2021 Kawasaki Versys 1000 SE: met Showa Skyhook

De 2021 versie van de Versys 1000 werd door Kawasaki in Japan onthuld. Vanuit technisch oogpunt blijven blok en chassis ongewijzigd. Het blok is de bekende in-line viercilinder motor van 1.043 cc en 120 pk bij 9.000 tpm, het chassis omvat een aluminium frame en 17-inch wielen met 310 mm dubbele voorwielschijf. Elektronische hulpmiddelen blijven op niveau met intelligente ABS, de tractiecontrole, cruisecontrol en connectiviteit met een smartphone.

Een technische innovatie betreft de SE-versies. Die zijn al zijn uitgerust met KECS (Kawasaki Electronic Controlled Suspension). Kawasaki schakelt over op de semi-actieve Showa-ophanging die wordt bestuurd door Skyhook. Dat besturingssysteem, ook van Showa, wordt ook gebruikt op bijvoorbeeld de Ducati Multistrada 1260 en 950.

Skyhook is een nieuwe regelmethode mrt een ander algoritme dat automatisch de hydraulische demping van de voor- en achtervering en de veervoorspanning van de achterschokdemper regelt. Volgens Kawasaki reageert Skyhook beter op de veringswerkzaamheden, zowel in de absorptie als in de belastingsoverdracht tijdens het remmen en accelereren. Het Skyhook-besturingssysteem zou daarom in theorie een nieuwe onafgeveerde massasensor moeten bevatten.

MotorNL Nieuwsbrief

Schrijf je nu in voor onze nieuwsbrief of aanbiedingen en blijf iedere week op de hoogte van al het nieuws, motortests, leuke routes of aanbiedingen.






Hierbij geef ik toestemming om me via email, met de informatie die ik in dit formulier opgegeven heb, nieuwsbrieven te sturen.

Uitschrijven kan op elk moment, onder iedere nieuwsbrief staat onderaan een link om uit te schrijven. We hebben je privacy hoog in het vaandel, onze privacy policy is op de website te lezen. Als je dit formulier instuurt, dan ga je akkoord met de voorwaarden genoemd in de privacy policy.


Over de auteur

De redactie van Motor.nl bestaat uit alle redactieleden van MOTO73, Promotor en Classic & Retro. Redacteuren Ad van de Wiel, Jan Kruithof, Eddie de Vries, Nick Enghardt, Maikel Sneek en diverse freelancers zijn dagelijks actief voor Motor.nl.

Misschien vind je dit ook interessant?