Het Indiase Bajaj Auto heeft vorige week de volledige overname afgerond van de holding boven KTM. Met deze overname komen ingrijpende kostenbesparingen in zicht. Rajiv Bajaj, directeur van Bajaj Auto, verklaarde tegenover CNBC-TV18 dat KTM de afgelopen jaren te snel was gegroeid en verkeerde keuzes had gemaakt, onder meer met de uitbreiding naar elektrische fietsen. Volgens hem leidde dat tot overproductie en onverkochte motoren die meer dan een jaar voorraad vertegenwoordigen.
KTM-eigenaar Rajiv Bajaj: ‘Motorproductie in Europa is ten dode opgeschreven’
Bajaj stelt dat de kosten van KTM te hoog liggen en denkt dat de overhead met meer dan 50% omlaag kan, inclusief besparingen op onderzoek, marketing, raceteams en bedrijfsvoering. Ook het personeel wordt onder de loep genomen. Ondanks dat het aantal werknemers al daalde van 6.000 naar 4.000, vindt Bajaj de verhouding tussen kantoorpersoneel en productiemedewerkers scheef: slechts een kwart van de werknemers werkt in de fabriek.
Daarnaast overweegt Bajaj meer productie naar India te verplaatsen. De kleinere eencilinder motoren van KTM worden daar al gebouwd, zoals de KTM 125 Duke en de 390 Duke. En ook tweecilindermodellen zouden er in de toekomst van de band kunnen rollen, hoewel concrete plannen voor productieverschuiving nog niet zijn bevestigd.


