2021 MV Agusta Brutale 1000RR profiteert van Euro5

De MV Agusta Brutale 1000RR, dé hypernaked uit Varese, krijgt enkele mechanische- en elektronische updates, voldoet aan Euro5 en heeft bochtenABS. De MV levert 208 pk, goed voor meer dan 300 km/u.

Na de driecilinder-800-serie, de Brutale-, Dragster-, Turismo Veloce-, Superveloce- en F3- versies, heeft MV Agusta ook de Brutale 1000RR onderhanden genomen. Die is voor het modeljaar 2021 geüpdatet en gehomologeerd volgens Euro5-regelgeving.

Motrac Unicorn: kopie van de MV Agusta Superveloce

Twee nieuwe kleuren

De 998cc- viercilinder hypernaked overtuigt met z’n uiterlijk en talrijke componenten van koolstofvezel. Er zijn nieuwe gesmede voetsteunen voor de rijder en twee nieuwe kleuren: Fire red/Matt metallic dark grey en Matt metallic grey/Matt metallic dark grey/Fluorescent yellow.

Het viercilinder blok onderscheidt zich door het dubbele nokkenastimingsysteem met centrale ketting, de afneembare zesversnellingsbak en de vier radiaal geplaatste kleppen per cilinder. Die zijn van titanium, evenals de drijfstangen; de nokkenassen hebben een andere timing gekregen, de klepgeleiders en klepbekers hebben een DLC-behandeling ondergaan om de wrijving te verminderen, het uitlaatspruitstuk is gewijzigd maar de vier typische, verhoogde dempers zijn gebleven.

De update werd gebruikt om de motor te homologeren conform Euro5. Het maximum vermogen bedraagt naar verluidt 208 pk bij 13.000 tpm en het koppel heeft een maximumpiek van 116,5 Nm bij 11.000 tpm; de topsnelheid bedraagt naar verluidt meer dan 300 km/u.

Gesmede aluminium wielen

Het chassis bestaat uit een frame van staal met een hoge weerstand, geïntegreerd met zijplaten van een gegoten aluminiumlegering, een enkelzijdige achterbrug en 17″ gesmede aluminium wielen met banden in de maten 120/70 en 200/55.

Het Brembo-remsysteem bestaat uit een radiale voorpomp en Stylema-remklauwen en 320mm-schijven voor. Nieuw is het Continental ABS MK100 met bochtenfunctie. De ophanging en stuurdemper zijn van Öhlins, met elektronische hydraulische afstelling, beide hebben nieuwe kalibraties gekregen. Tot slot heeft de elektronische versnellingsbak een nieuwe sensor en is de verlichting rondom volledig led.

Het elektronische pakket omvat vier mappings, tractiecontrole op acht niveaus en wheelie control. Voor 2021 is de Brutale 1000 uitgerust met een nieuwe IMU dat front lift control, launch control en cruise control toevoegt; ook komt er een 5,5-inch kleuren tft-dashboard dat verbinding kan maken met de MV Ride App waarmee je diverse parameters van het blok met je smartphone kunt aanpassen. Het scherm heeft een navigatiefunctie (turn by turn) en het Mobisat anti-diefstal systeem.

De Brutale 1000RR heeft een wielbasis van 1.415 mm, een zithoogte van 845 mm en een brandstoftank van 16 liter. Het gewicht is opgegeven op 186 kg droog.

MotorNL Nieuwsbrief

Schrijf je nu in voor onze nieuwsbrief of aanbiedingen en blijf iedere week op de hoogte van al het nieuws, motortests, leuke routes of aanbiedingen.






Hierbij geef ik toestemming om me via email, met de informatie die ik in dit formulier opgegeven heb, nieuwsbrieven te sturen.

Uitschrijven kan op elk moment, onder iedere nieuwsbrief staat onderaan een link om uit te schrijven. We hebben je privacy hoog in het vaandel, onze privacy policy is op de website te lezen. Als je dit formulier instuurt, dan ga je akkoord met de voorwaarden genoemd in de privacy policy.


Over de auteur

De redactie van Motor.nl bestaat uit alle redactieleden van MOTO73 en Promotor. Redacteuren Marien Cahuzak, Jan Kruithof, Nick Enghardt, Maikel Sneek en diverse freelancers zijn dagelijks actief voor Motor.nl.

Misschien vind je dit ook interessant?