De nieuwe S1000RR: 199 pk

De BMW S1000RR was al jaren goed voor 193 pk, maar de Duitsers hebben ‘m nu op 199 pk gezet. Dit bij 13.500 toeren per minuut. Het koppel staat nu op 113 Nm bij 10.500 toeren per minuut. Maar, voor de 200pk-fanaten: wees niet gevreesd. We weten inmiddels dat de S-modellen van BMW altijd dik over hun fabrieksopgave heen gaan. Daar is onze vermogensbank al meermaals achtergekomen… Om wat extra pk’s los te peuteren heeft BMW zich vooral op het in- en uitlaattraject gefocust. De airbox is groter geworden en het uitlaatsysteem geheel herzien. Dat zien we dan ook aan een nieuwe uitlaatdemper.

Het uiterlijk is aangepakt en meer symmetrisch dan voorheen, maar nog altijd niet zoals we van een doorsnee superbike gewend zijn. Zo blijven de koplampen links en rechts verschillend, net zoals het kuipwerk. De facelift is dan ook niet revolutionair te noemen.

De totale gewichtsbesparing is trouwens 4 kilogram, de S weegt afgetankt nu 204 kilo. En hoewel de uitlaatdemper er nogal groot uitziet is er daar juist veel gewicht bespaard, namelijk drie kilo. De verdere gewichtsbesparing zit ‘m vooral in het herziene frame, dat volgens BMW ook een scherper stuurgedrag tot gevolg heeft. Of, zoals BMW het stelt: betere controle, meer tractie en nog meer feedback. Vering en demping zijn geoptimaliseerd en er is vooral aan de negatieve veerweg gewerkt. De laatste gewichtsbesparing zit ‘m trouwens in een nieuwe accu.

Natuurlijk maakt de S qua elektronica een stap voorwaarts en dit wordt gestuurd vanuit een nieuwe boordcomputer. In ‘Fahrmodi-pro’ heb je als berijder nu launch-control en een pit-lane-limiter. Vooral dat laaste vinden we gaaf! Verder is er vooral van de HP4 gesnoept: DDC (dynamische demping), Race ABS, de nieuwste tractiecontrole in 7 standen, een quickshifter, aangepast dashboard en nieuwe kleuren. Maar de meest opvallende van alles: cruisecontrole! Lachen, op de Veenslang!

Wat aan bovenstaande precies optioneel en standaard is, is ons nog niet geheel duidelijk. Ook hierover later meer.

 

[justified_image_grid ids=20855,20856,20857,20858,20859,20860,20861,20862,20863,20864,20865,20866,20867,20868,20869,20870,20871,20872,20873]

MotorNL Nieuwsbrief

Schrijf je nu in voor onze nieuwsbrief of aanbiedingen en blijf iedere week op de hoogte van al het nieuws, motortests, leuke routes of aanbiedingen.






Hierbij geef ik toestemming om me via email, met de informatie die ik in dit formulier opgegeven heb, nieuwsbrieven te sturen.

Uitschrijven kan op elk moment, onder iedere nieuwsbrief staat onderaan een link om uit te schrijven. We hebben je privacy hoog in het vaandel, onze privacy policy is op de website te lezen. Als je dit formulier instuurt, dan ga je akkoord met de voorwaarden genoemd in de privacy policy.


Over de auteur

De redactie van Motor.nl bestaat uit alle redactieleden van MOTO73 en Promotor. Redacteuren Marien Cahuzak, Jan Kruithof, Nick Enghardt, Maikel Sneek en diverse freelancers zijn dagelijks actief voor Motor.nl.