Benelli aan de powercruiser

Vroeger waren cruisers negen uit tien keer van Amerikaanse makelij, maar sinds een aantal jaar werpen ook andere naties zich op de wat langgerekter machine met lage zit. Natuurlijk Yamaha met de VMAX, maar zeker ook Ducati met de Diavel en XDiavel, en nu dus Benelli.

Dit is de Benelli 402S, een powercruiser in een compact jasje. Benelli is inmiddels in Chinese handen en dat wordt nu kracht bijgezet door de gekozen lijnen, want zeg nou zelf; dit is toch gewoon een minuscule XDiavel. Chinezen zijn immers erg goed in twee dingen; muren bouwen en dingen kopiëren.

Dat we niet hoeven te rekenen op een introductie-uitnodiging van de 402S is ook duidelijk, want binnen de EU is men niet zo gecharmeerd van de Chinese kopieerdrang en de juridische afdeling van Ducati weet waarschijnlijk wel raad met hun semi-landgenoot, mochten ze het alsnog ooit in hun hoofd halen de 402S hier uit te brengen.

In plaats daarvan lijkt Benelli de compacte cruiser te behouden voor de lokale markt in China, en daar is het nog best een flinke jongen ook. Aandrijving wordt verzorgd door een 399cc paralleltwin met net geen 40 pk en ook de afmontage is niet eens zo heel onaardig, met een upsidedown-voorvork, verstelbare monoshock en zelfs standaard ABS.
Benelli 402S vs Ducati XDiavel
Ergens toch wel jammer, want met andere modellen zoals de kekke Leoncino en nu deze 402S bewijst Benelli wel enthousiast genoeg te zijn van alles te willen proberen, enkel jammer dat ze in creativiteit dat laatste beetje missen. Enthousiasme dient toegejuicht te worden, zeker vanuit een historisch merk als Benelli.

Foto’s: Benelli en Ducati

 

[justified_image_grid ids=27139,27140,27141,27142]

MotorNL Nieuwsbrief

Schrijf je nu in voor onze nieuwsbrief of aanbiedingen en blijf iedere week op de hoogte van al het nieuws, motortests, leuke routes of aanbiedingen.






Hierbij geef ik toestemming om me via email, met de informatie die ik in dit formulier opgegeven heb, nieuwsbrieven te sturen.

Uitschrijven kan op elk moment, onder iedere nieuwsbrief staat onderaan een link om uit te schrijven. We hebben je privacy hoog in het vaandel, onze privacy policy is op de website te lezen. Als je dit formulier instuurt, dan ga je akkoord met de voorwaarden genoemd in de privacy policy.


Over de auteur

De redactie van Motor.nl bestaat uit alle redactieleden van MOTO73, Promotor en Classic & Retro. Redacteuren Ad van de Wiel, Jan Kruithof, Eddie de Vries, Nick Enghardt, Maikel Sneek en diverse freelancers zijn dagelijks actief voor Motor.nl.

Misschien vind je dit ook interessant?