vrijdag 19 april 2024

2022 Honda Monkey heeft het blok van de MSX en is Euro5

Herinner je je nog de Honda Monkey? De mini-Honda, geboren in het begin van de jaren ’60, keerde na vele versies in 2018 terug in de Europese schijnwerpers. Met zijn retrocharme, maar moderne inhoud wist-ie velen binnen een paar kilometer voor zich te winnen. Zo’n icoon mag niet in de vergetelheid raken, dus heeft Honda hem zo snel mogelijk aangepast aan de Euro-5 voorschriften.

MSX-blok

De update komt er dankzij een nieuw blok, dat al in het 2021 model van de MSX GROM is geïnstalleerd. Die is in feite al de moderne geestelijke erfgenaam van de Monkey zelf. Chassis en uitrusting bleven vrijwel ongewijzigd. De Monkey 2022 doet het met een eencilinder viertaktmotor met twee kleppen per cilinder; de 125 cc is goed voor 9,4 pk bij 6.750 tpm en 11 Nm bij 5.500 tpm.

Verfijningen

Dankzij verschillende updates aan de inlaat en de uitlaat, biedt het blok meer koppel over het hele toerenbereik. Veel van het goede komt voor rekening van de nieuwe katalysator. Die is compacter en efficiënter en is in staat om het blok binnen de parameters van Euro-5 te houden zonder afbreuk te doen aan de prestaties, die in feite nog briljanter geworden.

Uitstekend brandstofverbruik, volgens traditie: de opgegeven waarde voor de WMTC-cyclus bedraagt 66,7 km/l, dankzij alle verbeteringen aan het blok die gericht zijn op het verminderen van de interne wrijving.

De nieuwe Honda Monkey 125 YM2022 is verkrijgbaar in drie kleuren:

  • Banana Yellow
  • Pearl Nebula Red
  • Pearl Glittering Blue
Redactie
Redactie
De redactie van Motor.nl bestaat uit alle redactieleden van MOTO73 en Promotor. Redacteuren Marien Cahuzak, Jan Kruithof, Maikel Sneek en diverse freelancers zijn dagelijks actief voor Motor.nl.

Stay tuned

Schrijf je in voor onze nieuwsbrief en mis nooit het laatste nieuws! Onze nieuwsbrief wordt iedere week op dinsdag (bij veel nieuws) en donderdag verstuurd.


Gerelateerde artikelen