donderdag 28 maart 2024

Buell wordt Fuell

Zoals je altijd zeker bent dat vloed na eb komt kun je er geld op inzetten dat Erik Buell na een faillissement altijd weer een nieuw bedrijf op zal richten om motorfietsen te kunnen bouwen. Zo ook nu, want de Amerikaan stapt in de elektrische markt. Het had een woordgrap van hier op de redactie kunnen zijn, maar Buell noemt zijn bedrijfje zelf ‘Fuell’. 

Alleen staat hij overigens niet want Fuell is een onderneming van drie mannen. Naast Erik zijn er ook nog de twee Fransmannen Frédéric Vasseur en Francois-Xavier Terny. Eerstgenoemde was onder meer teamchef van het Renault F1-team, is momenteel chef van het Sauber/Alfa Romeo Racing-team en bouwt met zijn bedrijf Spark Racing Technology de chassis van de Formule E-wagens. Laatsgenoemde is een investeerder en bijvoorbeeld CEO van Vanguard Moto, een Amerikaans bedrijfje dat niet lang geleden hun eerste dikke V-Twin heeft voortgebracht.

Tweestroom
Fuell zal zich op twee verschillende vormen van mobiliteit richten die onderverdeeld worden in twee visies. Onder ‘Fluid’ vallen de elektrische fietsen. Voor nu is dat er één die een koppel van 100 Nm weet te produceren. Onder ‘Flow’ vallen de elektrische motorfietsen. De Flow-1S is de eerste daarvan. Beschikbaar in een 11 kW en 35 kW variant zijn zelfs A1- en A2-rijders in staat om met de machine te rijden. 

Bijzonder aan die Flow is het grote tft(?)-scherm dat als dashboard dient en het dichte achterwiel. Dat achterwiel zou dicht kunnen zijn omdat er een motor aan het wiel is gebouwd zodat een eindaandrijving niet nodig is. Zoals een oude Vespa zeg maar. Helemaal duidelijk is dat echter nog niet. Daarvoor zullen we tot 23 april moeten wachten wanneer er een rijdend prototype wordt gepresenteerd. Het zou wel verklaren waar de vijftig liter bagageruimte bij de accu’s vandaan komt. Als actieradius wordt er ongeveer 201 kilometer opgegeven. Let wel, dat is in stadsverkeer en dus zeer hoogste waarschijnlijk in de aller zuinigste stand. 

Prijs
Bijzonder is ook de prijs. In de Verenigde Staten gaat hij namelijk $10.995 kosten wat omgerekend naar euro’s op een schappelijk bedrag van €9.705 zou uitkomen. Of dat ook daadwerkelijk het geval is blijft nog even de vraag want de Flow is nog niet beschikbaar gemaakt in de VS. Dat zal nog een jaar of twee gaan duren. Of en wanneer hij dan nog naar Europa komt is niet bekend, al is het feit dat twee van de drie drijvende krachten in het bedrijf Frans zijn natuurlijk wel een kleine hint naar de stap die hij hierheen kan maken.

Redactie
Redactie
De redactie van Motor.nl bestaat uit alle redactieleden van MOTO73 en Promotor. Redacteuren Marien Cahuzak, Jan Kruithof, Maikel Sneek en diverse freelancers zijn dagelijks actief voor Motor.nl.

Stay tuned

Schrijf je in voor onze nieuwsbrief en mis nooit het laatste nieuws! Onze nieuwsbrief wordt iedere week op dinsdag (bij veel nieuws) en donderdag verstuurd.


Gerelateerde artikelen