SRK 800 RR. Die komt er voor mij het best uit en is in mijn geval het beste compromis. De naked 800 vind ik comfortabeler, maar de RR is uitdagender. En dat is voor mij ook belangrijk.’
| Wat vindt Gijs ervan? |
| Leonie hinkt op verschillende gedachten en weet niet goed of ze nu een naked bike, sportmotor of toch weer een adventure wil in plaats van haar NC750X. Haar winnende SRK 800 RR kan een oplossing zijn, want Leonie is duidelijk verliefd op sportmotoren en de RR is bijna het tegenovergestelde van haar Honda: sport vs. adventure, twee- vs. viercilinder… De SRK 800 RR kan haar liefde voor motorrijden een heel nieuwe impuls geven. |
Profiel Richard
| Naam | Richard Putman |
| Leeftijd | 51 |
| Woonplaats | Amsterdam |
| Huidige motor | BMW K 1200 LT |
Richard was geïnteresseerd in een aantal QJMotor-modellen, dus dit was dé ideale gelegenheid voor hem om ze aan de tand te voelen. Een behoorlijke ommezwaai, want Richard rijdt met een grote BMW K 1200 LT. Hoe bevallen de lichte naked bikes en strakke sportmotoren voor de man uit Amsterdam?
Uiterlijk
‘Ik hou van sportieve motoren, dus de 921 wint dit onderdeel zonder nadenken. Hij ziet er supermodern en bruut uit. De USD-vering is mooi, de enkelvoudige swingarm, het kleurtje… Volledig mijn ding.’
Comfort
‘De SRK 600 RS heeft een minder sportieve houding dan de SRK 921 RR. Die vind ik wat te extreem. De 800 naked bike vind ik ook heel prettig, maar op de 600 RS zat ik het comfortabelst. Je weet dat je opgevouwen op een sportmotor zit, maar dat is een keuze waar je mee moet leven.’
Uitrusting
‘Alle motoren zijn erg compleet uitgerust. Ik heb niet alles kunnen bekijken, maar USB-poorten en bluetoothconnectiviteit ontdekte ik wel. Heel handig. Ik zou niet weten wat ze nog meer nodig zouden hebben. Enkel de voetsteunen mochten wat groter zijn, maar dat is heel persoonlijk omdat ik grote voeten heb.’
Rijeigenschappen
‘Wat me opviel, was dat ze allemaal fijn rijden. De SRK 600 zou ik persoonlijk niet snel kopen, maar wat een leuke motorfiets is dat! Hij is licht, stuurt fijn en heeft een pittige tweecilinder. De SRK 800 vond ik wat hard geveerd aan de achterkant. Om een winnaar aan te duiden op dit onderdeel, vind ik moeilijk. Ze reden allemaal goed, elk op hun eigen manier.’
Conclusie
‘Als beste uit de test komt toch de SRK 921 RR. Het is zo’n eigen motorfiets. Hij ziet er niet alleen goed uit, maar klinkt ook fantastisch. Zelfs zijn prijs is interessant. Ik heb stof tot nadenken, want ik ben er nog niet uit of ik voor een naked of een sport zal gaan. Wat meer testritten zullen binnenkort hopelijk uitsluitsel geven.’
| Wat vindt Gijs ervan? |
| Richard komt aan op een comfy BMW, maar kiest de meest extreme motor uit deze test. Apart, maar zeker niet ongewoon. Ook leuk is dat hij in het begin wat sceptisch was ten opzichte van de lichte SRK 600, maar dat hij er na de testrit laaiend enthousiast over was. Voor lange afstanden zal de 921 een stuk minder aangenaam rijden dan zijn BMW, maar het is wel de motor die een duidelijke lach op het gezicht van Richard tovert. Als de centen het toelaten, doe dan zeker de BMW niet weg, maar koop de QJMotor erbij. |
| SRK 600 | € 7.499 |
| SRK 800 | € 10.499 |
| SRK 600 RS | € 7.999 |
| SRK 800 RR | € 11.499 |
| SRK 921 RR | € 15.499 |
Foto’s: Made by Jane Photography



