Bundeswehrgelände Itterbeck: opnieuw dreunen de klassiekers

Dit is een persbericht. De redactie van MOTOR.nl is dus niet verantwoordelijk voor de inhoud. Heb je zelf een persbericht dat je graag op MOTOR.nl ziet? Dan mail je deze naar redactie@motor.nl.

Het tussen het Nederlandse Hardenberg en het Duitse Uelsen gelegen plaatsje Itterbeck maakt zich op voor de tweede editie van de SAM-racedemo ‘Oldtimer Rennen Itterbeck’. Ook ditmaal is de lokaal wereldberoemde ondernemer en raceheld van weleer Henk Viscaal de grote aanjager van het evenement, samen met tientallen vrijwilligers. 

In het weekend van 23 en 24 augustus, op het voormalige terrein van de Bundeswehr aan de Kirchweg, zullen meer dan honderd raceteams er hun tenten opslaan. In de loop van het zomerseizoen van 2014 hebben zij al op vele plaatsen in Nederland wegracedemonstraties verreden. In 2013 was de Itterbeckse demo te voor hen een geheel nieuwe ervaring; voor het eerst een evenement over de landsgrenzen. In overleg met de Stichting Aanvullende Motorsport (SAM) stortte de voormalige Almeloër Henk Viscaal zich op de organisatie. Een droom werd werkelijkheid. Viscaal, zelf oud-coureur en voormalig sponsor van racegrootheden als Cees van Dongen en Barry Sheene, kreeg een racedemo in zijn eigen woonplaats. Het evenement vindt ook in 2014 weer doorgang dankzij een lange rij sponsoren en het vele werk van een grote groep vrijwilligers.

Twee spannende dagen

Het publiek kan heel wat spektakel verwachten in het rennerskwartier, rond het start-finishterrein, in de pitstraat en langs het tijdelijke stratencircuit. Veel bekijks wordt verwacht voor de lokale motorhelden, die optreden in de ‘Bentheimer Sonderklasse’. In Duitsland hebben zij steeds minder de kans om deel te nemen aan wedstrijdevenementen voor historische motoren, vooral vanwege de stijgende kosten.  De racedemo’s van SAM komen voor hen als geroepen. Normaal gesproken legt SAM de toelatingsgrens bij motoren van vóór 1 januari 1988 en met maximaal 750cc. Bij wijze van uitzondering kunnen zij dit keer rijden met motoren tot 1000cc. De grote kanonnen van de jaren zeventig en tachtig dus, de voorlopers van de Superbikes van vandaag.

Borrelglaasjes, kanonnen en vliegende tapijten

De Stichting Aanvullende Motorsport, kortweg SAM, organiseert wegraces, circuitdagen, maar vooral ook racedemo’s voor motoren van vóór 31 december 1987. Daarin onderscheidt SAM zich van andere organisaties, die alleen machines toelaten van vóór 1972 of zelfs 1965. Breedtesport is waar het om gaat. Een mooi spektakel en veel rijmogelijkheden tegen aanvaardbare kosten.

De coureurs rijden met Europese en Amerikaanse motormerken als Laverda, Ducati, Harley Davidson en BMW. maar ook met de klassiekers uit Japan, zoals Yamaha, Honda, Suzuki.  De machines worden verdeeld over een aantal leeftijd- en cilinderinhoudsklassen; het begint bij de borrelglaasjesklasse, de 50cc’tjes – met jaar na jaar meer deelnemers. Daarnaast de zwaardere machines, tot en met 1000cc dit keer, en een opwindende klasse met zijspanmotoren, de ‘vliegende tapijten’.

Het gaat anno 2013 niet meer om pure snelheid, maar om de uitbeelding van de racerij van vroeger. Vanwege de veiligheid en de leeftijd van de machines – soms ook van de coureurs – gaan de podiumplaatsen niet naar degenen die het eerst over de finish komen, maar naar hen die hun ronden met het kleinste tijdsverschil hebben weten te volbrengen. Dat wil niet zeggen, dat het een trage optocht wordt: de machines zijn ontworpen op snelheid en de rijders weten daar heel goed mee om te gaan. Reken dus op een spectaculaire vertoning! 

Alle actuele informatie op www.sammotorsport.nl

 

MotorNL Nieuwsbrief

Schrijf je nu in voor onze nieuwsbrief of aanbiedingen en blijf iedere week op de hoogte van al het nieuws, motortests, leuke routes of aanbiedingen.






Hierbij geef ik toestemming om me via email, met de informatie die ik in dit formulier opgegeven heb, nieuwsbrieven te sturen.

Uitschrijven kan op elk moment, onder iedere nieuwsbrief staat onderaan een link om uit te schrijven. We hebben je privacy hoog in het vaandel, onze privacy policy is op de website te lezen. Als je dit formulier instuurt, dan ga je akkoord met de voorwaarden genoemd in de privacy policy.


Over de auteur

De redactie van Motor.nl bestaat uit alle redactieleden van MOTO73, Promotor en Classic & Retro. Redacteuren Ad van de Wiel, Jan Kruithof, Eddie de Vries, Nick Enghardt, Maikel Sneek en diverse freelancers zijn dagelijks actief voor Motor.nl.

Misschien vind je dit ook interessant?