donderdag 30 oktober 2025

Belgische motor-APK afgeschaft: geen bewijs dat keuring ongevallen voorkomt

Onze Belgische vrienden van motornieuws.be berichten vandaag dat de verplichte (verkoop)keuring voor tweedehands motoren in België per medio 2026 zal worden afgeschaft. Dit besluit, genomen door Vlaams minister Annick De Ridder van de N-VA, is voor velen is het een opluchting. Maar wat is de achtergrond van deze beslissing tot afschaffing?

Ten eerste, laten we de context schetsen. De Belgische markt voor tweedehands motoren was de afgelopen jaren in een neerwaartse spiraal beland. Veel verkopers stonden voor een muur van bureaucratie, onzekerheid en praktische uitvoering, wat leidde tot een afname van het aantal motoren op de markt. De keuring werd gezien als een zware belasting, vooral voor particulieren die hun motor wilden verkopen. De afschaffing van deze keuring biedt eindelijk een kans voor herstel, maar is dat wel de juiste beslissing?

Impact van APK op de motormarkt in België: wat betekent dit voor de Nederlandse APK?

Filip Rylant, Marketing en Communications manager bij Traxio, legt uit dat de keuring vooral de verkoop van tweedehands motoren heeft belemmerd. De Belgische wetgeving was – met verkeersveiligheid als drijfveer – strenger dan noodzakelijk, en dat leidt tot een ongezonde markt. Dit is een punt dat we in Nederland ook wel kennen. De focus zou meer moeten liggen op het verbeteren van de rijvaardigheid en het verhogen van de verkeersveiligheid door middel van educatie en bewustwording, zoals Rylant ook aangaf. “Dit past binnen het beleid van de regering om geen goldplating meer te doen; dat betekent: strenger zijn dan wat moet. Vlaanderen gaat nu gewoon doen wat internationaal verplicht is. Momenteel gaan we gewoon vérder dan de verplichting.”

De Belgische beslissing om de APK voor motoren af te schaffen, kan als een positieve stap worden gezien vanuit het oogpunt van marktwerking en verkoop. Maar, laten we niet blind zijn voor de veiligheid van motorrijders en de kwaliteit van de voertuigen op de weg. Het is dus cruciaal dat België, net als Nederland, blijft investeren in educatie en bewustmaking van motorrijders. De focus moet liggen op het verbeteren van rijvaardigheid en het bewustzijn van verkeersveiligheid, in plaats van enkel te leunen op technische keuringen. Of deze omslag in België ook gevolgen heeft voor een mogelijke komst van APK voor motoren in Nederland is nog niet duidelijk.

Redactie
Redactie
De redactie van Motor.nl bestaat uit alle redactieleden van MOTO73 en Promotor. Redacteuren Marien Cahuzak, Jan Kruithof, Maikel Sneek en diverse freelancers zijn dagelijks actief voor Motor.nl.

Stay tuned

Schrijf je in voor onze nieuwsbrief en mis nooit het laatste nieuws! Onze nieuwsbrief wordt iedere week op dinsdag (bij veel nieuws) en donderdag verstuurd.


Gerelateerde artikelen