woensdag 30 juli 2025

2025 Suzuki DR-Z4S én DR-Z4SM: eerste vragen na de test in Duitsland

De nieuwe Suzuki DR-Z4S én DR-Z4SM zijn klaar om te knallen: de één voor modder en trails, de ander voor scherp bochtenwerk op asfalt. Technisch fris, elektronisch slim en helemaal Euro 5+-proof. De essentie van de oude DR-Z400 is gebleven, maar dan met een moderne uitstraling. Vier minuten vragenvuur met redacteur Jules Herme die ze op het Segula Test Center in Rodgau aan de tand mocht voelen.

Is de DR-Z terug van weggeweest?

Jules Hermie: “Je zou het zo kunnen stellen. Suzuki behoudt het ruige karakter van de originele DR-Z400, maar gooit er nu een moderne look tegenaan. Denk aan een strakke, minimalistische led-koplamp en een fris lijnenspel. Niet retro, niet nostalgisch, gewoon hedendaags – en functioneel.”

Alleen wat nieuwe plasticjes, of schuilt er onderhuids ook wat nieuws?

Hermie: “Véél meer. De elektronica is opvallend compleet: drie rij-modi voor de gasrespons, vier standen tractiecontrole – 1 en 2 voor straatgebruik, gravelmodus of volledig uitgeschakeld voor offroad. En dan is er nog het ABS: bij de DR-Z4S heb je drie standen – alles aan, enkel vooraan actief of helemaal uit. De DR-Z4SM laat je enkel het ABS achteraan uitschakelen. Bovendien voldoet de nieuwe DR-Z volledig aan de Euro 5+ normen, wat betekent dat hij een pak schoner en zuiniger is dan z’n voorganger.”

Alleen wat nieuwe plasticjes, of schuilt er onderhuids ook wat nieuws?

Hermie: “Véél meer. De elektronica is opvallend compleet: drie rij-modi voor de gasrespons, vier standen tractiecontrole – 1 en 2 voor straatgebruik, gravelmodus of volledig uitgeschakeld voor offroad. En dan is er nog het ABS: bij de DR-Z4S heb je drie standen – alles aan, enkel vooraan actief of helemaal uit. De DR-Z4SM laat je enkel het ABS achteraan uitschakelen. Bovendien voldoet de nieuwe DR-Z volledig aan de Euro 5+ normen, wat betekent dat hij een pak schoner en zuiniger is dan z’n voorganger.”

Hoe ging het offroad met de DR-Z4S?

Hermie: “Heel goed. We doken meteen het slijk in tijdens een stevige ’trail challenge’. Modder, blootliggende boomwortels, steile klimmetjes – alles kwam voorbij. De volledig instelbare ophanging slikte het allemaal netjes en gaf het nodige vertrouwen. Ook het offroad-ABS en de tractiecontrole deden het verrassend goed. Al merkte je op de echt technische stukken, waar wat wheelspin net helpt, dat je de tractiecontrole best helemaal uitzet.”

En de SM, hoe deed die het?

Hermie: “De DR-Z4SM is pure fun. We kregen een driftcursus van Bernd Hiemer, ex-wereldkampioen supermoto. Achterwiel voelen, schuiven, corrigeren – gas erop en gaan. Een ervaring die ons nog lang zal bijblijven.”

Oké, tijd om een keuze te maken. DR-Z4S of DR-Z4SM?

Hermie: “De SM voelt als een supermotard zoals ’t hoort: speels, scherp en een tikkeltje stout. Maar de S heeft die veelzijdige, ‘overal klaar voor’-mentaliteit. Daarmee kun je de weg op én zomaar een bospad inslaan. Als ik écht moet kiezen? De SM… vandaag toch. Vraag het me morgen nog eens.”

Redactie
Redactie
De redactie van Motor.nl bestaat uit alle redactieleden van MOTO73 en Promotor. Redacteuren Marien Cahuzak, Jan Kruithof, Maikel Sneek en diverse freelancers zijn dagelijks actief voor Motor.nl.

Stay tuned

Schrijf je in voor onze nieuwsbrief en mis nooit het laatste nieuws! Onze nieuwsbrief wordt iedere week op dinsdag (bij veel nieuws) en donderdag verstuurd.


Gerelateerde artikelen