donderdag 12 december 2024

Daling aantal verkeersboetes door werkzaamheden aan flitspalen

In de maanden mei tot en met augustus heeft de politie ongeveer 200.000 minder verkeersboetes uitgeschreven in vergelijking met dezelfde periode vorig jaar. Dit komt gedeeltelijk doordat veel flitspalen en trajectcontroles tijdelijk buiten werking zijn gesteld vanwege werkzaamheden.

Vervanging en vernieuwing van systemen

Het ministerie van Justitie en Veiligheid meldt dat er in 2024 en 2025 een grootschalige vervanging van alle flitspalen plaatsvindt. Ook wordt een deel van de trajectcontroles vernieuwd. Dit heeft tot gevolg dat sommige flitspalen niet op dezelfde locatie terugkeren na de werkzaamheden.

De daling in het aantal uitgeschreven boetes is zichtbaar bij alle soorten overtredingen, maar vooral bij snelheidsovertredingen en politiecontroles. In totaal zijn er in de genoemde periode dit jaar ongeveer 2,9 miljoen boetes uitgedeeld, tegenover ruim 3,1 miljoen vorig jaar. Dit is een afname van 7,6 procent.

Overbelasting door boetes: flitspaal tijdelijk uitgezet

Proef met 30 kilometergebied in Amsterdam

Een opvallende uitzondering op de dalende trend is het 30 kilometergebied in Amsterdam. Hier voert de politie sinds juni bij wijze van proef controles uit. Dit heeft geresulteerd in duizenden geregistreerde overtredingen, aldus het ministerie.

Gevolgen voor de verkeersveiligheid

De tijdelijke uitschakeling van flitspalen en trajectcontroles kan gevolgen hebben voor de verkeersveiligheid. Deze systemen spelen een belangrijke rol bij het handhaven van de maximumsnelheid en het bevorderen van veilig rijgedrag. Het is daarom van belang dat de werkzaamheden zo efficiënt mogelijk worden uitgevoerd en dat alternatieve handhavingsmethoden worden ingezet waar nodig.

Ondanks de daling in het aantal verkeersboetes, blijft handhaving van verkeersregels essentieel voor het waarborgen van de veiligheid op de weg. Het is aan de politie en het ministerie om te zorgen dat de vervanging en vernieuwing van de systemen zo min mogelijk impact heeft op de effectiviteit van de handhaving.

Redactie
Redactie
De redactie van Motor.nl bestaat uit alle redactieleden van MOTO73 en Promotor. Redacteuren Marien Cahuzak, Jan Kruithof, Maikel Sneek en diverse freelancers zijn dagelijks actief voor Motor.nl.

Stay tuned

Schrijf je in voor onze nieuwsbrief en mis nooit het laatste nieuws! Onze nieuwsbrief wordt iedere week op dinsdag (bij veel nieuws) en donderdag verstuurd.


Gerelateerde artikelen