MotoGP Duitsland: is Marquez nu ook klaar voor de TT?

Na een lijdens- en herstelweg van maar liefst elf maanden weet Marc Márquez weer wat winnen is. De door blessureleed geplaagde achtvoudig wereldkampioen deed dat op de Sachsenring, waar hij voor de elfde achtereenvolgende keer de Grote Prijs van Duitsland op zijn naam wist te schrijven. De grote vraag is nu of hij ook de TT (weer) kan winnen. Het verhaal is bekend. Op 19 juli 2020 liep Marc Márquez tijdens de GP van Spanje bij een harde schuiver op het circuit van Jerez een gecompliceerde rechterarmbreuk op. Wat volgde waren niet alleen drie zware operaties maar daarmee ook een ...
Na een lijdens- en herstelweg van maar liefst elf maanden weet Marc Márquez weer wat winnen is. De door blessureleed geplaagde achtvoudig wereldkampioen deed dat op de Sachsenring, waar hij voor de elfde achtereenvolgende keer de Grote Prijs van Duitsland op zijn naam wist te schrijven. De grote vraag is nu of hij ook de TT (weer) kan winnen. Het verhaal is bekend. Op 19 juli 2020 liep Marc Márquez tijdens de GP van Spanje bij een harde schuiver op het circuit van Jerez een gecompliceerde rechterarmbreuk op. Wat volgde waren niet alleen drie zware operaties maar daarmee ook een lange weg naar herstel. Niet alleen fysiek, maar ook mentaal. Want zou hij zijn racecarrière wel kunnen vervolgen? Op 16 april 2021 nam de 28-jarige Spanjaard in het Portugese Portimão weer plaats in het zitje van zijn Honda RC213V. Na zijn comebackoverwinning op de Sachsenring verklaarde Márquez dat hij nooit heeft getwijfeld over een succesvolle terugkeer. Maar in Portimão werd hem wel onmiddellijk duidelijk dat hij nog ver onder zijn normale niveau zat. In dit geval was geduld helemaal een schone zaak. Maar geduld had Marc niet, zo gauw hij weer op zijn motor zat. Dat bleek tijdens de GP’s van Frankrijk, Italië en Catalonië. Want in alle drie de races kwam hij ten val. Wel had hij het geluk dat hij zich bij alle valpartijen niet opnieuw blesseerde. Op zich was de snelheid er wel. Het probleem was dat het rijden nog niet op een natuurlijke manier verliep, maar op geforceerde wijze. En dat is nooit goed. Stiekem keken Marc Márquez en zijn team uit naar het treffen op de Sachsenring, de baan waar de Honda-coureur sinds 2010 elke keer als winnaar over de finish was gekomen. Logisch dat hij dit circuit tot één van zijn favoriete banen rekent. Ditmaal niet alleen omdat dit circuit linksom wordt gereden, maar ook omdat dit gegeven zijn geblesseerde rechterarm minder zou belasten. Als altijd was Márquez nu ook weer bereid om risico’s te nemen. Vanaf de vijfde startplaats vertrokken, trok de Spanjaard door gewaagde inhaalacties al snel het initiatief naar zich toe. Toen er vervolgens wat regendruppels uit de hemel kwamen, raakte ‘The King of The Ring’ helemaal in zijn element en liet zien juist op zijn favoriete baan in Duitsland helemaal geen troonsafstand te willen doen. Na dertig zware ronden was, na een lange lijdensweg, zijn 83e GP-zege een feit. Dat dit een hele speciale was, bleek niet alleen uit de emotionele reactie van de hoofdrolspeler zelf, maar ook die van zijn familie en teamleden. Er was niemand die Marc Márquez deze ‘comebackzege’ misgunde. Wel relativeerde hij zelf dit succes door aan te geven dat hij toch nog steeds niet de ‘oude’ Marc is. Of dit echt zo is, zullen we in Assen zien. Voor het eerst sinds lange tijd legde Marc Márquez (93) weer op ouderwetse wijze het hele MotoGP-veld zijn wil op. Afhankelijk Hoe afhankelijk Honda van haar sterrijder is, bleek zo opnieuw. Want vanaf het moment dat die geblesseerd raakte, wist het merk niet meer te winnen. Honda-nieuwkomer Pol Espargaró kon als tiende ook op de Sachsenring geen potten breken. De voormalige KTM-coureur moest met gemengde gevoelens constateren dat Miguel Oliveira de enige rijder was die erin slaagde om Márquez nog enigszins te bedreigen. De Portugees deed dat op een machine, die Espargaró niet alleen vier jaar lang bereed, maar vooral ook hielp ontwikkelen. Na zijn tweede plaats in Italië en zijn zege in Catalonië reed Oliveira opnieuw een dijk van een wedstrijd. Hij kwam tot op een seconde van Márquez. Maar daar bleef het dan ook bij, omdat laatstgenoemde zijn zaken goed onder controle had. Het succes van KTM werd in Duitsland compleet gemaakt door de vierde plaats van Brad Binder. De Zuid-Afrikaan, gestart vanaf de dertiende positie, liet zo zien dat er op het korte en smalle baantje wel degelijk ingehaald kan worden als men daar de juiste motor voor heeft. Dat dit niet het geval was bij de Yamaha-coureurs, was niet alleen achter in het veld te zien, maar ook voorin. Nadat hij vanaf de tweede startplaats de sprint naar de eerste bocht had verloren, kon Fabio Quartararo een eventuele zege al snel uit zijn hoofd zetten. Maar de Yamaha-coureur gebruikte zijn verstand door rustig te blijven en al met al toch als derde te finishen. Quartararo had het geluk dat Johann Zarco (Ducati) zijn pole position niet wist te verzilveren en door problemen met de achterband slechts als achtste finishte. Zo vergrootte Quartararo zijn voorsprong in de titelstrijd met acht punten en is de stand tussen de beide Fransen nu 131 om 109 punten. Zarco was niet de enige Ducati-coureur die op de Sachsenring terugviel. Dat deed ook Jack Miller van de vierde naar de zesde positie. Daarentegen wist de teamgenoot van de Australiër, Pecco Bagnaia, wel naar voren te komen: van tien naar vijf. Aleix Espargaró had als derde aan deze race mogen beginnen. En dat betekende een primeur. Want het was de eerste keer in het MotoGP-tijdperk (dat begon in 2002) dat een Aprilia-coureur van de eerste startrij mocht vertrekken. Dat hij in de race niet verder dan de zevende plaats kwam, betekende voor de immer gedreven Espargaró toch wel een teleurstelling. Maar dat het met de ontwikkeling van de Aprilia de goede kant op gaat, is zeker. Dat geldt niet voor Suzuki. Want gestart van een te schamele zestiende positie kwam wereldkampioen Joan Mir dit keer niet verder dan plaats negen. MotoGP Catalonië: in Assen is alles mogelijk Wachten op de volgende comeback Nu de comeback van Marc Márquez de eerste zege heeft gebracht, is het wachten op de volgende terugkeer van een racefenomeen aan de top. Daarbij gaat het natuurlijk om Valentino Rossi. Maar helaas dringt zich bij de 115-voudig GP-winnaar en negenvoudig wereldkampioen meer en meer de vraag op, of hij die top nog wel zal weten te hervinden. Op de Sachsenring eindigde ‘The Doctor’ slechts als veertiende op ruim 22 seconden van winnaar en aartsrivaal Marc Márquez. In het geval van Rossi en Márquez kan er op de baan onderhand beter worden gesproken over voormalige aartsrivalen… Rossi was niet de enige Yamaha-coureur, die in Duitsland teleurstelde. Dat deden ook Franco Morbidelli en Maverick Viñales. En hoe! Als achttiende en negentiende werden zij één na laatste en laatste! Onbegrijpelijk voor twee coureurs waarvan de eerste verleden jaar nog als tweede in de strijd om de wereldtitel eindigde en de tweede de eerste Grand Prix van dit seizoen wist te winnen. Beiden begonnen dit jaar als titelkandidaten. Maar nog voor het seizoen halverwege is, zijn ze dat al lang niet meer. Vooral de terugval van Viñales is onbegrijpelijk. De coureur, die in 2019 nog de laatste TT van Assen wist te winnen, slaagde er op de Sachsenring na een door een val mislukte kwalificatie tijdens de race niet eens in om zich van de één na laatste startplaats naar voren te werken. Volgens een op en top gefrustreerde Viñales was het onmogelijk om met zijn Yamaha de Ducati’s te passeren. In Assen hebben zo heel wat coureurs wat recht te zetten. Maar de ogen van de meeste fans zullen maar op één man gericht zijn. Dat is natuurlijk nog altijd Valentino Rossi. Want wordt het de laatste keer dat we de nu 42-jarige publiekslieveling tijdens de TT als coureur in actie zullen zien? Rossi heeft diverse keren verklaard tijdens de zomerpauze, die na de TT begint, een beslissing omtrent zijn toekomst te zullen nemen. Waarschijnlijk wordt eerder bekend met welke fabrikant Rossi’s VR46 MotoGP-team in zee gaat. Ducati? Of misschien toch nog Yamaha? Met de bevestiging van Gresini als Ducati-klantenteam, met als rijders Enia Bastianini en Fabio Di Giannantonio, zijn er op moment van schrijven voor 2022 nog vier zitjes niet bevestigd. Daarbij gaat het om een plek bij de teams van Aprilia (Andrea Dovizioso?), Tech3 KTM (Danilo Petrucci?), Petronas Yamaha SRT (Valentino Rossi?) en VR46 (Marco Bezzecchi?). Dit alles maakt de 90e Dutch TT er alleen maar nog interessanter op. Zij aan zij: Johann Zarco, Marc Márquez en Fabio Quartararo.De nummers 1, 2 en 3: Marc Márquez, Miguel Oliveira en Fabio Quartararo. De resultaten MotoGP Duitsland 1. Marc Marquez (E), Honda, 41.07,243;2. Miguel Oliveira (PT), KTM, +1,610;3. Fabio Quartararo (F), Yamaha, + 6,772;4. Brad Binder (ZAF), KTM, 7,922;5. Francesco Bagnaia (I), Ducati, +8,591;6. Jack Miller (AUS), Ducati, 9,086;7. Aleix Espargaró (E), Aprilia, +9,371;8. Johann Zarco (F), Ducati, +11,439;9. Joan Mir (E), Suzuki, +11,625;10. Pol Espargaró (E), Honda, +14,769;11. Alex Rins (E), Suzuki, +16,803;12. Jorge Martin (E), Ducati, +16,915;13. Takaaki Nakagami (J), Honda, +19,217;14. Valentino Rossi (I), Yamaha, +22,300;15. Luca Marini (I), Ducati, 23,615. 30 ronden =  110,13 KMRacegemiddelde winnaar: 160,6 km/u.Snelste ronde (15e): Oliveira, 1.21,701 = 161,7 km/u. WK-stand (na 8 van 19 races): 1. Quartararo, 131 punten;2. Zarco, 109;3. Miller, 100;4. Bagnaia, 99;5. Mir, 85;6. Viñales, 75;7. Oliveira, 74;8. B. Binder, 56;9. A. Espargaró, 53;10. M. Márquez, 41. Moto2: matige generale Bendsneyder Na zijn zeer sterke optreden tijdens de Grote Prijs van Catalonië, waarin hij als zesde over de finish kwam, hoopte Bo Bendsneyder ook op de Sachsenring een goede prestatie af te kunnen leveren. In eerste instantie zag het daar ook naar uit. Want na Q1 als snelste te hebben afgesloten, kwalificeerde de Nederlander zich als negende voor de race. In die race zat Bendsneyder in eerste instantie bij de eerste tien. Die klassering wist de Rotterdammer echter niet vast te houden, omdat hij te weinig vertrouwen in de voorkant van zijn machine had en problemen kende met het rijden op versleten banden. Mede omdat een aantal concurrenten onderuit ging, passeerde Bendsneyder toch nog als dertiende de streep en kon zo wederom drie WK-punten bijschrijven. De afstand tot de eerste plaats bedroeg echter 28 seconden. Al met al een toch enigszins tegenvallende generale voor de TT van Assen. Maar dat hoeft zeker niet te betekenen dat de enige Nederlandse GP-coureur geen kansen heeft om in eigen huis en voor eigen publiek, dat hoewel in mindere mate ter plekke mag zijn, te schitteren! Ook op de Sachsenring was het Red Bull KTM Ajo-duo Remy Gardner/Raul Fernandez een klasse apart. Na de één-twee-zeges in de voorgaande drie GP’s, die van Frankrijk, Italië en Catalonië, leek die van Duitsland de vierde te worden. Echter, dat gebeurde niet. Door direct al een ongekend hoog tempo aan de dag te leggen, wist het tweetal gelijk weg te lopen van de concurrentie. Maar toen Gardner de koppositie van zijn teamgenoot overnam en nog sneller ging rijden, ging Fernandez in de fout. Het was de eerste valpartij van de 20-jarige Moto2-rookie, die zo voor het eerst in dit seizoen puntloos bleef. Gardner maakte geen fout en boekte niet alleen zijn derde opeenvolgende zege, de Australiër bouwde zijn voorsprong in de titelstrijd tevens uit van elf naar maar liefst 36 punten. Op de Sachsenring werd Aron Canet tweede. De Spanjaard moest echter ruim zes seconden op Gardner toegeven. Als derde scoorde Marco Bezzecchi zijn vierde podiumplaats in dit seizoen. Maar de VR46-coureur wacht nog steeds op zijn eerste overwinning in 2021. Bo Bendsneyder werd dertiende, Barry Baltus veertiende. Een opsteker in Duitsland was er voor het enige Nederlandse GP-team, dat van NTS RW Racing GP. Als jongste deelnemer in deze klasse slaagde Barry Baltus er namelijk in om als veertiende over de finish te komen. Daarmee scoorde de 17-jarige Belg zijn eerste twee WK-punten. Gezien de resultaten van de laatste tijd komt Remy Gardner als absolute favoriet naar de TT van Assen. Hij wil daar maar al te graag in de voetsporen van zijn vader treden. Die won de TT, maar dan in de 500cc-klasse, namelijk in 1986 en 1988. Bovendien werd Gardner senior in 1987 wereldkampioen in de koningsklasse. Uitslag Moto2 Duitsland 1. Remy Gardner (AUS), Kalex;2. Aron Canet (E), Boscoscuro;3. Marco Bezzecchi (I), Kalex;4. Fabio Di Giannantonio (I), Kalex;5. Sam Lowes (GB), Kalex;13. Bo Bendsneyder (NL), Kalex. WK-stand (na 8 van 19 races): 1. Gardner, 164 punten;2. R. Fernandez, 128;3. Marco Bezzecchi, 117;4. Lowes, 86;5. Di Giannantonio (I), Kalex, 73;11. Bendsneyder, 38. Moto3: Acosta leert andermaal heel snel Als je als 15-jarige rookie in je eerste vier Grands Prix een tweede en drie eerste plaatsen scoort, dan word je al snel als ‘fenomeen’ betiteld. Logisch, want zulke prestaties komen zelden voor. Het overkwam de inmiddels 16-jarige Pedro Acosta. De jonge Spaanse coureur leerde heel snel na zijn overstap uit de Red Bull Rookies Cup. Maar bij de volgende drie GP’s liet hij het een beetje afweten, want daarin werd hij ‘maar’ twee keer achtste en een keer negende. Weliswaar vertoefde de jongeling bij deze races ook geregeld in de voorste regionen, maar in de slotfase ervan liet hij het afweten als het om de podiumplaatsen ging. Dat was duidelijk een teken van onervarenheid. Na zijn negende plaats in Catalonië besloot de leergierige Pedro nog eens de beelden van zijn races te bekijken en vooral te analyseren met zijn teammanager en mentor Aki Ajo. Dat wierp direct zijn vruchten af. Want op de Sachsenring begon de Red Bull KTM Ajo-coureur binnen de uit negen rijders bestaande kopgroep duidelijk met een plan aan de laatste ronde. Dat was om zoveel mogelijk van voren te rijden om vervolgens natuurlijk te proberen om als eerste de finish te passeren. Dat Acosta heel snel leert, bewees hij andermaal. Want de uitgekozen tactiek leverde hem in Duitsland zijn vierde GP-zege op. En dat was knap te noemen! Vlak achter de talentvolle Spanjaard werd Kaito Toba (KTM) tweede. De Japanner werd op zijn beurt gevolgd door Jeremy Alcoba. Maar de Spaanse Honda-coureur moest een plaats inleveren, omdat hij ‘buiten de lijntjes had gekleurd’. Zo werd niet hij, maar Dennis Foggia (Honda) derde. Omdat Sergio Garcia in de nu ook weer onderling hevig bakkeleiende kopgroep slechts zevende werd, vergrootte Acosta zijn voorsprong op de GasGas-coureur in de tussenstand van de wereldtitelstrijd tot maar liefst 55 punten. Het voorspellen van de winnaar in een Moto3-GP is en blijft een hachelijke zaak. Maar het moet raar lopen, wil Pedro Acosta zich tijdens de TT van Assen niet in de kopgroep bevinden. En als hij dan net zo’n goed plan heeft als op de Sachsenring, dan moet de coureur met startnummer 37 ook op de Drentse heide gaan winnen. Pedro Acosta luistert goed naar zijn cheftechnicus en Aki Ajo (l). Uitslag Moto3 Duitsland 1. Pedro Acosta (E), KTM,2. Kaito Toba (J), KTM;3. Dennis Foggia (I), Honda;4. Jeremy Alcoba (E), Honda;5. Andrea Migno (I), Honda. WK-stand (na 8 van 19 races): 1. Pedro Acosta (E), KTM, 145 punten;2. Sergio Garcia (E), GasGas, 90;3. Jaume Masia (E), KTM, 72;4. Nicoló Antonelli (I), KTM, 65;5. Romano Fenati (I), Husqvarna, 64. GP in cijfers 50 het startnummer van de dodelijk verongelukte Jason Dupasquier is voorgoed teruggetrokken uit de Moto3-klasse. 60 jaar was het geleden dat er voor het eerst een Grand Prix op de Sachsenring plaats vond. Met Gary Hocking (MV Agusta) als 500cc-winnaar. 2008 was het laatste jaar dat er met Casey Stoner een Ducati-coureur op de Sachsenring van pole mocht vertrekken. En ook nog eens won. 581 dagen was het geleden dat Marc Márquez en zo ook Honda een MotoGP-race wonnen. Quotes ‘Zodra ik snel wil zijn, val ik.’Marc Márquez (Honda), voorafgaand aan de GP van Duitsland.‘We hebben het hier gedaan en we gaan het weer doen.’Marc Márquez (Honda) na zijn gedenkwaardige comebackzege.‘Het was een beetje kat en muis. Het voelde alsof hij de race de hele tijd onder controle had.’De als tweede gefinishte Miguel Oliveira (KTM), die tot op een seconde van winnaar Márquez kwam.‘Dit podium is goud.’Fabio Quartararo (Yamaha), die als derde zijn WK-voorsprong vergrootte.‘In de tweede helft van de race werd de linkerkant van mijn achterband steeds slechter.’Johann Zarco (Ducati), die zijn pole position niet wist om te zetten in een podiumplaats.

Doorgaan met lezen?

Om verder te lezen heb je een abonnement nodig. Heb je die al? Dan kun je hier inloggen.

Wil je graag toegang? Kies dan één van onze abonnementen, dat kan al vanaf €2,50 per maand.

MotorNL Digitaal vanaf €2,50 per maand

Alle artikelen uit MOTO73 en Promotor lees je iedere dag vers online via onze Premium artikelen en bladerbare PDF magazines.

Of maak een keuze uit één van onze magazine abonnementen inclusief Digitaal Premium vanaf €4,-

MotorNL Nieuwsbrief

Schrijf je nu in voor onze nieuwsbrief of aanbiedingen en blijf iedere week op de hoogte van al het nieuws, motortests, leuke routes of aanbiedingen.






Hierbij geef ik toestemming om me via email, met de informatie die ik in dit formulier opgegeven heb, nieuwsbrieven te sturen.

Uitschrijven kan op elk moment, onder iedere nieuwsbrief staat onderaan een link om uit te schrijven. We hebben je privacy hoog in het vaandel, onze privacy policy is op de website te lezen. Als je dit formulier instuurt, dan ga je akkoord met de voorwaarden genoemd in de privacy policy.


Over de auteur

Misschien vind je dit ook interessant?