De DR-Z400 is een klassieker in de wereld van dual sports. Door strengere milieuregels verdween hij even uit beeld, maar Suzuki vond de tijd rijp voor een comeback. Op EICMA vorig jaar werden de DR-Z4S en DR-Z4SM voorgesteld: moderner, slimmer en klaar voor een nieuw hoofdstuk. Geen retroverhaal, maar een frisse interpretatie van een vertrouwde formule. Wij trokken naar het Segula Test Center in Rodgau om beide nieuwkomers uitgebreid aan de tand te voelen.
Het Segula Test Center is het voormalige Opel-testcircuit. Het terrein beslaat zo’n 280 hectare en is normaal strikt voorbehouden aan auto’s en prototypes. Voor het eerst mochten motorfietsen hier aan de slag, een echte primeur. De variatie aan asfaltbanen, offroad-trails en singletracks bood precies de juiste uitdaging om beide modellen grondig aan hun limiet te brengen. Op dag één gingen we onmiddellijk stevig aan de slag met de DR-Z4S.

Suzuki DR-Z4S
Licht, veelzijdig en betrouwbaar
Waar het verschil in het verleden kleiner was tussen een DR-Z400 en een pur sang enduromotorfiets, lijkt dat verschil nu groter geworden door de steeds verder ontwikkelde, lichtere enduro’s. De volledig vernieuwde DR-Z4S positioneert zich als lichte trailmotor voor wie liever niet met een zware adventure op pad gaat. We sleepten de motor door en over allerlei uitdagingen: modder, boomstronken, steile klimmetjes en dalen. De Suzuki doorstond het met glans. Hij doet veel van wat je van een enduro verwacht, al kun je niet exact dezelfde prestaties eisen. Het zwaartepunt ligt op betrouwbaarheid en veelzijdigheid.
Test Ducati Desmo450 MX: anders dan de anderen
Strak en functioneel design
Het eerste wat opvalt aan de nieuwe DR-Z is de look: scherp, agressief en functioneel. De minimalistische mono LED-koplamp past perfect bij het ranke lijnenspel. Onderhuids is het verschil met de voorganger nóg groter. De nieuwe Kayaba UPSD-voorvork is een absolute meerwaarde, echt zo’n upgrade die je direct voelt. Het verschil met de oude telescoopvork is enorm – dit had het altijd moeten zijn. De volledig instelbare ophanging biedt een geslaagd compromis tussen comfort op de weg en controle offroad. Ook de remmen kregen een upgrade, met een grotere schijf vooraan, waardoor over de stopkracht écht niets te klagen valt.
Motorische vernieuwingen
Op het eerste gezicht lijkt op motorisch vlak alles nog steeds hetzelfde, maar onderhuids veranderde er heel wat. Enerzijds om te voldoen aan de Euro 5+ normen, anderzijds om de betrouwbaarheid te verbeteren. De boring werd groter, wat zorgt voor meer capaciteit en een blok dat minder aarzelt. De inlaatpoort is vergroot en er is meer ruimte tussen de inlaatkleppen, wat een betere en efficiëntere ontsteking mogelijk maakt. Ondanks alle vernieuwingen heeft het blok toch 1 pk minder dan z’n voorganger. Nu is 38 pk voor op de weg vrij bescheiden, maar offroad is het meer dan voldoende. Over de versnellingsbak kunnen we ook enkel positief zijn, het schakelen verliep soepel.
Moderne elektronica
De elektronica is opvallend geavanceerd. We hebben alle modi en combinaties uitgebreid getest tijdens de trail challenge, in uiteenlopende offroadcondities. De tractiecontrole is instelbaar in vier standen, inclusief een gravelmodus en volledig uitschakelbaar. Op de meer technische stukken bleek al snel dat je het systeem best helemaal uitschakelt – zelfs in gravelmodus grijpt het nog iets te veel in, precies op de momenten waarop je net wat extra wheelspin kunt gebruiken. Het ABS is minstens even modern: instelbaar in drie standen – volledig aan, alleen vooraan actief of helemaal uit – en het werkt heel goed, zelfs in de modder of op een losse ondergrond. Ook de gasrespons is in drie modi aanpasbaar. Al die systemen samen zorgen ervoor dat het rijden, zowel offroad als op de weg, een stuk makkelijker én veiliger wordt. Dat dit niveau aan elektronica een flinke hap uit het ontwikkelingsbudget neemt, voel je aan het prijskaartje.
Prijs en concurrentie
De DR-Z4S kost €9.999, waarmee hij de duurste in zijn segment is. Daarmee staat hij boven de Honda CRF300L (€7.299), maar die is minder verfijnd en heeft minder vermogen. KTM heeft recent ook een 390 Enduro R (€7.550) op de markt gebracht. Dit vraagt om een vergelijkende test!

Suzuki DR-Z4SM
Speels en wendbaar
Waar de DR-Z4S het buitengebied opzoekt, voelt de DR-Z4SM zich helemaal thuis op het asfalt. Liefst op smalle, kronkelige wegen met veel bochten en weinig verkeer. De basis – het 398 cc DOHC-motorblok met dry-sump smeersysteem – deelt hij met de S-versie. Toch is het rijgevoel compleet anders. Dankzij de 17-inch wielen, straatgerichte vering en het kleverige Dunlop Sportmax-rubber kleeft hij als een lijmstrip op het asfalt. Die grip gaf ons veel vertrouwen. Het lage gewicht en de smalle bouw maken hem hyperwendbaar — alsof hij instinctief weet waar je naartoe wil.
Driften met ex-wereldkampioen
Tijdens de test kregen we een driftcursus van tweevoudig wereldkampioen supermoto Bernd Hiemer. Remmen, terugschakelen, balanceren op het randje van tractie en dan vol gas: het chassis straalt zoveel vertrouwen uit dat je meteen durft te pushen. De gasrespons is soepel en voorspelbaar, de enkele remschijf vooraan bijt krachtig en precies. Het ABS functioneert hetzelfde als bij de DR-Z4S, met uitzondering dat het ABS hier enkel achteraan uit te schakelen is. De tractiecontrole lieten wij meestal uit staan, want die beperkt net te veel het speelplezier. Alles werkt precies zoals het moet: ondersteunend, maar niet opdringerig.
Funbike met karakter
De DR-Z4SM voelt als een pure supermoto: speels, scherp en net dat tikkeltje stout. Hij is robuust, degelijk gebouwd en oogt kwalitatief, zonder zwaar of log aan te voelen. De vering is wat zacht, maar perfect afgestemd op straatplezier en speels bochtenwerk. Wie een rauwe, volbloed circuitmotor verwacht, komt bedrogen uit. Maar wie op zoek is naar een lichtgewicht, handzame supermoto om de straat te herontdekken, vindt hier precies wat-ie zoekt.
Toch hadden we op de weg graag iets meer pk’s gezien. Ook zou een ander uitlaatsysteem geen kwaad kunnen — de twee katalysatoren in de uitlaat halen een deel van de beleving weg. Een pittiger, rauwer geluid zou deze speelse rakker perfect maken. Hij mist misschien het brute, ontembare karakter van een hardcore supermotard, maar wheelies, stoppies en driften? Dat lukt moeiteloos. Zonder dat gevoel dat hij je op elk moment kan verrassen. Plezier in z’n puurste vorm.
Conclusie test Suzuki DR-Z4S en Suzuki DR-Z4SM
Met de DR-Z4S en DR-Z4SM bewijst dat Suzuki nog perfect weet hoe je een no-nonsense funbike moet bouwen. De S-versie is een capabele allrounder die offroad verrassend ver komt en tegelijk soepel en comfortabel blijft op de weg. De SM is dan weer puur straatplezier: scherp, wendbaar en uitnodigend om te spelen. Beide voelen robuust en degelijk aan, en de elektronica is opvallend geavanceerd – zonder ooit in de weg te zitten. Het zijn misschien geen brute competitiebeesten, maar ze doen wél exact wat ze moeten doen: maximaal plezier leveren, zonder gedoe. Alleen komt met dat plezier ook een prijs. Met €9.999 zijn zowel de S als de SM de duurste in hun segment. Maar eerlijk? Je krijgt er wél echt wat voor terug.
Pluspunten Suzuki DR-Z4S(M)
- Kayaba USD-voorvork
- Soepele versnellingsbak
- Geavanceerde elektronica
Minpunten Suzuki DR-Z4S(M)
- Extra pk’s gewenst
- Voorzichtige tractioncontrol
- Getemd karakter
Tekst: Jules Hermie
Foto’s: Suzuki
Technische gegevens Suzuki DR-Z4S(M)
Type | Vloeistofgekoelde DOHC eencilinder |
---|---|
Cilinderinhoud | 398 cc |
Boring x slag | 90 x 82,6 mm |
Kleppen/cilinder | 4 |
Compressieverhouding | 11,1:1 |
Carburatie | Injectie, ride-by-wire |
Koppeling | Dry-sump |
Transmissie | Vijfbak, clutch assist |
Eindoverbrenging | Ketting |
Prestaties
Maximaal vermogen | 38 pk (28 kW) @ 8.000 tpm |
---|---|
Maximaal koppel | 37 Nm @ 6.500 tpm |
Elektronica
Motor | Gasrespons (3 standen) |
---|---|
Rijwielgedeelte | ABS (3 standen), TC (4 standen) |
Rijwielgedeelte
Frame | Stalen twin-sparframe met swingarm |
---|---|
Vering voor | Kayaba USD |
Stelmogelijkheden (voor) | Volledig |
Vering achter | Monoshock |
Stelmogelijkheden (achter) | Volledig |
Veerweg v/a | 280/296 (260/277) |
Rem voor | Een schijfrem, axiaal |
Rem achter | Een schijfrem |
Banden v/a | 80/100-21 – 128/80-18 (80/100-21 – 120/80-18) |
Prijzen
Nederland | v.a. € 9.999 |
---|---|
België | v.a. € 6.999 |
Afmetingen
Wielbasis | 1.460 mm (1.495 mm) |
---|---|
Balhoofdhoek | 26° (27°) |
Naloop | 95 mm (109 mm) |
Zithoogte | 890 mm |
Gewicht | 154 kg (151 kg) |
Tankinhoud | 8,7 liter |