dinsdag 18 juni 2024

Bajaj wordt groen met motorfietsen op aardgas

De wereldleiders zetten automobilisten aan om afstand te nemen van benzine, maar wat komt hierna? Is voor motorrijders de toekomst ook elektrisch? Zulke motorfietsen hebben hun nadelen en het enige andere serieuze alternatief is waterstof, wat ook niet zonder zijn vragen van het formaat van de Hindenburg-zeppelin is. Het Indiase Bajaj heeft een ander voorstel: waarom motorfietsen niet laten rijden op aardgas?

In Nederland hebben we al decennia ervaring met aardgas, de infrastructuur ligt er. Dus waarom niet? Maar Bajaj is volgens ons de enige fabrikant die volledig achter dit idee lijkt te staan.

Op de Indiase televisie heeft het hoogste management van Bajaj aangekondigd dat het bedrijf van plan is een reeks motorfietsen te bouwen die op aardgas rijden. De eerste modellen zullen verschijnen in 2024 en verkocht worden als 2025-modellen.

Dit klinkt misschien ambitieus, omdat we het hebben over een kwestie van maanden. Maar onthoud twee dingen. Ten eerste zal deze omschakeling niet zo moeilijk zijn als je denkt. Al vele jaren bestaan er ombouwkits om carburateurmotorfietsen op aardgas te laten rijden, en motorfietsen met met carburateurs zijn in India nog steeds gangbaar op nieuwe motorfietsen. Dus dit zou minder ingewikkeld zijn dan het klinkt. En ten tweede is Bajaj groot, enorm groot. Motorfietsen maken slechts een klein deel uit van het bedrijf, en zonder twijfel hebben ze onderzoek en technologie paraat vanuit andere delen van hun industriële rijk die gemakkelijk kunnen worden aangepast aan motorfietsen.

De Indiase markt koopt nog steeds voornamelijk motorfietsen in het 150 cc-segment, en de modellen die Bajaj bouwt zouden overeenkomen met benzine-aangedreven machines tussen de 100 en 200 cc. Met andere woorden, ze zullen waarschijnlijk niet erg lijken op de modellen die Bajaj bouwt voor Europa (KTM en Triumph), dus het is niet waarschijnlijk dat we deze technologie hier binnenkort zullen zien.

Waarom zou Bajaj motorfietsen op aardgas willen introduceren? Het management van het bedrijf noemt twee redenen: lagere operationele kosten en verminderde vervuiling. Helaas kunnen kopers waarschijnlijk ook aanzienlijk verminderde prestatie verwachten. Maar of dat in India een probleem is, wagen wij te betwijfelen.

Redactie
Redactie
De redactie van Motor.nl bestaat uit alle redactieleden van MOTO73 en Promotor. Redacteuren Marien Cahuzak, Jan Kruithof, Maikel Sneek en diverse freelancers zijn dagelijks actief voor Motor.nl.

Stay tuned

Schrijf je in voor onze nieuwsbrief en mis nooit het laatste nieuws! Onze nieuwsbrief wordt iedere week op dinsdag (bij veel nieuws) en donderdag verstuurd.


Gerelateerde artikelen