vrijdag 6 december 2024

BMW presenteert R 12 S: Eerbetoon aan R 90 S

Met de BMW R 12 S voegt BMW Motorrad een nieuwe parel toe aan zijn Heritage lijn. En de R 12 S is een duidelijk eerbetoon aan de legendarische R 90 S. Deze motor maakte in 1973 indruk met zijn 67 pk en een topsnelheid van 200 km/u. Een sportieve mijlpaal voor het merk. De R 12 S wordt begin volgend motorseizoen gelanceerd en heeft een adviesprijs vanaf €26.405,-.

Hans A. Muth, de toenmalige hoofdontwerper, heeft destijds de sportieve ambities van BMW Motorrad prachtig weten te vertalen in het ontwerp van de R 90 S. Deze motor was de eerste in zijn soort met een aerodynamische stuurkuip en een opvallende “90” in het embleem. Kenmerken die ervoor zorgden dat hij snel populair werd.

BMW Racing

Het racen droeg ook bij aan de iconische status van de R 90 S. Al snel profiteerde de motor van zijn successen. Neem de klasseoverwinning op de Production TT op het Isle of Man in 1976 door Hans-Otto Butenuth en Helmut Dähne. In datzelfde jaar won Steve McLaughlin de prestigieuze 200 Miles of Daytona, terwijl zijn teamgenoot Reg Pridmore als eerste AMA Superbike-kampioen de geschiedenis inging. Hierdoor is de R 90 S tot op de dag van vandaag een zeer gewilde motorfiets van BMW Motorrad.

BMW R 12 S: Anno nu

De BMW R 12 S brengt de geest van de R 90 S naar nu. Deze nieuwe motor is meer dan alleen een moderne interpretatie van het Concept Ninety model dat in mei 2013 werd gepresenteerd; het vangt de essentie van de R 90 S in zijn ontwerp en details, met vakmanschap naar het heden gebracht. Gebaseerd op de R 12 nineT, is het een authentieke en sportieve retro motorfiets die een prachtig eerbetoon vormt aan de R 90 S.

“Belangrijke ontwerpelementen van de R 12 S zijn de stuurkuip met een getinte voorruit, het zadel met contrasterend stiksel en de Lavaorange metallic kleur. Een duidelijke knipoog naar het legendarische Daytona Orange van de R 90 S uit 1975. De details zoals de rood ingelegde ‘S’ op de zijpanelen en de geborstelde, helder gelakte aluminium oppervlakken van de tank en het zadel maken het ontwerp compleet,” legt Alexander Buckan, hoofd van BMW Motorrad Design, uit.

Uitrusting

De R 12 S komt met een rijke standaarduitrusting, waaronder de Option 719 Wheel Classic II, Billet-pakketten Shadow en Shadow II, Headlight Pro, Shift Assistant Pro en nog veel meer. Deze motor benadrukt zijn sportieve retro karakter met onder andere de stijlvolle spaakvelgen en glanzend, natuurlijk geanodiseerd aluminium. De zwarte stuur- en voorvorkbuizen en de hoogwaardige afwerkingen van het Billet-pakket geven een extra luxe uitstraling.

Het Billet-pakket Shadow omvat onder andere stijlvolle afdekkingen voor de ontstekingsspoelen en de olievuldop, terwijl het Shadow II pakket ook de voetsteunen en remhendels omvat. De standaarduitrusting bevat een Comfortpakket met handige functies zoals Hill Start Control, verwarmde handvatten en Cruise Control. Voor extra veiligheid bij nachtelijke ritten zorgt de adaptieve bochtenverlichting Headlight Pro voor een betere zichtbaarheid in bochten.

Er is ook een uitgebreid aanbod van optionele fabrieksuitrusting en originele BMW Motorrad accessoires om de motor te personaliseren. De R 12 S is gebaseerd op de R 12 nineT, waardoor je ook accessoires zoals titanium uitlaatsystemen en softbags kunt gebruiken. Daarnaast zijn er extra fabrieksopties zoals Bandenspanningscontrole, een Anti-diefstal alarmsysteem, en een digitaal display met micro-TFT scherm als alternatief voor de klassieke ronde instrumenten.

Bart Verhoeven
Bart Verhoeven
Bart Verhoeven is al jarenlang actief in de motorbranche als redacteur, presentator en videoproducent. Voor merken als MotorXperience, Motorklik, Promotor, MOTO73 en nu Motor.nl.

Stay tuned

Schrijf je in voor onze nieuwsbrief en mis nooit het laatste nieuws! Onze nieuwsbrief wordt iedere week op dinsdag (bij veel nieuws) en donderdag verstuurd.


Gerelateerde artikelen