Aprilia’s spectaculaire gehalveerde V4: RS660

De RS660 is de motor waarvan je wist dat hij zou gaan komen, maar waar je toch halsreikend naar uit kijkt. De tweecilinder sportfiets is goed voor 100 pk.

Spannend ritje
In plaats van krachtiger, krachtiger en nog maar eens krachtiger, bouwt Aprilia met deze twin een uiterst handelbare, behapbare en waarschijnlijk leuke sportieveling. Het blok is een gehalveerde 1100 V4 uit eigen huis. De twee naar achter wijzende cilinders zijn met chirurgische precisie verwijderd. Het compacte blok met 270° krukas is goed voor 100 pk. Over het maximum koppel wil Aprilia alleen kwijt dat het meer dan voldoende is voor een spannend ritje. Over het gewicht zwijgen de Italianen ook in alle talen, maar met de pk-gewichtsverhouding moet het wel goed zitten.

Elektronica van V4
De elektronica is rechtstreeks van de V4 geplukt. De RS 660 beschikt over: vijf rijmodi (waarvan twee voor op het circuit), traction control, wheelie control, cruise control, quick shift, Engine brake en bochten-ABS. Alle informatie is af te lezen op het TFT-dashboard en het kleurrijke schermpje communiceert – zoals dat in 2020 hoort – vanzelfsprekend met jouw mobiele telefoon.

Loris Reggiani kleuren
Voor het frame en de asymmetrische swingarm maakt Aprilia gebruik van lichtgewicht aluminium. De monoschokdemper maakt geen gebruik van een linksysteem om nog meer gewicht te besparen. Aan de voorkant vinden we een verrassing. De 41 mm upsd-vork komt van Kayaba. Bij de remmen zien we het veel vertrouwder klinkende Brembo terug. De RS660 komt in twee kleuren. Zwart zagen we aankomen, maar Aprilia levert ook een paars-rode variant die een ode is aan de RS250 uit 1994 van Loris Reggiani.

MotorNL Nieuwsbrief

Schrijf je nu in voor onze nieuwsbrief of aanbiedingen en blijf iedere week op de hoogte van al het nieuws, motortests, leuke routes of aanbiedingen.






Hierbij geef ik toestemming om me via email, met de informatie die ik in dit formulier opgegeven heb, nieuwsbrieven te sturen.

Uitschrijven kan op elk moment, onder iedere nieuwsbrief staat onderaan een link om uit te schrijven. We hebben je privacy hoog in het vaandel, onze privacy policy is op de website te lezen. Als je dit formulier instuurt, dan ga je akkoord met de voorwaarden genoemd in de privacy policy.


Over de auteur

Als kind verslond ik al de motorboekjes van mijn vader. Meer dan veertig jaar later is de liefde voor de motorfiets nog net zo groot. Natuurlijk ga ik mijn hele leven al autoloos door het leven, laat mij maar 365 dagen per jaar motor rijden. Of 565, maar dat kan niet.