De recente veiling van een 1974 Ducati 750 SS voor £103.500 (ruim €120.000) laat zien dat klassieke motoren nog steeds veel waard zijn. Hoewel deze prijs iets onder de schatting van £120.000-£160.000 ligt, toont het de blijvende waardering voor deze iconische machines.
De anatomie van een legende
De 1974 Ducati 750 SS is een V-Twin café racer met een 748cc L-twin motor. Deze motor heeft desmodromische klepbediening, wat zorgt voor hogere toerentallen en precisie. Met een vermogen van 67 tot 73 pk en een topsnelheid van 210 tot 220 km/u was dit een indrukwekkende motor voor zijn tijd. Het gewicht van ongeveer 180 kg maakte hem wendbaar.
De 1974-versie heeft verbeteringen ten opzichte van het 1972-model, zoals een centrum-as voorvork en Brembo-voorremmen, wat de handling en remprestaties vergrootte. Het geveilde exemplaar had nog zijn originele Scarab-remmen, maar deze moesten wel gereviseerd worden.
Veiling Joey Dunlops iconische Honda-racers levert fors meer op dan gedacht
Race-icoon
De Ducati 750 SS verwierf zijn legendarische status door de overwinning van Paul Smart in de Imola 200-race van 1972. Deze overwinning vestigde de reputatie van Ducati als een serieuze speler in de racerij. De motor werd de eerste fabrieksreplica van een racewinnende machine en bleef zijn status behouden in latere races.
Met slechts 401 geproduceerde exemplaren van de ‘Green Frame’ variant is de 1974 750 SS enorm zeldzaam en gewild bij verzamelaars. Het is niet de eerste keer dat er een Ducati 750 SS uit 1974 onder de hamer ging. In 2022 leverde een exemplaar zelfs nog meer op.
Foto’s: Bonhams


