De Birmingham Small Arms Company (BSA), opgericht in 1861, heeft een rijke geschiedenis die begon met de productie van vuurwapens voordat het bedrijf de overstap maakte naar fietsen en uiteindelijk motorfietsen. BSA verwierf snel een reputatie voor innovatie en betrouwbaarheid, waardoor het een dominante speler werd in de wereldwijde motorfietsindustrie. Iconische modellen zoals de Gold Star en Bantam verstevigden de nalatenschap van het merk. Na financiële tegenwind in de jaren ’70 werd BSA nieuw leven ingeblazen door Classic Legends, een dochteronderneming van Mahindra & Mahindra, met als doel de klassieke aantrekkingskracht te behouden terwijl er moderne technologie werd geïntegreerd.
De nieuwe BSA Scrambler 650, een retro-geïnspireerde motorfiets die klassiek Brits erfgoed combineert met moderne scrambler-mogelijkheden, is klaar om de competitieve middenklasse markt te betreden. Na een initiële conceptonthulling op de Birmingham Motorcycle Show in november 2024 is de productieversie nu in het Verenigd Koninkrijk gepresenteerd. De Scrambler 650 richt zich op rijders die veelzijdigheid zoeken voor zowel stedelijk woon-werkverkeer als lichte off-road uitstapjes.
Het verhaal van de BSA A65L Lightning uit James Bond Thunderball
Technische basis
Het hart van de BSA Scrambler 650 is een 652cc, eencilindermotor met vloeistofkoeling, dubbele bovenliggende nokkenassen (DOHC), vier kleppen en dubbele bougies. Deze krachtbron levert 45 pk (33,1 kW) bij 6.500 tpm en 55 Nm koppel bij 4.000 tpm, bestuurd via een vijfversnellingsbak en kettingaandrijving. De prestaties zijn indrukwekkend voor een eencilinder, met een goede balans tussen vermogen en beheersing, wat de motorfiets geschikt maakt voor diverse rijomstandigheden.
De Scrambler rijdt op een 19-inch spaakwiel aan de voorkant en een 17-inch spaakwiel aan de achterkant, uitgerust met Pirelli Scorpion Rally STR-banden (100/90-19 voor, 130/80-17 achter). De ophanging bestaat uit 41mm telescoopvorken (niet-instelbaar) aan de voorzijde en dubbele schokdempers met 5-staps voorbelastingsaanpassing aan de achterzijde. Brembo-remklauwen op een 320mm voorschijf en een 255mm achterschijf zorgen voor remkracht, aangevuld met ABS voor extra veiligheid.
De brandstoftank heeft een inhoud van 12 liter, en de motorfiets weegt volgens opgave 218 kg (met brandstof). De zadelhoogte is 820 mm, de wielbasis meet 1.463 mm, en de grondspeling is een respectabele 200 mm. De totale afmetingen zijn 2.110 mm in lengte, 840 mm in breedte en 1.150 mm in hoogte.
Onderscheid met de Gold Star
Hoewel de Scrambler 650 de motorarchitectuur deelt met de Gold Star 650, heeft de Scrambler een andere eindoverbrengingsverhouding. Specifieke cijfers zijn niet bekendgemaakt, maar bronnen wijzen op een kortere eindoverbrenging om het koppel in het lage toerengebied te verbeteren, wat zorgt voor betere acceleratie en respons, vooral in off-road scenario’s. Deze wijziging in de overbrenging complementeert het grotere 19-inch voorwiel, waardoor de motorfiets geoptimaliseerd is voor verschillende terreinen in vergelijking met de meer op de weg gerichte setup van de Gold Star.
Qua ontwerp onderscheidt de BSA Scrambler 650 zich met een aantal kenmerkende stijlelementen, waaronder een slanker achtergedeelte, een vlak, geribbeld bankzadel voor verbeterde grip en retro-stijl ronde zijplaten. Verder worden de off-road capaciteiten versterkt door voorvorkbeschermers, een hooggeplaatste voorspatbord, een verstevigd stuur voor extra sterkte en een offset digitale instrumentenpaneel. Deze kenmerken combineren tot een robuuste maar stijlvolle esthetiek. Kleuropties omvatten geel, grijs en zwart.
Uitrusting en elektronica: een puristische benadering
De BSA Scrambler 650 is uitgerust met een volledig digitaal, reverse LCD-instrumentenpaneel dat essentiële informatie biedt zoals snelheid, toerental, brandstofniveau en tripgegevens. De Scrambler biedt een minimalistische, authentieke rijervaring door moderne connectiviteitsfuncties zoals Bluetooth of smartphone-integratie achterwege te laten. Voor zowel de koplamp als het achterlicht wordt traditionele gloeilampverlichting gebruikt, wat de klassieke visuele aantrekkingskracht behoudt.
Het ontbreken van elektronische rijhulpmiddelen zoals tractiecontrole of selecteerbare rijmodi onderstreept een puristische benadering van motorrijden, waarbij de nadruk ligt op directe betrokkenheid van de rijder. Deze aanpak zal waarschijnlijk in de smaak vallen bij enthousiastelingen die op zoek zijn naar een onvervalste, mechanische rijervaring zonder de complexiteit van moderne elektronische systemen.